
Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
JB weld 

- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Riktigt tråkigt med ras.Hoppas du kämpar på och kommer tillbaka Peter

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
nån som har nån bra original motor till salu? pm eller ring peter eller mig.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Turbobosse borde väl ligga och ruva på ett helt gäng ute i Hissjö/Röbäck

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Behöver han en komplett motor? Är i boden just nu, men kan nog ha en del delar beroende på vad han behöver....
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Jag har en komplett M10 som står, bara att höra av sig om den kan vara intressantJens Gustavsson skrev:nån som har nån bra original motor till salu? pm eller ring peter eller mig.
Mvh Erik
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Dags att stoppa i kraftigare grejer kanske... Vad är det för dimension på bultarna?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Det är bara 22 mm bultar, och dom är felkonstruerade och inte anpassade för det här.. Staken styr på vevaxeln och inte i kolven vilket göra att bultarna belastas ännu mer, det är rätt så brett mellan stödet i kolven.
Bultarna är borrade först med en mindre borr rakt genom, sen med en grövre från båda hållen och då är det lämnat kanske 10 mm material i mitten - det är precis där brottet skett. Börjar man få lite pulver och sen kör några mil på det så blir det bara en tidsfråga innan de går av. Det var nästan så att man i bulten såg att det varit en spricka på gång länge, såg nästan ut att vara rostigt(?!).
Men Peter ska smälla ihop en seriös bottendel framöver, det blir nog den som utvärderas i bänk hos Jens först.
Bultarna är borrade först med en mindre borr rakt genom, sen med en grövre från båda hållen och då är det lämnat kanske 10 mm material i mitten - det är precis där brottet skett. Börjar man få lite pulver och sen kör några mil på det så blir det bara en tidsfråga innan de går av. Det var nästan så att man i bulten såg att det varit en spricka på gång länge, såg nästan ut att vara rostigt(?!).
Men Peter ska smälla ihop en seriös bottendel framöver, det blir nog den som utvärderas i bänk hos Jens först.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Ang kolvbulten, om det är folkakolvar (som jag oxå körde av en kolvbult på) så är det som robban säger att kolvbulten är klen, men framförallt är kolvens design usel då avståndet mellan kolv och stake är på tok för långt vilket medför mkt flex i bulten!
Så nya bättre kolvar och bultar och så är det problemet löst! Hoppas du hittar nya grejer, ska höra med mina kontakter här uppe om lite grejer!
Smäll ihop en ny motor i höst så kanske vi kan få se lite M10 shootout i robbans bänk i höst!!??!!
Så nya bättre kolvar och bultar och så är det problemet löst! Hoppas du hittar nya grejer, ska höra med mina kontakter här uppe om lite grejer!
Smäll ihop en ny motor i höst så kanske vi kan få se lite M10 shootout i robbans bänk i höst!!??!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
uppdate! bilen var bara ur drift i ca en vecka sen har den haft flera olika kombinationer testats på en först helt standard 1.8L motor med den gamla motorns kring utrustning sen en lätt portad 2.0L topp och sen med en 304 dr kam och sen E85 och nu med en HX40 och vi har lärt oss massa intressanta saker
innan sommaren är slut så kommer den här gammla 1.8 gå riktigt bra tror jag än om den är byggd av skrot.
byggs nog en helt ny motor i vinter baserad på vad som perter har lärt sig av alla tester

byggs nog en helt ny motor i vinter baserad på vad som perter har lärt sig av alla tester

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Hoho !
Har en liten undran....är verkligen Mahlekolven SÅ dålig som det framställs här..? (har själv ett nyborrat block med 90,5 mahle...
dock inte startad än)
Förstår att det finns bättre kolvar men om effektmålet inte är inställt på mellan 500-700 hästar som många nu för tiden verka vilja ha oavsett ändamål med bilen....
Om man istället vill ha mer moderata 300-350 riktigt körbara brukshästar borde inte de där kolvarna vara så tokiga va ?
Särskillt inte om man tar med i beräkningen hur mycket spö Peters kolvar fått de senaste 7-8 säsongerna.
//abris
Har en liten undran....är verkligen Mahlekolven SÅ dålig som det framställs här..? (har själv ett nyborrat block med 90,5 mahle...

Förstår att det finns bättre kolvar men om effektmålet inte är inställt på mellan 500-700 hästar som många nu för tiden verka vilja ha oavsett ändamål med bilen....
Om man istället vill ha mer moderata 300-350 riktigt körbara brukshästar borde inte de där kolvarna vara så tokiga va ?
Särskillt inte om man tar med i beräkningen hur mycket spö Peters kolvar fått de senaste 7-8 säsongerna.
//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
håller man varvet under 7500 och laddtrycket under 1.5 bar och lamdan under 0.82 på full gas så är det nog evigt liv i dem.
jag har kört 8000+rpm och 2.2 bar på mina med csp bensin då vi bromsade 142:an
men nyare standard kolvarna i M10/M30 är säkert minst lika starka så det är inget man ska byta till i dag tycker jag. jag kan fixa fram mycket bättre kolvar som ändå inte blir mycket dyrare än vw kolvarna nu när dollarn är så billig
jag har kört 8000+rpm och 2.2 bar på mina med csp bensin då vi bromsade 142:an
men nyare standard kolvarna i M10/M30 är säkert minst lika starka så det är inget man ska byta till i dag tycker jag. jag kan fixa fram mycket bättre kolvar som ändå inte blir mycket dyrare än vw kolvarna nu när dollarn är så billig
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
De nya M10 kolvarna? De är de sämsta!! Men de är säkert hållbarare än vw kolvarna ändå fö dom är inte bra dessutom för breda kolvringar för att kunna varva mycket.... De bästa standard kolvarna är 2L kolvarna.. Men varför hålla på att snika oavsett på det viktigaste i en motor är för mig fortfarande oförståligt.... Bra kolvar är inte dyrt idag..
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Jag har kört av mahle kolvbultar i 3 motorer.abris skrev:Hoho !
Har en liten undran....är verkligen Mahlekolven SÅ dålig som det framställs här..? (har själv ett nyborrat block med 90,5 mahle...dock inte startad än)
Förstår att det finns bättre kolvar men om effektmålet inte är inställt på mellan 500-700 hästar som många nu för tiden verka vilja ha oavsett ändamål med bilen....
Om man istället vill ha mer moderata 300-350 riktigt körbara brukshästar borde inte de där kolvarna vara så tokiga va ?
Särskillt inte om man tar med i beräkningen hur mycket spö Peters kolvar fått de senaste 7-8 säsongerna.
//abris
Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)
Ok, tack för tipsen
//abris

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75