
Jensas B18 comp Vega.
Re: Jensas B18 comp Vega. (alla bäckar små!)
så man gör det helt för typ fränhets faktorn då?
tack för svar iaf

Re: Jensas B18 comp Vega. (alla bäckar små!)
Det går å pula ihop en as-billig B20, om man har en bra topp, för typ 30 tusen...(med datasprut)
-M-stakar
- B21ET kolvar
- B18 vipparmsaxel
- dubbla fjädrar från KG/KL eller nån + retainers
- lättare putsat topp
- k-kam
+ turbo, grenrör/innsug sprut, spolar spridare, coolers, gummislang, osv...
Borde gje 350hk+
Vi bygger dragrace-B20 för å hämta max effekt...å då är det lika dyrt som å bygga B230, eller nån annan frän 4 cylindrig motor, men man får ut mindre mos..
så ja, fränthetsfaktoren är mycket stärk
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
-M-stakar
- B21ET kolvar
- B18 vipparmsaxel
- dubbla fjädrar från KG/KL eller nån + retainers
- lättare putsat topp
- k-kam
+ turbo, grenrör/innsug sprut, spolar spridare, coolers, gummislang, osv...
Borde gje 350hk+
Vi bygger dragrace-B20 för å hämta max effekt...å då är det lika dyrt som å bygga B230, eller nån annan frän 4 cylindrig motor, men man får ut mindre mos..
så ja, fränthetsfaktoren är mycket stärk


MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: Jensas B18 comp Vega. (alla bäckar små!)
Men jag kjänner ingen som har lyckades använda bara 30 tusen på en sånn budget motor ändå...
Bara så ni vet..
Det kostar alltid mer.
När du så är färdig, så måste du ha koppling och växellåda, och vips så flög det 10 tusen till, så tilkommer kylsystem oppgraderning och olje kylare mm...
Jag tror inte at ni hittar effekt lika billigt och bra som Jens, bara så ni vet
Jag skulle nog ha satsat mina slantar där, och betalat det som det faktiskt kostar. I slutändan blir det billigare å gjöra rätt första gången.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Bara så ni vet..
Det kostar alltid mer.
När du så är färdig, så måste du ha koppling och växellåda, och vips så flög det 10 tusen till, så tilkommer kylsystem oppgraderning och olje kylare mm...
Jag tror inte at ni hittar effekt lika billigt och bra som Jens, bara så ni vet

Jag skulle nog ha satsat mina slantar där, och betalat det som det faktiskt kostar. I slutändan blir det billigare å gjöra rätt första gången.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (alla bäckar små!)
ET kolvarna tycker jag är mest en nackdel idag med E85 det är så svårt att få kompan rätt men med en planad gammal sugmotortopp kan det bli bra.
annars om man följer konceptet i min 500hk B20 tråd så blir det ett väldigt bra koncept, man kan köra super hx 35 och lite snällare kam och mindre ladd om man ska ha under 400hk.
toppen kan man göra själv billigt samt svetsa insug och grenrör.
K kamaxeln är inget att ha i dag heller tycker jag inte lönt att porta toppen och så med en så snäll kam. ska man snika järnet så kan man åka en F kam möjligtvis men det fins så mycket bättre i dag som gör ljusår mycket mer effekt och bättre register. men läs om B20 smog motorn som jag slängde ihop för ett par tusenlappar till vegan då den skulle provköras om man kör max snik den gav ju ändå 430hk. men mer kompa skulle inte va dumt
här är 500hk B20 tråden som har mycket bra info i sig hur man bygger billigt och den gick ju iallafall 9.40/226 på 402 meter och 5.91/189 på 201m i en +1100kg bil.
den gav 577hk nått och 640nm/2.35bar. högsta uppmätta effekten vad jag vet
ska norje teamet försöka slå det i vinter?
den höll 3 dragrace sesonger och två vinter dyno sesonger med hundra tals dyno pull /år
tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=61047
mvh jens
annars om man följer konceptet i min 500hk B20 tråd så blir det ett väldigt bra koncept, man kan köra super hx 35 och lite snällare kam och mindre ladd om man ska ha under 400hk.
toppen kan man göra själv billigt samt svetsa insug och grenrör.
K kamaxeln är inget att ha i dag heller tycker jag inte lönt att porta toppen och så med en så snäll kam. ska man snika järnet så kan man åka en F kam möjligtvis men det fins så mycket bättre i dag som gör ljusår mycket mer effekt och bättre register. men läs om B20 smog motorn som jag slängde ihop för ett par tusenlappar till vegan då den skulle provköras om man kör max snik den gav ju ändå 430hk. men mer kompa skulle inte va dumt

här är 500hk B20 tråden som har mycket bra info i sig hur man bygger billigt och den gick ju iallafall 9.40/226 på 402 meter och 5.91/189 på 201m i en +1100kg bil.
den gav 577hk nått och 640nm/2.35bar. högsta uppmätta effekten vad jag vet


tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=61047
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (alla bäckar små!)
hej här kommer ett bra tips på en enkel modifiering på 2 timmars mek som höjer säkerheten på era bilar!
jag har byggt om en gammal brandsläckare och monterat den under bilen bakanför bakaxeln som uppsamligs kärl för uttrycks kylarvatten. jag va med om en ögon öppnare då jag spräckte blocket för nått år sen på min B20 där det kom ut ca 5L vatten ur motorn i mer eller mindre som vatten ånga på 0.2 sekunder som blöt la allt under huven och under bilen och under ena bakdäcket
såg betång räcket igenom fram rutan i ca 190 blås
fick ratta rätt snabbt för att undvika muren.
jag hade ca 4 liter upsamlings kärl under huven men vad hjälper det då det kom ut 100liter vatten/luft sprut på 0.2 sekunder
sen även om ni bygger om och det inte drabba dig själv stanna bilen på banan eller just på sidan så de inte släpper ut fler bilar på den blöta banan!
mvh jens
jag har byggt om en gammal brandsläckare och monterat den under bilen bakanför bakaxeln som uppsamligs kärl för uttrycks kylarvatten. jag va med om en ögon öppnare då jag spräckte blocket för nått år sen på min B20 där det kom ut ca 5L vatten ur motorn i mer eller mindre som vatten ånga på 0.2 sekunder som blöt la allt under huven och under bilen och under ena bakdäcket


