Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pro-Mille »

Är det en stålomspunnen slang?

Lillis som kör turbo Vipern kör Verdipump och slangar med nylonstrumpa, sugslangen ville platta till sej.
Fanns tydligen någe stålspiral man kunde köra och stoppa in i slangen så den håller ihop.
Funkade fint med sånt inne i slangen.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Vad är det för slang som sagt? Hör efter på en hydraulfirma t.ex. hydroscand ute vid gamla biltema? Dom bör ju kunna endel om slang, och ha en som dom kan garantera inte bara funkar för jättehöga tryck utan även för vakuum!
Om det är stålomspunnen slang brukar det ju ligga som en lös strumpa utanpå bara för nötskydd medans det finns slang, typ hydraulikslang som har stål inne i gummit och en sådan "borde" inte suga ihop sig lika lätt, precis som den inte buktar vid tryck, men såg nästan ut som det redan var sådan slang du hade på bilden, svårt att se dock.
Vettigt iaf att du hittat troligt fel o med andra ord bör allt lira snart :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Japp, vanlig stålomspunnen an slang.
Vore kanon om du kunde ta reda på vad det är för stålspiral, och vart man hittar sådan :thumbright:
Eller hur jag får tag i Lillis
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Larsat, ska försöka ta mig ut och prata med dem.
Dock är det oftast inte riktigt samma mått på hydralslang.

Gummit sitter fast i stålstrumpan, men uppenbarligen inte tillräckligt hårt..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

ok, jag kan inte svära på hur det funkar med sådana AN kopplingar som är eloxerade röda blå osv om de passar på slangen för de skruvar man väll på plats?
När jag byggt har jag använt RIKTIG hydraulslang som är pressade ihop med JIC anslutningar, dessa är konade med samma mått som sådana AN anslutningar, dvs en JIC mutter passar t.ex. på en AN oljekylar "tapp".
Det brukar finnas dels blankförzinkade samt guldkromaterade.
Det finns slangar som har gummi ytterst, sedan korslagd ståltråd, sedan gummi innuti, sedan finns det slang med 2, 3 osv stållager innuti, och dessa brukar vara väldigt hårda iaf vid lite mindre diameter.
Om dom inte buktar vid 100bar bör de heller inte sugas ihop vid 1bar vakuum, och det finns ingen risk vad jag vet att gummit släpper från stålet där heller eftersom det korslagda lagret i dom inte är lika tätt som den stålomspunna slang som du har med mer som en heltäckande "strumpa" "utanpå".
Senast redigerad av larsat den ons apr 25, 2012 9:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Jag menar, dina AN kopplingar skruvar man väll fast i själva slangen?
Här är en gammal bild jag hittade från min oljereturslang till B20 turbomotorn:
Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kökarmicke »

Hur mycket vacum får du i din motor? Jag kom på att jag har en sånhär på min motor oxå
http://www.summitracing.com/parts/MOR-22637/
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

fan va gött du hitta felet.. =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

En sak jag kom att tänka på nu är att AN "hankopplingar" har kona med "långa sidan" utåt, men det är möjligt (jag minns faktiskt inte nu) att JIC hanar har konan med "långa sidan" innåt. Sedan är det ju en kona i honan också självklart, men skulle det nu vara "fel håll" på konan på AN jämfört med JIC så kanske det går att svarva den åt andra hållet på någon hankoppling, eller byta ut dom till JIC.
Bästa är att åka till en hydraulfirma där dom är hyffsat schysta och låter en rota runt bland lagerhyllorna själv, så kan man mäta och plocka ihop lite grejer, sen beror det helt på hur mkt personalen kan också.
Har varit på Hydroscand här i Motala några ggr, skulle ha en banjobult till min MC en gång och enligt en anställd fanns det inte, han tittade även i deras katalog och just den jag skulle ha fanns ej, letade sedan på nätet i veckor med visst resultat dock ingen sida där man kunde beställa. Åkte tillbaka till Hydroscand för att köpa en annan del några veckor senare och pratade då med en annan anställd som sa "Vem har sagt det? Klart vi har sådana, det har vi hemma på hylla" ang. banjobulten (dubbel).
Känns seriöst att ha personal som inte ens hittar i sitt eget varulager.... Vet inte hur dom är i Linköping dock bara varit där ett par ggr, jobbade en rätt fin blondin där för några år sen iaf :)
Användarvisningsbild
classe74
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre feb 20, 2009 9:06 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av classe74 »

Som medlem i 5100.se så har du 35-40% hos Dunlop/Hiflex & de ligger ju rätt så nära ditt jobb (De stänger kl 16:30 om jag inte minns fel).
& de torde ha den typen av slang som du söker.

/FC
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jic kopplingar och an kopplingar har väl alltid likadan kona vad jag har sett?
Dock brukar "hålet i mitten" på an kopplingar vara större, nyckelvidden på muttern mindre.
(viktigt i det här fallet)

Jag har inget som begränsar vaccumet, tror jag haft ca 0,5bar som mest. (om jag tyder mätaren rätt)
Kör med vända packboxar
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kristoffer Helle »

inn med plastslang
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Kgk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons sep 09, 2009 10:27 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kgk »

Sådan slang med metall innuti, som larsat beskrev, har jag köpt på firman
där röda bussen stod innan Norrlandsresan.

Plastslang som sagt fungerar också till vacuum men de jag sett är väl
max 10mm inv.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av reine »

stålomspunnen ptfe-slang då? iofs e den väldigt hård.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

j björk skrev:
Jag har inget som begränsar vaccumet, tror jag haft ca 0,5bar som mest. (om jag tyder mätaren rätt)
Kör med vända packboxar

jo vid kallstart med långa slangar..
Då kan det vara tufft för slangarna att hålla emot närpumpen drar allt den kan i ena änden och 'sirap' i andra enkelt förklarat.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar