Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gasekke
Forumsberoende

Re: Jensas B18 comp Vega. (500+hk 1790cc B18 till salu)

Inlägg av gasekke »

Känns lite så här nu, den som började med den här typen av sport köpte även ett

Bild

Och en sådan här
Bild
:wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Är inte index racing lite gay?
anledningarna blossar ju upp till ytan nu.
Folk tycker det är ok för man kan vinna med sin 'budget', tills nån bombar index och 'förstör' allt.

Kör 'timeattack' istället, lägst tidkort vinner.
Dragracing går ju ut på att vara snabbast ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ha ha nu överdriver du lite gasekke :) hårda och stora utmaningar är vad man lever för :thumbright:

nu vart ju inte volvo b18 i comp så långlivat (1.5 tävlingar) men jag ska slicka såren ett tag här på semestern som nu är nära och se vad jag kan hitta på med min gammla vega (eller 142:an) i framtiden? jag har varit en tidkorts räser (och blir det kanse nu igen??) sen tidigt 90 tal och det har varit kul men spänningen att tävla på riktigt har varit jätte kul och ha ett riktigt reglemente som bestämmer hur bilen ska se ut samtidigt som uppfinningsrikedomen får flöda också i comp klassen. gäller att bygga nått som ingen enkelt kan komma in och slå ut som det vart nu med en bil från en annan typ av dragrace klass bara. har inga pengar eller tid att bygga/köpa en helt ny bil men en ny motor ska gå att klämma fram i vinter kanske om orken finns kvar.

skulle va kul att gå all in på en frän sugmotor som är 100% svensk byggd i nån tyngre sug klass som I/A eller så där jag tror att mitt chassi fortfarande duger?

ska dra ut reglementet ur datorn och köpa nya batterier till miniräknaren och fundera lite under sommaren....

har jobbat lite väl hårt med både med att få bilen race bilen race klar för comp och firman under våren och tagit på mig lite fel jobb så det behövs lite vila nu ett par veckor sen börjar en ny termin men nya utmaningar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

kadetten comp eliminator går ut på att man ska va snabbast för då vinner man sen ska man va ännu snabbare nästa tävling :lol: inget för lat maskar eller drömmare haha!
inget fel på andra dragrace klasser men utvecklingen går alltid frammåt och indexena går nedåt i comp och det gör det svårt och ibland nästan omöjligt :hihi:

många legender där som jag har sett upp till under alla år som inge Hägglund, sören och magnus med kolfiber pV:n, Tage Avander, per eriksson, turbo kjell,stig o ....... listan kan göras lång med innovatörer och stenhårda racers som kämpat lika hårt i min värd som mer kända namn som stenmark, patrik sjöberg, gunde svan.....

mvh jens
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Själv tycker jag att super klasserna är en kul gren , du har ju först SC ,SG , SS men här i mina trakter har vi andra index typ 8,60 , 10,10 , 11,10 12,10 , 14,00 mm och då kan man välja vilket som passar en bäst för sin budget.
Heads up start och först i mål utan trottel stopp, skit kul till en låg penning.
Jag själv har åkt i från många 500-600 hk bilar med min 300hk bil pga att jag fått mitt att funka hyfsat bra.
Heads up och först i mål kan det bli bättre än så :).
Anledningen att vi ligger en tiondel ovanför jämn sek är pga att du ska ha en viss marginal till säkerhets beakeout som ligger därvid jämn sekund.
/ Peter
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Kadett4wd skrev:Är inte index racing lite gay?
Folk tycker det är ok för man kan vinna med sin 'budget', tills nån bombar index och 'förstör' allt.

Det är väl ingen skillnad mot att köra "timeattack"? Då är det väl ännu svårare där, att hänga med, om man åker en gammal två ventils motor (B20)?

