Opel kadett city + B230Fk
Re: Opel kadett city + B230Fk
Nja, främre kardanen blev väldigt kort bara
Eftersom den är helt ”rak” utan rörliga knutar så tyckte jag det var enklare att korta den främre delen än den bakre av kardanen. Min bil är ju både kortare än en 940 och så flyttade jag bak motorn lite så då blev den främre kardanen inte så lång.
Skulle det vara tokigt att ha det så av nån anledning så säg till
Eftersom den är helt ”rak” utan rörliga knutar så tyckte jag det var enklare att korta den främre delen än den bakre av kardanen. Min bil är ju både kortare än en 940 och så flyttade jag bak motorn lite så då blev den främre kardanen inte så lång.
Skulle det vara tokigt att ha det så av nån anledning så säg till
Re: Opel kadett city + B230Fk
Eeeh, växellådsbalken och den lösningen med kudden är väl inget jag är så stolt över egentligen då det ser ut som skit.. Men det har ju funkat hittills.patrikh skrev:Kul med kommentarer
Noterade din växellådsbalk/fäste mot växellådan, vad har du för gummibussning där? Min runda bussning på ca 40mm + original växellådsfäste resulterar i att den balken tveklöst är den lägsta punkt på bilen, så jag funderar på att göra om det så småningom för lite mer frigång.
Precis som du är inne på gjorde jag balken för att den skulle vara så lite i vägen som möjligt. Är egentligen bara ett ganska långt 8-10mm tjockt plattjärn med en bygel för avgassystemet, bussningen är en ca 25mm tjock gummikloss som bland annat används som vibrationsdämpare under brofundament, mellan våningar på trähus mm. Svetsade en liten sarg runt klossen så den ligger stilla samt en 90° vinklad plåt på ovansidan med lådans hålbild på ena sidan och 2 svetsade muttrar för skruvarna genom klossen på andra.
Balken och kudden står på listan över saker som ska göras om någon gång då det är lite bökigt att mäta hur mycket man pressar ihop klossen så lådan hamnar i rätt höjd och vinkel varje gång lådan ska dit.
För min del lär det bli att göra ett nytt fäste på lådan så det får plats en rektangulär kudde eller 2 runda under istället.
Jag har svetsade förstärkningsplattor tvärsöver på ovansidan av golvet som skruvarna till vxllådsbalken är svetsade i också så jag binder ihop förstärkningarna med balken. David fick ju också göra förstärkningsbalkar mellan tröskel och kardantunnel efter SFRO’s synpunkter (sid 16-17). http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=240
Något som kan vara värt att ha i åtanke kanske.
Med det här tempot på uppdateringarna så är du ju snart färdig!
Senast redigerad av J.Eklund den tor jun 04, 2020 10:57 am, redigerad totalt 2 gång.
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Re: Opel kadett city + B230Fk
Hur ser det ut med plats för avgassystemet vid växellådstunneln, momentstaget och runt bakaxeln?
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Re: Opel kadett city + B230Fk
Ja en sån förstärkning likt Davids borde man kanske fundera på att göra redan nu!
Plats.. hur menar du då?
Det är faktiskt en av dom grejerna som ligger och maler lite i bakhuvudet som jag tror kan bli lite knepigt.. är väl lite lagom trångt överallt, speciellt vid bakaxeln tycker jag det ser ut att vara.
Funderat en del på att dra avgassystemet från ”framför bakaxeln” och bakåt i nån gubb-dimension för att få plats, och ha en cutout nånstans på vägen innan bakaxeln som styrs på laddtryck eller liknande. Men vi får se
Var förbi och lämnade lite saker i garaget.. man får ju försöka säkra återväxten
Plats.. hur menar du då?
Det är faktiskt en av dom grejerna som ligger och maler lite i bakhuvudet som jag tror kan bli lite knepigt.. är väl lite lagom trångt överallt, speciellt vid bakaxeln tycker jag det ser ut att vara.
Funderat en del på att dra avgassystemet från ”framför bakaxeln” och bakåt i nån gubb-dimension för att få plats, och ha en cutout nånstans på vägen innan bakaxeln som styrs på laddtryck eller liknande. Men vi får se
Var förbi och lämnade lite saker i garaget.. man får ju försöka säkra återväxten
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel kadett city + B230Fk
Här har det hänt grejer!
