Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av robban »

JB weld :hihi:
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Magnus »

Riktigt tråkigt med ras.Hoppas du kämpar på och kommer tillbaka Peter
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån som har nån bra original motor till salu? pm eller ring peter eller mig.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Magnus »

Turbobosse borde väl ligga och ruva på ett helt gäng ute i Hissjö/Röbäck
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av robban »

Behöver han en komplett motor? Är i boden just nu, men kan nog ha en del delar beroende på vad han behöver....
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av gasekke »

Jens Gustavsson skrev:nån som har nån bra original motor till salu? pm eller ring peter eller mig.
Jag har en komplett M10 som står, bara att höra av sig om den kan vara intressant
Mvh Erik
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Dags att stoppa i kraftigare grejer kanske... Vad är det för dimension på bultarna?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av mattias »

Det är bara 22 mm bultar, och dom är felkonstruerade och inte anpassade för det här.. Staken styr på vevaxeln och inte i kolven vilket göra att bultarna belastas ännu mer, det är rätt så brett mellan stödet i kolven.
Bultarna är borrade först med en mindre borr rakt genom, sen med en grövre från båda hållen och då är det lämnat kanske 10 mm material i mitten - det är precis där brottet skett. Börjar man få lite pulver och sen kör några mil på det så blir det bara en tidsfråga innan de går av. Det var nästan så att man i bulten såg att det varit en spricka på gång länge, såg nästan ut att vara rostigt(?!).

Men Peter ska smälla ihop en seriös bottendel framöver, det blir nog den som utvärderas i bänk hos Jens först.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Pitebo »

Ang kolvbulten, om det är folkakolvar (som jag oxå körde av en kolvbult på) så är det som robban säger att kolvbulten är klen, men framförallt är kolvens design usel då avståndet mellan kolv och stake är på tok för långt vilket medför mkt flex i bulten!

Så nya bättre kolvar och bultar och så är det problemet löst! Hoppas du hittar nya grejer, ska höra med mina kontakter här uppe om lite grejer!

Smäll ihop en ny motor i höst så kanske vi kan få se lite M10 shootout i robbans bänk i höst!!??!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Jens Gustavsson »

uppdate! bilen var bara ur drift i ca en vecka sen har den haft flera olika kombinationer testats på en först helt standard 1.8L motor med den gamla motorns kring utrustning sen en lätt portad 2.0L topp och sen med en 304 dr kam och sen E85 och nu med en HX40 och vi har lärt oss massa intressanta saker :thumbright: innan sommaren är slut så kommer den här gammla 1.8 gå riktigt bra tror jag än om den är byggd av skrot.

byggs nog en helt ny motor i vinter baserad på vad som perter har lärt sig av alla tester :thumbright:
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av abris »

Hoho !

Har en liten undran....är verkligen Mahlekolven SÅ dålig som det framställs här..? (har själv ett nyborrat block med 90,5 mahle... :doh: dock inte startad än)

Förstår att det finns bättre kolvar men om effektmålet inte är inställt på mellan 500-700 hästar som många nu för tiden verka vilja ha oavsett ändamål med bilen....
Om man istället vill ha mer moderata 300-350 riktigt körbara brukshästar borde inte de där kolvarna vara så tokiga va ?
Särskillt inte om man tar med i beräkningen hur mycket spö Peters kolvar fått de senaste 7-8 säsongerna.

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller man varvet under 7500 och laddtrycket under 1.5 bar och lamdan under 0.82 på full gas så är det nog evigt liv i dem.

jag har kört 8000+rpm och 2.2 bar på mina med csp bensin då vi bromsade 142:an

men nyare standard kolvarna i M10/M30 är säkert minst lika starka så det är inget man ska byta till i dag tycker jag. jag kan fixa fram mycket bättre kolvar som ändå inte blir mycket dyrare än vw kolvarna nu när dollarn är så billig
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av robban »

De nya M10 kolvarna? De är de sämsta!! Men de är säkert hållbarare än vw kolvarna ändå fö dom är inte bra dessutom för breda kolvringar för att kunna varva mycket.... De bästa standard kolvarna är 2L kolvarna.. Men varför hålla på att snika oavsett på det viktigaste i en motor är för mig fortfarande oförståligt.... Bra kolvar är inte dyrt idag..
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Hjalte
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis jun 09, 2009 7:30 pm
Ort: Jönköping

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av Hjalte »

abris skrev:Hoho !

Har en liten undran....är verkligen Mahlekolven SÅ dålig som det framställs här..? (har själv ett nyborrat block med 90,5 mahle... :doh: dock inte startad än)

Förstår att det finns bättre kolvar men om effektmålet inte är inställt på mellan 500-700 hästar som många nu för tiden verka vilja ha oavsett ändamål med bilen....
Om man istället vill ha mer moderata 300-350 riktigt körbara brukshästar borde inte de där kolvarna vara så tokiga va ?
Särskillt inte om man tar med i beräkningen hur mycket spö Peters kolvar fått de senaste 7-8 säsongerna.

//abris
Jag har kört av mahle kolvbultar i 3 motorer.
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Peter Högdahls 2002turbo (kaboom)

Inlägg av abris »

Ok, tack för tipsen :thumbright:

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Skriv svar