Sida 12 av 38

Re: Super Amazonen

Postat: lör dec 28, 2013 7:25 pm
av tzanek
Fifan va fint!
Är du säker på att du vill ha kvar styrningen på bakhjulen?
Mina erfarenheter av den är allt annat än roliga.

Re: Super Amazonen

Postat: lör dec 28, 2013 7:31 pm
av Grusbusen
tzanek skrev:Fifan va fint!
Är du säker på att du vill ha kvar styrningen på bakhjulen?
Mina erfarenheter av den är allt annat än roliga.
Tack!
Bakhjulsstyrningen är bortbyggd. Styrservopumpen är till framhjulen, org. remdriven servopump brukar inte fungera så
bra vid långvarig hårdkörning på bana osv.

Re: Super Amazonen

Postat: lör dec 28, 2013 10:13 pm
av Pimpolainen
sjukt imponerad av ditt arbete, man kan ju tro att du har dubbelt så många timmar på dygnet som en vanligt dödlig :shock:

Re: Super Amazonen

Postat: mån dec 30, 2013 3:19 am
av hökke
tjena :P vart lite nyfiken på din gtr växellåda hur mkt håller dom för? går i funderingar kring en gtr drivlina till ett audi bygge för att få bak maskinen betydligt mer =)

Re: Super Amazonen

Postat: mån dec 30, 2013 7:13 pm
av ErikFloren
Fan vilket fränt bygge...att jag har missat det här. blev tippsad om din bil av en kompis. riktigt imponerande!!!
Jag håller själv på med ett liknande projekt fast gtr drivlinan i en audi gt från 86
min motor kommer att hamnar ca 50cm längrebak än audis orginal placering

Hökke jag tycker det är en strålande ide med gtr drivlina i en audi ;-)
Kanske skulle starta en tråd här om mitt bygge..
Ett riktigt bra forum

Re: Super Amazonen

Postat: mån dec 30, 2013 9:45 pm
av Grusbusen
Tack för kommentarerna!
Pontus, just nu har jag mycket fritid så då händer det lite!

I dag har jag haft hjälp av 635 Daniel med alu. svetsning av diverse motorrelaterade småprylar. Vi prövade även att
svetsa i M60ns Magnesium ventilkåpor, det var ingen höjdare. Milt uttryckt. Daniel kanske kompletterar med bild.
Där hade 1 minuts googlande sparat en stunds jobb. Nu blir det kemisk metall i stället.
Sedan har Henrik börjat med dörrarna som skall anpassas med list att fästa rutan i. Bilder kommer om nån dag :)
Grabbarna är riktiga klippor som ställer upp och hjälper till :thumbright:

Hökke, låter intressant. Svårt att säga, har dock inga egna erfarenheter men körstil och användningsområde spelar som vanligt stor roll.
Vissa kör 1000hk på strippen andra rasar med 400hk :? Man får pröva och se. Sedan finns det ju förstärkta drevsatser till rimliga pengar.

Erik, tackar. Kul med Audi GT. Upp med tråd! Kommer du behålla motor och original ATTESA?
50cm lär ju göra bra nytta.

Re: Super Amazonen

Postat: mån dec 30, 2013 10:50 pm
av Edis
Fullt ös på alla håll med SuperAmazonen, riktigt spännande att se vad ni har hittat på under helgerna! Gött med långledigt :D

Erik--> Klart vi vill se GT:n här, låter som ett spännande projekt det också :thumbright:

Re: Super Amazonen

Postat: mån dec 30, 2013 11:20 pm
av ErikFloren
Jag kommer köra med audi 20v motor. ingen attesa...blir en pump som styr 4wd manuelt
Ska försöka leta fram någon byggbild på audin;-)

Re: Super Amazonen

Postat: tis dec 31, 2013 12:15 am
av hökke
ErikFloren skrev:Fan vilket fränt bygge...att jag har missat det här. blev tippsad om din bil av en kompis. riktigt imponerande!!!
Jag håller själv på med ett liknande projekt fast gtr drivlinan i en audi gt från 86
min motor kommer att hamnar ca 50cm längrebak än audis orginal placering

Hökke jag tycker det är en strålande ide med gtr drivlina i en audi ;-)
Kanske skulle starta en tråd här om mitt bygge..
Ett riktigt bra forum

tjena fan va väl ! har du nån projekt tråd på bygget ? , skulle ju va intressant att samspråkas lite :P.. mvh // robin