Det var väl bara en tidsfråga, tills någon kommer med värre grejer, och så är det i nästan all racing.
Vill man inte lägga ner en förmögenhet, så är det Super klasserna som gäller, men då försvinner momentet att utveckla bilen, och åka fortare och fortare hela tiden. Det är väl både bra och dåligt.
Sedan finns naturligtvis Bracket racing, där går det ju att åka hur fort som helst, och ändå kunna vara med och vinna, om man klarar säkerhets reglerna, men det är inte alls samma sak.
Då finns det ingen gräns överhuvudtaget, och då kan man inte jämföra sig själv mot andra, eftersom man inte har några regler som styr vad man får och inte får göra med bil och motor.

Väldigt synd för Jens, men som sagt, det blir svårt i längden, att kunna vara konkurrenskraftig, med en gammal B20.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

chassit kan va för gammal kan va SFI 25.x som gäller nu som i ET/A??

likadant i super klasserna tror jag? man måste ha 7:50 chassi i super gas än fast det är 8.90 man ska köra.
Tror inte det behövs nått 25.Xchassie ännu Eftersom nya Indexet är 9.26 så får man nog åka 8.50 chassie ner till 8.50
Och det är samma i SuperComp man får åka 8.50 chassie ner till 8.50 och upp till 290 Km i slutfart...
Jens du måste lära dig nån gång att SuperGas är 9.90 och SuperComp 8.90 :wink:
Bild
Användarvisningsbild
T-27

Inlägg av T-27 »

Vad är Timeattack ? Är inte det nån sorts runtirunttävlingsform ?
Dragracing går väl ut på att vinna tävlingar ? Att ha snabbaste tidkortet innebär inte alltid att man har vunnit oavsett klass
Vilken klass kör eller har du kört själv Kadett ?
Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Njae...
Dragracing handlar om att vara först över mållinjen, det behöver man inte vara snabbast för. ( om vi nu inte ska vrida å vända på orden och säga att man är snabbast till och över mållinjen )
Det förekommer rätt ofta att en bil med sämre/långsammare tid vinner över en snabbare bil i klasser med Heads up start.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

T-27 skrev:
chassit kan va för gammal kan va SFI 25.x som gäller nu som i ET/A??

likadant i super klasserna tror jag? man måste ha 7:50 chassi i super gas än fast det är 8.90 man ska köra.
Tror inte det behövs nått 25.Xchassie ännu Eftersom nya Indexet är 9.26 så får man nog åka 8.50 chassie ner till 8.50
Och det är samma i SuperComp man får åka 8.50 chassie ner till 8.50 och upp till 290 Km i slutfart...
Jens du måste lära dig nån gång att SuperGas är 9.90 och SuperComp 8.90 :wink:

jag kommer aldrig att lära mig än fast jag kört i dem många gånger både super 10.90 och super 9.90 :)

du har rätt angående super comp men i comp så vet jag som exempel ET/A har haft tuffare chassin ändå sen det va nio sekunders index ungefär. för bara en vecka sen va indexet 8.53 och det har varit sfi chassi där i flera år vad jag mins men kan minnas fel?

ska läsa på i ämnet se mer sidan 8 http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Altered-2015.pdf

detta kommer nog att krävas för så vart det i DT/A för några år sen och nu är indexet lika snabbt i ET/A

Altered typ 1
Klasserna
D/A, E/A, F/A, BA/A, BB/A, DT/A, CN/A, DN/A
Skyddsbur enligt SFI Specification:
SFI Spec. 10.1, 10.2, 10.3.
Se DRT 4.11.5 För aktuell version av respektive SFI specifikation

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

sfi 10.3 vad innebär det? hur ser det ut?
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Ang. SFI specarna, de finns här:
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TR-2015.pdf
Specifikt sidan 37... där det under "Funny Cars, Altereds och Roadster" står "10.3 - Altered Car – 7,50 sekunder och långsammare"

Eller tänke du en komplett ritning nu kanske ?
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
T-27

Inlägg av T-27 »

10.1 -2-3 är Funnycar/altered Chassie Typ 1

25.X är "BilChassie" Altered typ 2
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag tänkte mer bara veta lite grund info om det går att uppdatera min bil till samma båge/chassi som det krävs i DT/A som jens eklund och rogga på motornord kör?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jens förstod...
ni andra tror jag medvetet missförstår bara för att tjafsa.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar