Heavy metal bmw:n
Re: Heavy metal bmw:n
Vad för lådor används i mångmiljon sportbilar med V12or t.ex? Lär väll vara skapligt med vrid o pulver i sådana, t.ex. Ferrari har väll nån anställd som bara provkör o buskör bilarna och försöker köra sönder dom har jag sett nått om nångång.
Om det håller där i borde det fungerar för dig oxå? Kan ju inte vara omöjligt att köpa något som håller, vad är det som kostar så mkt jämfört med en vanlig låda? Borde bara vara att slänga i grövre hållbarare grejer som med allt annat tkr man..
Har inte de där lådorna du kört med i pv'n o bmw'n kostat typ 20 lök var? Båda har väll varit problem med, vad säger tillverkaren om det, finns det inga specar på effekt och vrid de ska klara?
Har ingen koll alls på lådor men tycker det verkar konstigt att det inte håller, vet ju inte hur mkt du laddat o hur du kört nu senast men du laddar väll inte så mkt? T.ex. en M5 orginallåda bör väll hålla ganska bra även med några hektos ladd, tror knappast BMW släpper ut en bil med 400 hk (vad det nu är) på marknaden som går att köra sönder lådan på med lite (20 mils) drifting med "normala" däck.
Om det håller där i borde det fungerar för dig oxå? Kan ju inte vara omöjligt att köpa något som håller, vad är det som kostar så mkt jämfört med en vanlig låda? Borde bara vara att slänga i grövre hållbarare grejer som med allt annat tkr man..
Har inte de där lådorna du kört med i pv'n o bmw'n kostat typ 20 lök var? Båda har väll varit problem med, vad säger tillverkaren om det, finns det inga specar på effekt och vrid de ska klara?
Har ingen koll alls på lådor men tycker det verkar konstigt att det inte håller, vet ju inte hur mkt du laddat o hur du kört nu senast men du laddar väll inte så mkt? T.ex. en M5 orginallåda bör väll hålla ganska bra även med några hektos ladd, tror knappast BMW släpper ut en bil med 400 hk (vad det nu är) på marknaden som går att köra sönder lådan på med lite (20 mils) drifting med "normala" däck.
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
Re: Heavy metal bmw:n
Har bara hört dåligt om TKO600 lådan, finns nåra som kört med libertymod men vet inte hur det håller heller! :/
Min Tremec t56 höll iallafall 20mil
Min Tremec t56 höll iallafall 20mil

BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
Re: Heavy metal bmw:n
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &hilit=t56" onclick="window.open(this.href);return false;
Dendär skulle du ha!
Dendär skulle du ha!
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Re: Heavy metal bmw:n
Jag skulle satsat på en t56 eller nyare 6vxl växellåda från BMW (sån mange har i opeln) skulle gärna testat en nascarlåda annars. Men har själv ingen erfarenheter av dem. Testa hör. Med limmet vad han säger vet att han köpte sin låda av "grus" som styrt med jänkesvängjärn många år.
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Heavy metal bmw:n
Du skulle haft nya tilton rally kopplingen samt en bmw 335 diesel låda. Att sätta dogringar på en tko/t56 fixar bara om man har växlings problem, men det har inte du haft ?
BMWs nya diesel lådor är sjukt kralliga samt utan dendär 3skivoga drivlinedödaren
BMWs nya diesel lådor är sjukt kralliga samt utan dendär 3skivoga drivlinedödaren

- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Heavy metal bmw:n
clutchlesslådor är uteslutande för dragracing
Jerico har en banracingversion av dr4 lådan med dogringar och rakskurna drygt 1" breda drev. och intern oljepump för oljekylning. och de går att åka h-mönstrat på dom, men de e lika lätt att växla ner som att växla upp när man åker dogringlåda, så man ska ha koll på spaken 


Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har en sån Jerico WC4 men jag blir ju aldrig klar med bilen så jag får den utvärderad! Jag köpte den när jag var i us hos en nascar-motorbyggare och de hävdade att de körde upp mot 800 hk kontinuerligt genom dessa och det var inga problem. Dock är den nog ca 10 år gammal så det finns säkert mer håriga modeller. Den ser hyffsat rejäl ut iaf och Drag-modellerna verkar ju tåla en hel del mos så länge man inte har en koppling som kan slira lite. När jag pratade med Jerico om kopplingar så varnade de å det bestämdaste för att ha drag-däck och stum tilton för då går något sönder.


