Sida 116 av 178

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån apr 16, 2012 7:43 pm
av Kadett4wd
på stora fräna dunder v8or så kör man juh oljepumpen ett tag med borrmaskin, det har två funktioner.
Man gör det bara på morron inför racedagen,, sen är motorn 'varm' och den funkar bra.
första - få oljetryck
andra - pumpa runt oljan i systemet så den suger ur slangarna så det inte blir nån kallsup ute på banan.

Omständigt på en 'gatbil' naturligtsvis.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån apr 16, 2012 8:18 pm
av larsat
Det är ganska vanligt på t.ex. V8or inom dragracing att dom kör vevhusventilation snett ut i utblåset från grenrören, endel påstår att de till och med får vakuum på så sett, men frågan är väll hur väl det stämmer.
Precis som endel kör med vakuumpump kopplad till vevhuset och på så sätt tydligen får kolvringarna att täta bra och tjäna effekt.
Att köra vevhusvent tillbaka in i motorns insug borde också ge ett visst undertryck samtidigt som det kanske hämmar effekten med återledning av oönskade ångor?
Alternativt bara leda ångorna till en ventilerad burk, det finns ganska många alternativ..
Jag minns att jag pratade med någon i Piteå som mätt upp vakuum i "downpipen" men om det stämmer som sagt vet jag ej, däremot verkar det mer praktiskt isf att leda ut ångorna där än att leda in dom i motorn igen..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån apr 16, 2012 9:46 pm
av subw000fer
Blir ju så jäkla ballt. Ska bli kul att se den och höra den i sommar på något event på mantorp! (?)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis apr 17, 2012 2:36 pm
av RoGGaH
Mitt tråg blir också fullt i olja om bilen står länge.
Och speciellt om den står högre bak vilket är ganska naturligt.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis apr 17, 2012 6:57 pm
av j björk
Jag kommer inte ihåg hur länge den stått där, men inte så länge.
Ett par timmar eller något.

Men jag ser ju endå på nivån i tanken när jag kört, om det är mindre än innan jag körde.

Mats, mitt system är ganska lika.

Jag har 3 sugsteg till tråget, ett till oljereturen från toppen.
Men det är endå öppet från toppen till tråget, så det kan inte "bli kvar" olja där.
Kommer det mer olja än sugsteget tar rinner det bara förbi.

Ett sugsteg till turbon, som är ventilerat via filter.
Vågar inte suga vaccum i turbon, är rädd att den kan ta skada.

Från pumpen till tanken går det 2 st an12 slangar.
Pumpen är en 6 stegs verdi.

2st 32mm urluftningar från tanken som går via catchtank till närheten av luftfiltret.
Alltså inte anslutna till turboinloppet, men riktade mot filtret.

Sedan har jag alltså ett 32mm rör så högt upp på tråget som möjligt som "katastrofurluftning"
Det sitter alltså backventil på det så det bara öppnar vid övertryck i motorn.
Det är alltså via den som det kommit olja.

Nu när jag kört med bilen en del, har jag ännu sämre vaccum.
Knappt något vaccum alls vid lugn körning, 2-2500varv.
Någelunda vaccum på tomgång :confused:
När jag stänger av tar det en liten stund innan vaccumet försvinner, så det kan ju inte vara något större läckage in i motorn.

Dock såg oljenivån ok ut när jag kört in i garaget, då hade den dock gått på tomgång ett par min.

Förut har jag haft bättre vaccum på högre varv, och pumpen bör ju rimligtvis suga mer på högre varv.
En tanke är väl om en slang skulle kunna vara täppt på något vis från pumpen till tanken, så den då bygger värre mottryck ju mer man varvar :?
Eller om motorn blir jäkligt otät så fort man höjer varvet lite :(
Dock har jag inte märkt någon skillnad i gången.
Vet i fanken vad jag ska tro annars..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis apr 17, 2012 7:04 pm
av Kadett4wd
Som liten kul/tråkig grej,, beror på hur man vill tolka det.
Jag har sett såna 'kallsupar' med kall olja att drivremmen gått av till pumpen.
Just då med Verdipump.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis apr 17, 2012 7:41 pm
av j björk
Du har inte sett några andra pumphaverier där ett sugsteg slutat suga på något vis?

