Heavy metal bmw:n
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har liknande problem i min kadutt..
Men då på ett annat vis..
Den går jättebra hela tiden, men när jag slår på elfläkten till kylaren så blir det massvis med varmluft kring givaren men motor får normaltemp på luften.
ändå sitter lufttempgivaren på andra sidan av motorrummet.(bakkant)
Dock tror jag det har att göra med att jag har plasthuv.
Det tätar inte vid torpeden så luften kan cirkulera utan större bekymmer ända upp dit o sen upp i skarven och sedan över rutan.
Tempgivaren sitter typ 5cm därifrån.
Krävs en och en annan tanke bakom placeringen av tempgivaren är min slutsats.
pga av detta funkar inte riktigt min kompenseringstabell som den ska, så jag har lagt in en kompensering på fläkten.. då den sätter igång så berikar jag lite enligt en egen tabell jag konfigurerat i sprutet.
Lambdakorrigeringen är inte snabb nog att få till det... har lätt svängmassa etc etc så motorn ploppar juh av direkt då det blir fel.
Stabilast går min på tomgång utan closedloop faktiskt.
nu sväva jag ut lite.. men det är bra att dela med sig av erfarenheter har jag lärt mig =)
Men då på ett annat vis..
Den går jättebra hela tiden, men när jag slår på elfläkten till kylaren så blir det massvis med varmluft kring givaren men motor får normaltemp på luften.
ändå sitter lufttempgivaren på andra sidan av motorrummet.(bakkant)
Dock tror jag det har att göra med att jag har plasthuv.
Det tätar inte vid torpeden så luften kan cirkulera utan större bekymmer ända upp dit o sen upp i skarven och sedan över rutan.
Tempgivaren sitter typ 5cm därifrån.
Krävs en och en annan tanke bakom placeringen av tempgivaren är min slutsats.
pga av detta funkar inte riktigt min kompenseringstabell som den ska, så jag har lagt in en kompensering på fläkten.. då den sätter igång så berikar jag lite enligt en egen tabell jag konfigurerat i sprutet.
Lambdakorrigeringen är inte snabb nog att få till det... har lätt svängmassa etc etc så motorn ploppar juh av direkt då det blir fel.
Stabilast går min på tomgång utan closedloop faktiskt.
nu sväva jag ut lite.. men det är bra att dela med sig av erfarenheter har jag lärt mig =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Du har spridare som flödar mindre vid varmt bränsle, man lär ha closed-loop.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
vem.. jag eller Jonas?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
autronic har en tabell som heter chargetemp estimate. det är en funktion av lufttemp och vattentemp, enkelt förklarat så är det en tabell som talar om hur mycket luften värms av motorn vid olika lastförhållanden. tex stillastående vid tomgång så värmer motorn luften som ska in i cyl efter att den passerat tempgivaren. fullt ös på lite varv så hinner inte motorn värma luften lika mycke. Dock så hjälper det inte mot heat soak så givaren visar varmare än vad det är eller om det är tråkiga spridare. Då är det closed loop som Andreas säger som gäller.
Re: Heavy metal bmw:n
skit i jobbet säg upp dig!! nu blire planka o bärs, skål!!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
Min closedloop hinner inte med..
testa kör med jättelätt vevparti och elaka kamaxlar,'hög' kompression och sedan en tomgång på 1050rpm.
Det är inte helt lätt att få till det.
Och med enkla medel kan man juh utesluta om det är luftkompenseringen som fallerar.
Bara stänga av så länge.
sen får man laborera så det funkar, min funkar icke med standarden för värmekompenseringen på luften, just pga sensorn känner en temp men luften har en annan temp.
Och dessutom då bara vid aktivering av elfläkten..
ska isolera den där grunkan jag har mapsensorn i(tempsenorn är juh inbyggd i den) se om det blir bättre.
testa kör med jättelätt vevparti och elaka kamaxlar,'hög' kompression och sedan en tomgång på 1050rpm.
Det är inte helt lätt att få till det.
Och med enkla medel kan man juh utesluta om det är luftkompenseringen som fallerar.
Bara stänga av så länge.
sen får man laborera så det funkar, min funkar icke med standarden för värmekompenseringen på luften, just pga sensorn känner en temp men luften har en annan temp.
Och dessutom då bara vid aktivering av elfläkten..
ska isolera den där grunkan jag har mapsensorn i(tempsenorn är juh inbyggd i den) se om det blir bättre.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
Man får tacka för en massa bra svar
Det borde väl vara antingen spridarna eller lufttempen som spökar, eller båda.
Bränslet borde väl inte vara varmare när jag startade om än när jag kom tillbaka, förutom i railen då.
Men det byts ju snart ut.
Dock var ju säkert spridarna varmare, men de borde väl kylas ganska snart?
Eller kanske inte, var ju väldigt lågt flöde. Körde bara tomgång och lite låglast..

