Heavy metal bmw:n
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
på stora fräna dunder v8or så kör man juh oljepumpen ett tag med borrmaskin, det har två funktioner.
Man gör det bara på morron inför racedagen,, sen är motorn 'varm' och den funkar bra.
första - få oljetryck
andra - pumpa runt oljan i systemet så den suger ur slangarna så det inte blir nån kallsup ute på banan.
Omständigt på en 'gatbil' naturligtsvis.
Man gör det bara på morron inför racedagen,, sen är motorn 'varm' och den funkar bra.
första - få oljetryck
andra - pumpa runt oljan i systemet så den suger ur slangarna så det inte blir nån kallsup ute på banan.
Omständigt på en 'gatbil' naturligtsvis.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
Det är ganska vanligt på t.ex. V8or inom dragracing att dom kör vevhusventilation snett ut i utblåset från grenrören, endel påstår att de till och med får vakuum på så sett, men frågan är väll hur väl det stämmer.
Precis som endel kör med vakuumpump kopplad till vevhuset och på så sätt tydligen får kolvringarna att täta bra och tjäna effekt.
Att köra vevhusvent tillbaka in i motorns insug borde också ge ett visst undertryck samtidigt som det kanske hämmar effekten med återledning av oönskade ångor?
Alternativt bara leda ångorna till en ventilerad burk, det finns ganska många alternativ..
Jag minns att jag pratade med någon i Piteå som mätt upp vakuum i "downpipen" men om det stämmer som sagt vet jag ej, däremot verkar det mer praktiskt isf att leda ut ångorna där än att leda in dom i motorn igen..
Precis som endel kör med vakuumpump kopplad till vevhuset och på så sätt tydligen får kolvringarna att täta bra och tjäna effekt.
Att köra vevhusvent tillbaka in i motorns insug borde också ge ett visst undertryck samtidigt som det kanske hämmar effekten med återledning av oönskade ångor?
Alternativt bara leda ångorna till en ventilerad burk, det finns ganska många alternativ..
Jag minns att jag pratade med någon i Piteå som mätt upp vakuum i "downpipen" men om det stämmer som sagt vet jag ej, däremot verkar det mer praktiskt isf att leda ut ångorna där än att leda in dom i motorn igen..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Blir ju så jäkla ballt. Ska bli kul att se den och höra den i sommar på något event på mantorp! (?)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Heavy metal bmw:n
Mitt tråg blir också fullt i olja om bilen står länge.
Och speciellt om den står högre bak vilket är ganska naturligt.
Och speciellt om den står högre bak vilket är ganska naturligt.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Heavy metal bmw:n
Jag kommer inte ihåg hur länge den stått där, men inte så länge.
Ett par timmar eller något.
Men jag ser ju endå på nivån i tanken när jag kört, om det är mindre än innan jag körde.
Mats, mitt system är ganska lika.
Jag har 3 sugsteg till tråget, ett till oljereturen från toppen.
Men det är endå öppet från toppen till tråget, så det kan inte "bli kvar" olja där.
Kommer det mer olja än sugsteget tar rinner det bara förbi.
Ett sugsteg till turbon, som är ventilerat via filter.
Vågar inte suga vaccum i turbon, är rädd att den kan ta skada.
Från pumpen till tanken går det 2 st an12 slangar.
Pumpen är en 6 stegs verdi.
2st 32mm urluftningar från tanken som går via catchtank till närheten av luftfiltret.
Alltså inte anslutna till turboinloppet, men riktade mot filtret.
Sedan har jag alltså ett 32mm rör så högt upp på tråget som möjligt som "katastrofurluftning"
Det sitter alltså backventil på det så det bara öppnar vid övertryck i motorn.
Det är alltså via den som det kommit olja.
Nu när jag kört med bilen en del, har jag ännu sämre vaccum.
Knappt något vaccum alls vid lugn körning, 2-2500varv.
Någelunda vaccum på tomgång
När jag stänger av tar det en liten stund innan vaccumet försvinner, så det kan ju inte vara något större läckage in i motorn.
Dock såg oljenivån ok ut när jag kört in i garaget, då hade den dock gått på tomgång ett par min.
Förut har jag haft bättre vaccum på högre varv, och pumpen bör ju rimligtvis suga mer på högre varv.
En tanke är väl om en slang skulle kunna vara täppt på något vis från pumpen till tanken, så den då bygger värre mottryck ju mer man varvar
Eller om motorn blir jäkligt otät så fort man höjer varvet lite
Dock har jag inte märkt någon skillnad i gången.
Vet i fanken vad jag ska tro annars..
Ett par timmar eller något.
Men jag ser ju endå på nivån i tanken när jag kört, om det är mindre än innan jag körde.
Mats, mitt system är ganska lika.
Jag har 3 sugsteg till tråget, ett till oljereturen från toppen.
Men det är endå öppet från toppen till tråget, så det kan inte "bli kvar" olja där.
Kommer det mer olja än sugsteget tar rinner det bara förbi.
Ett sugsteg till turbon, som är ventilerat via filter.
Vågar inte suga vaccum i turbon, är rädd att den kan ta skada.
Från pumpen till tanken går det 2 st an12 slangar.
Pumpen är en 6 stegs verdi.
2st 32mm urluftningar från tanken som går via catchtank till närheten av luftfiltret.
Alltså inte anslutna till turboinloppet, men riktade mot filtret.
Sedan har jag alltså ett 32mm rör så högt upp på tråget som möjligt som "katastrofurluftning"
Det sitter alltså backventil på det så det bara öppnar vid övertryck i motorn.
Det är alltså via den som det kommit olja.
Nu när jag kört med bilen en del, har jag ännu sämre vaccum.
Knappt något vaccum alls vid lugn körning, 2-2500varv.
Någelunda vaccum på tomgång

