Big Al skrev:Precis, därav jag misstänker att den bänkningen där det bänkades på rullarna har räknat fel på svängmassekompenseringen då hastighetsökningen (läs svephastigheten) inte är lika stor.
Motorn "knuffar inte upp" registret utan det är helt sonika ett kompenserings/uträknings-fel.
Kan även vara så att motorn jobbar under olika förutsättningar t.ex acckompenseringen för bränslet och/eller tändningen är felinställd.
just svängmassan är ju det man beräknar effekt och vrid på i en rullande landsväg men det är bara bänkens svängmassa man räknar ut effekten på därför blir svängmasse förlusten i motorn och i drivlinan mindre då man paserat pik vrid och då ser det ut som om den varvar ut bättre..... ja det är inget fel på mätningen i rullarna.
samma sak som om man dynar på typ ettans växel så blir effekten mindre för att du acc motor snabbare (bromsbänken räknar ut samma effekt på vilken växel som helst).
vist om man saka krångla till det så är det säkert lite olika förluster på olika växlar också men ni förstår vad jag menar kanske?
mvh jens
enklaste möjliga bänk med 1:1 i utväxling. tänk sen om man kan byta växel så blir motorns indre svängmassa en annan sak.
