Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

När den var kall hade jag bäst vaccum.
Ju varmare oljan blev, desto sämre vaccum.
Antagligen för att gummit blev varmare och mjukare, och sögs ihop mer.

De kortare slangarna hade det släppt mest i.
Jag tänker att det kanske kan vara att det finns mindre slang som fjädrar när det pulserar.

Jag funderade på ptfe slang, men det verkade vara svårt att få ihop den med an kopplingarna.

Efter lite dividerande på hydroscand blev det deras högtemps hydralslang.
De påstog att det inte skulle vara något problem med vaccum i den, hoppas det stämmer..

Det gick allt få ihop det med lite god vilja :wink:

Bild

Att skala 5mm i änden verkade bäst för att få ihop det:

Bild

Bild

Det gick för tungt att dra ihop annars, slangen var 1mm mindre i innerdiameter.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Oljeretur från turbon ver. 3:

Bild

Bild

Bild

Såhär blir det nu istället:

Bild

Så nu kunde jag bli av med den här hämska slangdragningen:

Bild

Jag tyckte den kändes lite mjuk i en böj, så jag trodde den hade havererat också.
Men det verkar inte vara fallet.
Först hade jag tänkt ha kvar den, men det blev ju iaf. en förbättring att byta ut den :thumbright:
(med tanke på dragningen alltså)

Nu ser det ut så här istället:

Bild

Bild

Här blir det dock en kritisk punkt:

Bild

Ska nog försöka hitta någon strumpa att trä på..

Nu är det bara svart..

Bild

Varde vaccum:

Bild
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pimpolainen »

varje gång jag läser i din tråd (vilket är typ varje dag) så undrar jag vilken filur du är egentligen...

enormt skicklig och vilken jävla energi!!!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

snälla björk, fixxa nå rostskydd på WGhusen ;)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Eastmannen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 04, 2010 8:08 pm

Sv: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Eastmannen »

Är väldigt imponerad av både energin du har och det väldigt fina jobbet du gör, jag läser väldigt ofta men kommenterar väldigt sällan och jag måste säga att det här är en av mina absoluta favorittrådar.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tackar, jag är nog en lite udda filur :hihi:
Wg:sarna får nog vänta, de fungerar ju allderles utmärkt som de är..

En bild säger mer än 1000 ord:

Bild

Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

dax för rakskuret å doggisar :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pimplaren »

Trist med ras redan.. håller med, köp libertymod grejer o kasta i! :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Vafan!! inte ras redan :( skulle en BMW zf låda funka bättre? Måste ju vara betydligt billigare iaf..
Hur mkt har du varit ute o kört?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

knotan skrev:dax för rakskuret å doggisar :thumbright:
Tips på något som funkar?
Pimplaren skrev:Trist med ras redan.. håller med, köp libertymod grejer o kasta i! :)
Typ deras "face plate" till tko 600?
Vad jag förstår på sidan är det väl bara någon slags "dogringar" är väl samma drevdesign?

http://www.libertysgears.com/faceplate-proshift.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
larsat skrev:Vafan!! inte ras redan :( skulle en BMW zf låda funka bättre? Måste ju vara betydligt billigare iaf..
Hur mkt har du varit ute o kört?


Det här borde väl vara hållbarare..
Men inte vet jag egentligen.

Har väl säkert kört en 20 mil eller något :doh:

Så länge man stoppar i en växel på lågt varv, sedan gasar på verkar det hålla :roll:
Vid lite inspererade växlingar var det godnatt ganska omgående
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Hmm, kan inte vara nå krux med urtrampningslagret fortf så den inte frikopplar ordentligt? borde väll märkas vid stillastående isf iofs, ska väll inte vara nå delaytid heller bara för det är hydrauliskt?
Kostar ju inte SÅ jävla mkt att testa slänga på en ZF 535 diesel låda och se hur det håller, är väll många som kör med sådana? kanske mkt krångel med att byta lamellerna?
Måste ju finnas grejer som håller, t.ex. vita mercan som kör bana i 5100 klubben, vad har han för låda? det är väll en bensin 5a eller 6a i den bilen med turbo, han var en jävel på att köra iaf!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

det där raset är ett ras pga mer vrid än vad lådan mäktar med... gemytligt problem. =)

Tråkigt med ras givetvis.. men.. ett kvitto på mos.

Rakskurna drev skulle palla mera, om du kikar på dreven så har de juh gått av mer på ena sidan än andra, betyder att du har enorm belastning i sidled på dreven.
Denna belastning försvinner med rakskuret.
Har lådan varit isär nån gång?
Tänkte om det kanske shimsats fel så dreven kan röra sig i sidled mer än tänkt?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Lådan har inte varit isär, det enda jag har haft borta förut är hylsan över ingående axel.
Där låg det 2 shims till lagret, de hade jag koll på.

Jag har kollat lite hittills på förspänningen på bottenstocken, och det verkar ok.
Ska kolla in-utg. axlar också.
Stödlager i veven är ok.
Lådan är centrerad ordentligt.

Som sagt, ev. växling eller kopplingsproblem (som jag inte har haft) har inte med det här raset att göra.
Det som däremot förstås påverkar är ju att kopplingen är rätt aggresiv, och att motorn svarar direkt.
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Erikwdt »

Å du som var besviken över att du inget grepp har i bakvagnen... :shock:
Kommer inte va den sista lådan som du byter lr diff möjligen... :hihi:
Det får bli att hitta något vassare att stoppa dit då. Skulle ju va fränt att dra i alla växlar åt ett håll med :hey: men det brukar va en slant på dom lådorna...
NU KÖR VI!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Erik, har suttit och kollat lite, men blir inte riktigt klok på det.

Vet inte riktigt var man ska kolla, har kollat liberty och G-force.
Jänkarna verkar köra med något de kallar för V-gate, verkar som man växlar varannan upp, varannan ner.
Och då växlar man upp hela tiden så att säga..
Helknepigt :scratch:

Och är det clutchless så petar de ur växeln självt om man släpper gasen :doh:

Jänkarna fattar väl inte riktigt att man kan svänga också :angryfire:
Skriv svar