När jag stänger av tar det en liten stund innan vaccumet försvinner, så det kan ju inte vara något större läckage in i motorn.
Dock såg oljenivån ok ut när jag kört in i garaget, då hade den dock gått på tomgång ett par min.
Förut har jag haft bättre vaccum på högre varv, och pumpen bör ju rimligtvis suga mer på högre varv.
En tanke är väl om en slang skulle kunna vara täppt på något vis från pumpen till tanken, så den då bygger värre mottryck ju mer man varvar

Eller om motorn blir jäkligt otät så fort man höjer varvet lite

Dock har jag inte märkt någon skillnad i gången.
Vet i fanken vad jag ska tro annars..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
Som liten kul/tråkig grej,, beror på hur man vill tolka det.
Jag har sett såna 'kallsupar' med kall olja att drivremmen gått av till pumpen.
Just då med Verdipump.
Jag har sett såna 'kallsupar' med kall olja att drivremmen gått av till pumpen.
Just då med Verdipump.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
Du har inte sett några andra pumphaverier där ett sugsteg slutat suga på något vis?
Typ snurrar på axeln eller något, utan att ge ifrån sig nåra speciella spåner..
Typ snurrar på axeln eller något, utan att ge ifrån sig nåra speciella spåner..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har sett rotorerna lossnat inuti pumpen, de är ofta slitna också så de kan suga dåligt.
De är juh belagda med 'silikon' på insidan för att minska friktion samt kunna öka 'tätheten' utan skärningar inuti sugstegen.
Alu mot alu kan juh skära så därav beläggningen.
Om pumpen är begagnad så kan det mycket väl vara ett sugsteg som gett sig, eller att alla suger dåligt.
mvh
De är juh belagda med 'silikon' på insidan för att minska friktion samt kunna öka 'tätheten' utan skärningar inuti sugstegen.
Alu mot alu kan juh skära så därav beläggningen.
Om pumpen är begagnad så kan det mycket väl vara ett sugsteg som gett sig, eller att alla suger dåligt.
mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
Lite från helgens strapatser:

Det har blivit några sådana här rör.


Här går det in i tanken:

Det mittre som går direkt från tanken ut genom plåten.
Det blev en annan lösning på vart det ansluter på motorn också:

Sedan blev det lite undersökning på sugproblemet, kollade lite i cyl med endoskop:

Svårt att se något speciellt, gjorde leakdowntest också.
Alla cyl. låg mellan 1,5-2,5%, så det bör ju vara ok.
Hade borta en till sil till ett sugsteg, inte heller där fanns några spåner eller något annat konstigt.
Gjorde ett specialverktyg:

En slang med an12 anslutning så jag kunde blåsa genom slangarna från pumpen till tanken.
Inte heller där hittade jag något fel..

Det har blivit några sådana här rör.