Väldigt snygg lösning du gjorde med tanken, antagligen borde jag byggt något sånt med. Bra med asfaltsmattor. Jag satte också på tanken och satte fast en ljudisoleringsskiva mellan baksätet och "väggen" mot bagaget. Hör bara lite surrande från pumpen nu innan man startar motorn. Generatorfästet blev väldigt fint också.
Tycker dock det är lite fusk att du har hjälp i garaget, jag får bygga allt själv (Tänker på sista bilden med gästarbetaren.. )
/David
Väldigt snygg lösning du gjorde med tanken, antagligen borde jag byggt något sånt med. Bra med asfaltsmattor. Jag satte också på tanken och satte fast en ljudisoleringsskiva mellan baksätet och "väggen" mot bagaget. Hör bara lite surrande från pumpen nu innan man startar motorn. Generatorfästet blev väldigt fint också.
Tycker dock det är lite fusk att du har hjälp i garaget, jag får bygga allt själv (Tänker på sista bilden med gästarbetaren.. )
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Opel kadett city + B230Fk
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Opel kadett city + B230Fk
Två månader sen senaste aktivitet i tråden, måste ju hänt hur mycket som helst?
Nä inte direkt, har varit upptagen med att ha semester och inte tänkt så mycket på bilen/haft lust att mecka, men det var skönt det också Kom precis tillbaks efter ett meck-pass vilket kändes kul så nu kanske det blir lite mer fart i höst!
Det har blaskats lite färg invändigt på golvet, lite roligare att titta på.
Fäste för stödlager och fästpunkter i karossen har byggts.
Sen var jag tvungen att rulla ut bilen för att få ut lite saker som stod längst in, kul att se den i det fria men jag får nog försöka sänka den lite mer..
Och ikväll så monterades bromsok bak och så drogs det lite bromsrör på bakaxeln. Nu kan bakänden nog anses klar, vilket känns som ett stort steg
Näst på tur är nog att dra bromsrör och bränslerör framåt. Vad ska man ha för bränslerör/slang?
Har 8mm skärringskoppling på tanken. Kopparrör? Rostfritt? Plast-slang?
Original på Volvo 940 så satt det ju en svart plastslang för bränslet, är ju smidig att dra om inte annat.
Nä inte direkt, har varit upptagen med att ha semester och inte tänkt så mycket på bilen/haft lust att mecka, men det var skönt det också Kom precis tillbaks efter ett meck-pass vilket kändes kul så nu kanske det blir lite mer fart i höst!
Det har blaskats lite färg invändigt på golvet, lite roligare att titta på.
Fäste för stödlager och fästpunkter i karossen har byggts.
Sen var jag tvungen att rulla ut bilen för att få ut lite saker som stod längst in, kul att se den i det fria men jag får nog försöka sänka den lite mer..
Och ikväll så monterades bromsok bak och så drogs det lite bromsrör på bakaxeln. Nu kan bakänden nog anses klar, vilket känns som ett stort steg
Näst på tur är nog att dra bromsrör och bränslerör framåt. Vad ska man ha för bränslerör/slang?
Har 8mm skärringskoppling på tanken. Kopparrör? Rostfritt? Plast-slang?
Original på Volvo 940 så satt det ju en svart plastslang för bränslet, är ju smidig att dra om inte annat.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Opel kadett city + B230Fk
Jag tycker kopparrör är ganska vettigt, biltema har vettigt pris.
Dom går att böja med ren handkraft.
Plast rör / slang har jag tyckt vart svårt att få snygga och rimliga böjar på.
Radierna blir stora, om man inte vågar värma ? annars knäcks dom lätt.
På min bil har jag 10mm galvade hydraulrör (swedol) , då jag inte hittade 10mm kopparör.
Och jag vart osäker om 8mm (6 inv) hade räckt för E85 bränsleflöde.
Ett rent helsicke att montera, speciellt eftersom de behöver gå över kardan och bakaxelbalk på min bil.
Rena mardrömmen att bråka med, pallbockar å annat ivägen.
Dom går att böja med ren handkraft.