Re: Super Amazonen

Postat: tis dec 31, 2013 12:18 am
av hökke
tanken är att grejerna ska hamna i mitt spq projekt =)

Re: Super Amazonen

Postat: tis dec 31, 2013 9:03 am
av ErikFloren
Tråd kommer här på svava...blev sjukt inspererad av super amazonen
Stort tack för bra läsning med mycket bilder och inspiration

Hökke-- jag gillar spq iden. vi kan höras mer via pm eller i min tråd när den kommer
Mvh Erik

Re: Super Amazonen

Postat: tis dec 31, 2013 1:46 pm
av Daniel-635
Ja, jag kan väl lägga upp en bild på svetsningen av ventilkåpan, med god marginal det sämsta jag svetsat. :hihi:

Blev en grön ljusbåge, med en diameter på ca. 10-12mm.
Själva sömmen lossnade från godset, ungefär som slagg när man svetsar pinne.
Och under, fanns inget annat än porer.

Bild

Det ser ju ut som kriget, men innan jag tände ljusbågen vart det väl rengjort iallafall :wink:

Vi får hoppas det kommer funka med kemisk metall istället.

Super Amazonen

Postat: tis dec 31, 2013 2:33 pm
av Ante Karlsson
Prova silverlod om ni inte gjort det!

/Ante

Re: Super Amazonen

Postat: tis dec 31, 2013 8:33 pm
av fugazi
Det där var f**n inte snyggt.... men jag förstår problemet!
Been there, done that! (Fast inte på nå BMW-grejer)
Funkar det inte med alu-tråd i MAG'en?
Eller Meltolit

Re: Super Amazonen

Postat: ons jan 01, 2014 7:58 pm
av Grusbusen
Vi har inte provat någon annan tillsats än "vanlig" alu. Blev kemiskmetall i stället.
Kändes som det bet bra, skall klara kortare stunder på 160grader och 100grader kontinuerligt.
Skall testa ut den nya placeringen av oljelocket med huven innan jag finslipar.
Bild


Erik, ok fränt. Du har alltså tänkt styra ATTESAn helt manuellt on/off? Jag tänkte först styrt den via sprutet med TPS, MAP och hastighet som input och sedan PWM styra ventilen på org. pumpen. Men så hittade jag Fullrace ETS-Pro, ett system som går att använda som standalone på GRT R32-34. Där har du möjlighet att köra mauellt 2WD, AWD samt "auto", I autoläget går de på data från TPS och G-sensor. Detta systemet kommer jag mest troligt använda. Man kan även "mappa" autoläget till de uppförande man önskar :hey: Tror "intelligenta" system som detta gör att man får mer ut av sitt AWD system i form av manöverbarhet och prestanda på bana. Kanske något även för dig?

Bild

Bild

Annars har jag pysslat vidare med motor/växellåda. Daniel var förbi och hjälpte till med alu. svetsning. AN12 för oljeretur fram på tråget. Hoppas jag klarar mig på självfall, annars får det bli ytterligare en pump :doh:
Bild

Igensvetsad anslutning där normalt tomgångsmotorn ansluter.
Bild

AN8 nipplar för vattenkylning av turbon.
Bild

Täcklock med 1/8" vakumanslutningar. Sitter förstärkning på insidan. AN8 anslutningar svetsade på fuelrail.
Bild

3-skivigt ACE från bakaxeldelar testmonterad för justering av urtrampningslager. Blev att skruva växellåda av och på motorn X antal gånger innan lagret hamnade där det skulle och hävarmsrörelsen blev korrekt.
Bild

Fick inte plats med den tryckande kopplingscylindern jag hade tänkt använda.
Fick som tur var snabbt tag på en ny dragande på Dalhems, de skall ha en eloge för bra service!
Såhär blev till slut montaget. Känns stabilt.
Bild

Bakre cylinderfäste.
Bild

Och främre. Testmanövrerade kopplingen manuellt, gick rätt tungt så jag la en extra förstärkningsplåt på gaffeln för att styva upp den.
Bild

Svetsade i en bit i sprängkåpan där jag fick kapa bort ett fäste för att få plats med främre knuten på kardanen
till den främre diffen. Första aluminiumet jag svetsar på egen hand. Känns bra att kunna ta sig an lite enklare svetsning själv.
Bild

310kg metall, rätt rejäl pjäs. Nu med ditsvetsade EGT uttag på grenrören. WG anslutningar kvar på grenröret innan det är klart.
Bild