Här går det in i tanken:

Det mittre som går direkt från tanken ut genom plåten.
Det blev en annan lösning på vart det ansluter på motorn också:

Sedan blev det lite undersökning på sugproblemet, kollade lite i cyl med endoskop:

Svårt att se något speciellt, gjorde leakdowntest också.
Alla cyl. låg mellan 1,5-2,5%, så det bör ju vara ok.
Hade borta en till sil till ett sugsteg, inte heller där fanns några spåner eller något annat konstigt.
Gjorde ett specialverktyg:

En slang med an12 anslutning så jag kunde blåsa genom slangarna från pumpen till tanken.
Inte heller där hittade jag något fel..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Amazon67
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Nu kan jag medela att man ser fram imot att se den på bredden på Mantorp i sommar Jonas!
MVH PELLE//
MVH PELLE//
Re: Heavy metal bmw:n
Ja, bara allt strul löser sig
Har provat lite mer ikväll, varmkörde ordentligt och körde en sväng.
Efterhand som oljan blir varmare blir vaccumet sämre.
Obelastad kan det bli skapligt, men så fort man belastar lite (kör) så har man knappt något.
Hissade upp bilen och kollade och klämde på sugslangarna till pumpen, med lite varv på motorn.
Men kunde inte se något fel.
(har fått tips att det kan vara sugslangarna som sugs ihop)
Dock blev det alarmerande lite olja i oljetanken
Ska bort med pumpen och kolla om man kan se något där..

Har provat lite mer ikväll, varmkörde ordentligt och körde en sväng.
Efterhand som oljan blir varmare blir vaccumet sämre.
Obelastad kan det bli skapligt, men så fort man belastar lite (kör) så har man knappt något.
Hissade upp bilen och kollade och klämde på sugslangarna till pumpen, med lite varv på motorn.
Men kunde inte se något fel.
(har fått tips att det kan vara sugslangarna som sugs ihop)
Dock blev det alarmerande lite olja i oljetanken

Ska bort med pumpen och kolla om man kan se något där..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
kolla pumpen...
Ofta säljs begagnade verdipumpar ut för de är slut i sugstegen.
Om du köpte en begagnad vill säga...
Ofta säljs begagnade verdipumpar ut för de är slut i sugstegen.
Om du köpte en begagnad vill säga...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Heavy metal bmw:n
Dom ska nog vara jävligt slut innuti om dom inte ska orka hålla undan oljan från motorn, min pump är väl inte världens snyggaste inuti efter att jag körde av en vevstake p.ga vevlagerhaveri men jag har inte domhär problemen
Jag innbillar mig att problemet borde ha störst på tomgång när de inte e så mycket varv på grejjerna? Eller så ligger problemet efter pumpen, att de helt enkelt inte orkar trycka tillbaka oljan till tanken p.ga långa ledningar kombinerat med slitna sugsteg. Jag har 2st slang, ca80cm långa från pumpen till tanken, an12

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
Ja givetvis ska de vara slitna ordentligt för att suga dåligt.
och många bäckar små kan juh ställa till det.
När jag var vid Verdi så fick han juh in pumpar på renovering från staterna.
Ofta var det skrot, och bara byta hela sugsteget.
räcker juh med nåt haveri och man kört utan silar så är det gonatt.
Ibland såg man inte nåt uppenbart fel direkt, då kunde krysskilarna gått av som driver sugstegen.
Mvh
och många bäckar små kan juh ställa till det.
När jag var vid Verdi så fick han juh in pumpar på renovering från staterna.
Ofta var det skrot, och bara byta hela sugsteget.
räcker juh med nåt haveri och man kört utan silar så är det gonatt.
Ibland såg man inte nåt uppenbart fel direkt, då kunde krysskilarna gått av som driver sugstegen.
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
Slaktade bort pumpen ikväll:

Veckans balt som på p3..
Lite nötta är väl rotorerna, men inte allt för illa vad jag kan avgöra.
Alla verkar sitta fast ordentligt.
Snurrar jag på remskivan och sätter tummen för ett inlopp får jag tydligt vaccum från alla sugsteg.
Alltså inget tydligt fel igen
Men då gav jag mig på sugslangarna igen, nog kändes de allt lite mjuka..
Jämförde med en ny slang, helt klart hårdare..
Obduktion på sugslang:

Yes, segerdans
Tacka fan att pumpen har svårt att suga ur oljan!
Nu är bara frågan hur jag löser det..
Måste hitta bättre slang.

Veckans balt som på p3..
Lite nötta är väl rotorerna, men inte allt för illa vad jag kan avgöra.
Alla verkar sitta fast ordentligt.
Snurrar jag på remskivan och sätter tummen för ett inlopp får jag tydligt vaccum från alla sugsteg.
Alltså inget tydligt fel igen

Men då gav jag mig på sugslangarna igen, nog kändes de allt lite mjuka..
Jämförde med en ny slang, helt klart hårdare..
Obduktion på sugslang:

Yes, segerdans


Tacka fan att pumpen har svårt att suga ur oljan!
Nu är bara frågan hur jag löser det..
Måste hitta bättre slang.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836