Det borde väl vara antingen spridarna eller lufttempen som spökar, eller båda.
Bränslet borde väl inte vara varmare när jag startade om än när jag kom tillbaka, förutom i railen då.
Men det byts ju snart ut.
Dock var ju säkert spridarna varmare, men de borde väl kylas ganska snart?
Eller kanske inte, var ju väldigt lågt flöde. Körde bara tomgång och lite låglast..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
I Robbans S2 vart juh tanken faktiskt typ handvarm efter ett tags körande(mest på strippen)... 37grader typ..
Och är det 20 grader ute så är soppan värmd 17grader.. vettenfasen hur mycket flödet skiljer på det?
Och är det 20 grader ute så är soppan värmd 17grader.. vettenfasen hur mycket flödet skiljer på det?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har länge hoppats på att någon skulle säga att spridarna flödar mindre när de är varma !
En varmstart med 635an en sommar dag, och den går tok snålt tills lambda regleringen slår igång.
Jag har justerat på kompenserings tabeller i evinnerlighet, men det måste ha med temperaturen i spolarna på spridarna som påverkar.
Fuelrailen är ju ca. 70-80 grader när bilen stått i 20 minuter.
Sen tar det några minuter innan bränslet kylt ner allt till mer normal temp igen, ännu värre om man som jag har Catchtank.
Jag får ganska avvikande lambda korrektion på nystartad varm motor, jämfört med om det bara stått på tomgång länge, trots att IAT tempen kan visa 50-55 grader båda gånger.
En varmstart med 635an en sommar dag, och den går tok snålt tills lambda regleringen slår igång.
Jag har justerat på kompenserings tabeller i evinnerlighet, men det måste ha med temperaturen i spolarna på spridarna som påverkar.
Fuelrailen är ju ca. 70-80 grader när bilen stått i 20 minuter.
Sen tar det några minuter innan bränslet kylt ner allt till mer normal temp igen, ännu värre om man som jag har Catchtank.
Jag får ganska avvikande lambda korrektion på nystartad varm motor, jämfört med om det bara stått på tomgång länge, trots att IAT tempen kan visa 50-55 grader båda gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
- Ort: Sundsvall
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har exakt samma problem på min 180zx med MS2. Har inte orkat bry mig om att göra nått åt de. Men nu kanske man skulle göra ett ryck igen 

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: Heavy metal bmw:n
Dödtiden ökar med varm spridare, på tomgång är dödtiden stor del av tiden som läggs ut på spridaren. En liten förändring slår mycket på lambda. Finns det efterstartskorrektion, skild mellan kall och varm? Högohmiga spridare eller lågohm med peak and hold styrning i ecu? Är det stora spridare och du inte vill strula, lägg den fet i normalfallet och stäng sen av lambdan. Det lär inte vara lite fet tomgång som får din motor att leva länge eller kort (någon kommer säkert ha åsikter om detta) och det viktigaste med en hobbymotor är att den alltid går snyggt, enligt mig.
Med 1600cc skräp-bosch spridare fick jag öka i volvon tills den gick ok, och strunta i lambdan på låglast.
Mats
Med 1600cc skräp-bosch spridare fick jag öka i volvon tills den gick ok, och strunta i lambdan på låglast.
Mats
Re: Heavy metal bmw:n
Det är sådana moderna små 2200cc spridare, så man får väl säga att det är stora spridare
Eftestartkorrektion, det finns ju extra bränsle ett antal sec efter start som man kan ställa vis olika temp, men annars tror jag inte det finns.
Man väljer bara ur en lista vad man har för spridare, de här är högohm men det finns peak and hold i styrdonet. (Autronic sm4)
Jo, tomgången blir förstås väldigt känslig, tror jag ligger runt 1mS i öppningstider på spridarna.
Med nuvarande inställningar verkar jag ha mellan 0,95-1,01 i lambda på tomgång för det mesta, så det kanske räcker med lite closed loop för att hålla ordning på det sedan.
Den ligger lite fett på högre laster också, bränslet blev väl ganska varmt under bromsningen mot vad det har varit nu..
Kanske skulle ha bränslekylare?
Är det en bra idé att sätta en vanlig oljekylare som bränslekylare framför vanliga kylaren?
Lär ju värmas upp skapligt om man står stilla, men får ju bra med fartvind när man kör.