Plast rör / slang har jag tyckt vart svårt att få snygga och rimliga böjar på.
Radierna blir stora, om man inte vågar värma ? annars knäcks dom lätt.
På min bil har jag 10mm galvade hydraulrör (swedol) , då jag inte hittade 10mm kopparör.
Och jag vart osäker om 8mm (6 inv) hade räckt för E85 bränsleflöde.
Ett rent helsicke att montera, speciellt eftersom de behöver gå över kardan och bakaxelbalk på min bil.
Rena mardrömmen att bråka med, pallbockar å annat ivägen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Opel kadett city + B230Fk
Finns 10mm alurör också, smidigt att jobba med + att det går sätta AN6 kopplingar på dom
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Opel kadett city + B230Fk
Har köpt 8mm bränslerör i koppar, det blir nog bra. Men bestämde mig för att göra klart i motorrummet innan jag börjar dra broms och bränsleledningar.
En sak på listan var fäste för kylare och intercooler, inte helt självklart hur jag skulle göra först men det ordnade väl upp sig. Blev ett gemensamt fäste av lite skrot som jag hade liggandes, varken lätt eller snyggt men det kommer ju inte synas Försökte få det så långt från motorn som möjligt, och sen svetsades fästet fast i ”kylarbalken” eller vad den kallas. Skulle kunna gjort den skruvbar men kände mig lat.
Nu är motorn ur för lite svetsjobb, och så måste jag göra mer plats för solenoiden på startmotorn då startmotorn inte går att montera i nuläget.
Sen hade jag tänkt kontakta den Sfro-besiktningsman som jag haft kontakt med innan och som tittat på bilen en gång, men då såg jag på Sfro:s hemsida att han tyvärr har avlidit.
Jag träffade honom bara en gång men han verkade mycket trevlig och sympatisk. Om någon här kände honom så beklagar jag verkligen sorgen.
En sak på listan var fäste för kylare och intercooler, inte helt självklart hur jag skulle göra först men det ordnade väl upp sig. Blev ett gemensamt fäste av lite skrot som jag hade liggandes, varken lätt eller snyggt men det kommer ju inte synas Försökte få det så långt från motorn som möjligt, och sen svetsades fästet fast i ”kylarbalken” eller vad den kallas. Skulle kunna gjort den skruvbar men kände mig lat.
Nu är motorn ur för lite svetsjobb, och så måste jag göra mer plats för solenoiden på startmotorn då startmotorn inte går att montera i nuläget.
Sen hade jag tänkt kontakta den Sfro-besiktningsman som jag haft kontakt med innan och som tittat på bilen en gång, men då såg jag på Sfro:s hemsida att han tyvärr har avlidit.
Jag träffade honom bara en gång men han verkade mycket trevlig och sympatisk. Om någon här kände honom så beklagar jag verkligen sorgen.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel kadett city + B230Fk
Här går det framåt, bra jobbat Ser väldigt stiligt ut med bakvagnen, en sak du kan kryssa över på listan.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Opel kadett city + B230Fk
Osedvanligt låg motivation för tillfället.. ingen som är sugen på ett lagom vinterprojekt?
Väger väl lite fram och tillbaks, men inte omöjligt att det kommer ut en annons inom en snar framtid.. Vi blir en till i familjen i februari och då lär väl fritiden (och ekonomin) bli än mer lidande, och trist att betala garagehyra månad efter månad utan någon framgång i projektet..
Nåväl, den som lever får väl se vad som händer framöver
Väger väl lite fram och tillbaks, men inte omöjligt att det kommer ut en annons inom en snar framtid.. Vi blir en till i familjen i februari och då lär väl fritiden (och ekonomin) bli än mer lidande, och trist att betala garagehyra månad efter månad utan någon framgång i projektet..
Nåväl, den som lever får väl se vad som händer framöver
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel kadett city + B230Fk
Man är ju svag för gamla oplar med volvosnurra, så nog kan det vara intressant:D pm mig gärna.
Jonas Almqvist
Re: Opel kadett city + B230Fk
Skickat pm, men det hamnar i utkorgen och inte i skickat, så vet inte om det kommit fram
Re: Opel kadett city + B230Fk
Ligger i Utkorgen tills han läst, sen hamnar det i Skickat