jag hade ca 4 liter upsamlings kärl under huven men vad hjälper det då det kom ut 100liter vatten/luft sprut på 0.2 sekunder

sen även om ni bygger om och det inte drabba dig själv stanna bilen på banan eller just på sidan så de inte släpper ut fler bilar på den blöta banan!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (dragrace säkerhets tips!)
rör in där uppe ca 10cm instick sen ut under med instick upp i taket där jag tror det kommer spruta minst?


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Jensas B18 comp Vega. (dragrace säkerhets tips!)
Hur hade det varit om vi kunde starta en klistrad tråd där vi bara diskuterar säkerhet och tips utöver reglementet? Många känner säkert att reglementet är undermåligt i många fall och att det ibland fokuseras på fel saker, det tycker iallafall jag. Så en tråd med bara tips, trix och bilder/filmer på ras samt diskussioner om hur vi gör sporten säkrare. Det kan nog vara en ögonöppnare för nya utövare (och gamla) att se varför säkerhet är så viktigt och att vi som utövare måste ha en vilja att driva den utvecklingen.
Det är ju nått vi alla tjänar på att behålla både vår hälsa och vårt material.
Det är ju nått vi alla tjänar på att behålla både vår hälsa och vårt material.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (dragrace säkerhets tips!)
hej jo det ska vi göra
vissa saker är som du säger utanför reglementet som en sån lösning jag gjort för vattnet sen kan man diskutera airdynamiska problem vissa bilar har och hur man undviker och minskar olyckors storlek. sen ska reglementets ramar ge det sista då det ändå går åt skogen som bälten, hjälmar, skydds byrar mm men det har vi pratat om rätt mycket redan.
vi behöver inte gå in på krascher specifikt till bilar om inte ägarna går med på det men vi kan snacka om olika typer av krasher och vad som hadde kunnat göras i förbyggand för att fler ska behöva göra samma misstag.
mvh jens

vi behöver inte gå in på krascher specifikt till bilar om inte ägarna går med på det men vi kan snacka om olika typer av krasher och vad som hadde kunnat göras i förbyggand för att fler ska behöva göra samma misstag.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (dragrace säkerhets tips!)
Börjar dra ihop sig till race nu och vegan är på väg att fin putsas för tierp em/sm tävligen nästa vecka. har inte lagt upp nå biler på länge men den har blivit lite finare och mer uppdaterad för comp klassen ET/A (650kg/liter med turbo det blir 1790cc B18 motor och jag tynger ned bilen till ca 1178kg (min ca 1164kg).
tierp startfält mm http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=88283
ställ gärna enkla eller avancerade frågor om klassen eller bilen så ska jag försöka svara
mvh jens
tierp startfält mm http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=88283
ställ gärna enkla eller avancerade frågor om klassen eller bilen så ska jag försöka svara

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (Tierp em nästa vecka)
Index i ET/A?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (Tierp em nästa vecka)
10.30 så man kan säga för de som inte är så insatta som du jörgen att man ska köra ned mot 9.7 sek för att va med på riktigt. man vinner alltid om man är först i mål men kör man fortare än 0.6sek under sitt index i elimineringen så sänker man sitt eget index och till nästa tävling även sina arga kompisar i samma ET/A grupp
dock inte så lätt att köra fort med 1790cc stötstångs motor från 1961 och så tung bil speciellt med PG automat låda... mål 1 är att pressa ned bilen på en nia bara det blir extremt svårt utan att spränga motorn i första rundan.
som jämförelse jörgen med en 540ci v8 turbo i ET/A comp så ska bilen väga 5752.5 kilo
men det fins ett vikt tak i comp på tror det va 1350kg och med lite marginal mellan max vikt och min vikt så blir största cylindervolym ca 2.05 liter.
dock tog jag mig till final med låga tioer i fjol men det va bara en 8 bilars stege då + mycket tur
den är nog förbrukad tills i år
mvh jens

som jämförelse jörgen med en 540ci v8 turbo i ET/A comp så ska bilen väga 5752.5 kilo

dock tog jag mig till final med låga tioer i fjol men det va bara en 8 bilars stege då + mycket tur


mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B18 comp Vega. (Tierp em nästa vecka)
Jag tänkte åka ner å kolla lite om det blir väder, får se om vi syns
Re: Jensas B18 comp Vega. (Tierp em nästa vecka)
Vad blir minimivikten på en bil med 2,5liter och turbo då?

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (Tierp em nästa vecka)
hej magnus det skulle bli DT/A med en så stor motor de har 500kg/liter och en min vikt av 1250kg på 2.5liter. sen tror jag det kan krävas SFI chassi då det börjar gå så fort? kan kolla det mer sen.
enklast vore nog att bygga en B204 med 88.9x80 slag motor då kunde du åka i samma klass som mig om du blyade ned ordentligt. jag har ju en sån converter som orkar stalla en sån motor
mvh jens
enklast vore nog att bygga en B204 med 88.9x80 slag motor då kunde du åka i samma klass som mig om du blyade ned ordentligt. jag har ju en sån converter som orkar stalla en sån motor

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. (Tierp em nästa vecka)
Tjernell blir kul att ses presentera dig bara så jag känner igen dig 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/