Eftestartkorrektion, det finns ju extra bränsle ett antal sec efter start som man kan ställa vis olika temp, men annars tror jag inte det finns.
Man väljer bara ur en lista vad man har för spridare, de här är högohm men det finns peak and hold i styrdonet. (Autronic sm4)
Jo, tomgången blir förstås väldigt känslig, tror jag ligger runt 1mS i öppningstider på spridarna.
Med nuvarande inställningar verkar jag ha mellan 0,95-1,01 i lambda på tomgång för det mesta, så det kanske räcker med lite closed loop för att hålla ordning på det sedan.
Den ligger lite fett på högre laster också, bränslet blev väl ganska varmt under bromsningen mot vad det har varit nu..
Kanske skulle ha bränslekylare?
Är det en bra idé att sätta en vanlig oljekylare som bränslekylare framför vanliga kylaren?
Lär ju värmas upp skapligt om man står stilla, men får ju bra med fartvind när man kör.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Heavy metal bmw:n
På min har jag lagt bränsle mappen på tomgång fetare än vad som är korrekt, typ lambda 0,85.
Sen låter jag Lambda korrigeringen ta ner det till Lambda 1 när den är varm nog att reglera.
Jag tyckte det vart enklare så än att få till bra efterstart parametrar, men det går ju ofta göra på olika sätt och få liknande resultat.
Du skulle ju kunna ha Bränslekylaren bak i bilen med, och låta en liten kylfläkt gå ihop med pumparna.
Men justera lite till på sprutet så kanske du klarar dig utan, min bensin blir ca. 20 grader över yttertemp gissar jag, men det funkar ganska OK.
Sen låter jag Lambda korrigeringen ta ner det till Lambda 1 när den är varm nog att reglera.
Jag tyckte det vart enklare så än att få till bra efterstart parametrar, men det går ju ofta göra på olika sätt och få liknande resultat.
Du skulle ju kunna ha Bränslekylaren bak i bilen med, och låta en liten kylfläkt gå ihop med pumparna.
Men justera lite till på sprutet så kanske du klarar dig utan, min bensin blir ca. 20 grader över yttertemp gissar jag, men det funkar ganska OK.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Heavy metal bmw:n
Kastar väl in ett par bilder också på det jag pillar med nu, så det inte bara blir massa jidder som kanske inte är så intressant för alla:whistle:
Handlat ett par sådana här:

Luftintag som ska hamna i sidorutorna bak.
Svetsat fast ett par 3" rörstumpar (1mm gods) i ett par plåtbitar 1mm

Fan, det blir gärna lite som det vill när man svetsar 1mm alu
Men jag klipper bort det mesta av plåten sedan, se det bara blir en liten kant kvar.
Det ska nog gå att forma till den skapligt sedan..
Typ så här var det tänkt:

Man kan även skymta rörstumparna nonterade på bilden.
Det blir alltså 2 rör från den här sidan också.
Sedan har jag funderingar på att skärma av lite inne i lådan också, men är osäker på hur mycket som kan vara bra?
Vill ju inte strypa tillflödet..

Den stora öppningen här är ju nästan rakt till hjulhuset, sätter jag en plåt från längst upp i bild ner till bakvagnsbalken (under de 2 tunnare rören) så har jag ju täppt för 2/3 av öppningen in
Hälften av 3:e delen som är kvar är ju då från turbons varma sida, vilket jag ju också helst vill skärma av..
Då blir det neråt mellan batteriet och bakvagnen och kardanstången kvar typ, + mina nya rör då förstås. hmm..
Handlat ett par sådana här:

Luftintag som ska hamna i sidorutorna bak.
Svetsat fast ett par 3" rörstumpar (1mm gods) i ett par plåtbitar 1mm

Fan, det blir gärna lite som det vill när man svetsar 1mm alu

Men jag klipper bort det mesta av plåten sedan, se det bara blir en liten kant kvar.
Det ska nog gå att forma till den skapligt sedan..
Typ så här var det tänkt:

Man kan även skymta rörstumparna nonterade på bilden.
Det blir alltså 2 rör från den här sidan också.
Sedan har jag funderingar på att skärma av lite inne i lådan också, men är osäker på hur mycket som kan vara bra?
Vill ju inte strypa tillflödet..

Den stora öppningen här är ju nästan rakt till hjulhuset, sätter jag en plåt från längst upp i bild ner till bakvagnsbalken (under de 2 tunnare rören) så har jag ju täppt för 2/3 av öppningen in

Hälften av 3:e delen som är kvar är ju då från turbons varma sida, vilket jag ju också helst vill skärma av..
Då blir det neråt mellan batteriet och bakvagnen och kardanstången kvar typ, + mina nya rör då förstås. hmm..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Intressant Daniel
Jag trodde att det var tvunget att stämma ganska bra för att lambdaregleringen skulle fixa det.
Men isf. går det väl köra closed loop på låglast över lag, och hoppas att höglast stämmer bättre..
Och en aning diff där är väl inga större problem heller, om man inte ligger allderles på gränsen.
Jag kanske oroar mig i onödan, som det är nu verkar inte tomgång vara något större problem, men det jag oroar mig mest för är att det var ett symptom av ett större bekymmer.
Så när man varit och bromsat igen, så stämmer inget i alla fall

Jag trodde att det var tvunget att stämma ganska bra för att lambdaregleringen skulle fixa det.
Men isf. går det väl köra closed loop på låglast över lag, och hoppas att höglast stämmer bättre..
Och en aning diff där är väl inga större problem heller, om man inte ligger allderles på gränsen.
Jag kanske oroar mig i onödan, som det är nu verkar inte tomgång vara något större problem, men det jag oroar mig mest för är att det var ett symptom av ett större bekymmer.
Så när man varit och bromsat igen, så stämmer inget i alla fall

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836