Typ snurrar på axeln eller något, utan att ge ifrån sig nåra speciella spåner..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis apr 17, 2012 9:19 pm
av Kadett4wd
Jag har sett rotorerna lossnat inuti pumpen, de är ofta slitna också så de kan suga dåligt.
De är juh belagda med 'silikon' på insidan för att minska friktion samt kunna öka 'tätheten' utan skärningar inuti sugstegen.
Alu mot alu kan juh skära så därav beläggningen.
Om pumpen är begagnad så kan det mycket väl vara ett sugsteg som gett sig, eller att alla suger dåligt.

mvh

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån apr 23, 2012 8:44 pm
av j björk
Lite från helgens strapatser:

Bild

Det har blivit några sådana här rör.

Bild

Bild

Här går det in i tanken:

Bild

Det mittre som går direkt från tanken ut genom plåten.

Det blev en annan lösning på vart det ansluter på motorn också:

Bild

Sedan blev det lite undersökning på sugproblemet, kollade lite i cyl med endoskop:

Bild

Svårt att se något speciellt, gjorde leakdowntest också.
Alla cyl. låg mellan 1,5-2,5%, så det bör ju vara ok.

Hade borta en till sil till ett sugsteg, inte heller där fanns några spåner eller något annat konstigt.

Gjorde ett specialverktyg:

Bild

En slang med an12 anslutning så jag kunde blåsa genom slangarna från pumpen till tanken.
Inte heller där hittade jag något fel..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis apr 24, 2012 4:07 pm
av Amazon67
Nu kan jag medela att man ser fram imot att se den på bredden på Mantorp i sommar Jonas!

MVH PELLE//

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis apr 24, 2012 8:25 pm
av j björk
Ja, bara allt strul löser sig :(

Har provat lite mer ikväll, varmkörde ordentligt och körde en sväng.
Efterhand som oljan blir varmare blir vaccumet sämre.

Obelastad kan det bli skapligt, men så fort man belastar lite (kör) så har man knappt något.
Hissade upp bilen och kollade och klämde på sugslangarna till pumpen, med lite varv på motorn.
Men kunde inte se något fel.
(har fått tips att det kan vara sugslangarna som sugs ihop)

Dock blev det alarmerande lite olja i oljetanken :shock:

Ska bort med pumpen och kolla om man kan se något där..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons apr 25, 2012 4:55 am
av Kadett4wd
kolla pumpen...
Ofta säljs begagnade verdipumpar ut för de är slut i sugstegen.

Om du köpte en begagnad vill säga...

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons apr 25, 2012 9:05 am
av Kökarmicke
Dom ska nog vara jävligt slut innuti om dom inte ska orka hålla undan oljan från motorn, min pump är väl inte världens snyggaste inuti efter att jag körde av en vevstake p.ga vevlagerhaveri men jag har inte domhär problemen :? Jag innbillar mig att problemet borde ha störst på tomgång när de inte e så mycket varv på grejjerna? Eller så ligger problemet efter pumpen, att de helt enkelt inte orkar trycka tillbaka oljan till tanken p.ga långa ledningar kombinerat med slitna sugsteg. Jag har 2st slang, ca80cm långa från pumpen till tanken, an12

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons apr 25, 2012 9:27 am
av Kadett4wd
Ja givetvis ska de vara slitna ordentligt för att suga dåligt.
och många bäckar små kan juh ställa till det.

När jag var vid Verdi så fick han juh in pumpar på renovering från staterna.
Ofta var det skrot, och bara byta hela sugsteget.
räcker juh med nåt haveri och man kört utan silar så är det gonatt.

Ibland såg man inte nåt uppenbart fel direkt, då kunde krysskilarna gått av som driver sugstegen.

Mvh

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons apr 25, 2012 8:29 pm
av j björk
Slaktade bort pumpen ikväll:

Bild

Veckans balt som på p3..

Lite nötta är väl rotorerna, men inte allt för illa vad jag kan avgöra.
Alla verkar sitta fast ordentligt.
Snurrar jag på remskivan och sätter tummen för ett inlopp får jag tydligt vaccum från alla sugsteg.
Alltså inget tydligt fel igen :doh:




Men då gav jag mig på sugslangarna igen, nog kändes de allt lite mjuka..
Jämförde med en ny slang, helt klart hårdare..

Obduktion på sugslang:

Bild

Yes, segerdans :D :banana:

Tacka fan att pumpen har svårt att suga ur oljan!

Nu är bara frågan hur jag löser det..
Måste hitta bättre slang.