1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Heavy metal bmw:n
Vad kör du nu då?Pimplaren skrev:Har bara hört dåligt om TKO600 lådan, finns nåra som kört med libertymod men vet inte hur det håller heller! :/
Min Tremec t56 höll iallafall 20mil
En härikring ska köra tko 600 liberty faceplate efter en s38 turbo, det ska tydligen hålla.
Han kör 3 skivig tilton också, dem har han tydligen kört sönder.
Tko 600 ska väl vara hållbarare än t56? (kolla tec spec. dock är inte viper med)
http://www.tremec.com/performance/t56.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De här ska väl vara bättre dock:
http://www.tremec.com/performance/t56m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tiltonracing.com/content.php ... id=380&m=d#" onclick="window.open(this.href);return false;robban skrev:Du skulle haft nya tilton rally kopplingen samt en bmw 335 diesel låda. Att sätta dogringar på en tko/t56 fixar bara om man har växlings problem, men det har inte du haft ?
BMWs nya diesel lådor är sjukt kralliga samt utan dendär 3skivoga drivlinedödaren
Det finns ju tydligen sådana kopplingar som ska tåla lite vrid också.
Räcker det med ett par lameller om man har lämplig tryckplatta?
Vilka bmw dieslar har rätt låda, årsmodeller etc?
Henrik Braun, de verkar finnas på ebay.
Dock ofta vansinnigt hög 1:a
Vad är det för typ av växling? (alltså hur växlar man

Det verkar ju finnas lite intressanta lådor, dock väldigt lite info om dem

http://www.gforcetransmissions.com/tran_gf5r.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.libertysgears.com/LSC5000.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
LSC5100 ser ju fin ut, in/utg. axlar lagrade på 4 ställen i huset ser det ut som (inte mycket flex)
http://www.jericoperformance.com/5speedroad.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Fyll i orderformulär och beställ en växellåda för ca 60k utan att veta något om den

Ja, förutom att den ser blank och fin ut på bild..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
hur pass vass vart maskin på lägre varv?
Jag har en liten teori angående kompressormotorer.
De har så bitsk karaktär, de exploderar så fort man nuddar gasen.
Och juh lägre varv desto 'hårdare smällar' på drivlinan, (varje arbetstakt = en smäll)
så det kan hjälpa på motorer med mycket vrid på låga varv med ett tyngre svänghjul för att dämpa ut 'smällarna'.
eller.. fler cylindrar,, men det är jobbigt att bygga dit
Jag har en liten teori angående kompressormotorer.
De har så bitsk karaktär, de exploderar så fort man nuddar gasen.
Och juh lägre varv desto 'hårdare smällar' på drivlinan, (varje arbetstakt = en smäll)
så det kan hjälpa på motorer med mycket vrid på låga varv med ett tyngre svänghjul för att dämpa ut 'smällarna'.
eller.. fler cylindrar,, men det är jobbigt att bygga dit

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
Det är ju för mycket grepp på 3:an, annars hade det ju aldrig häntErikwdt skrev:Å du som var besviken över att du inget grepp har i bakvagnen...![]()
Kommer inte va den sista lådan som du byter lr diff möjligen...![]()
Det får bli att hitta något vassare att stoppa dit då. Skulle ju va fränt att dra i alla växlar åt ett håll medmen det brukar va en slant på dom lådorna...

Skulle kanske inte flyttat bak motorn så mycket, skulle haft turbon längre fram, skulle haft stolen längre fram, skulle inte haft oljetanken i kofferten etc.

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Kadett, jag tror det är en del av problemet.
Alltså att motorn är rätt "bitsk" även i förhållande till vridet jag har.
Det är liksom ingen fördröjning, gasar man så är kraften där.
Det här hände på lite högre varv, höll 6-7k varv på 2:an en stund (alltså hjulspinn), skickade i 3:an och gav på.
Men då small det bara
Jag vet inte riktigt vrid och effekt nu, jag har för mig att jag såg 750Nm vid typ 3500varv eller 3000 kanske.
Och kanske 600hk eller något i den stilen.(alltså på högre varv
) Är väldigt lågtänd nu.
Alltså att motorn är rätt "bitsk" även i förhållande till vridet jag har.
Det är liksom ingen fördröjning, gasar man så är kraften där.
Det här hände på lite högre varv, höll 6-7k varv på 2:an en stund (alltså hjulspinn), skickade i 3:an och gav på.
Men då small det bara

Jag vet inte riktigt vrid och effekt nu, jag har för mig att jag såg 750Nm vid typ 3500varv eller 3000 kanske.
Och kanske 600hk eller något i den stilen.(alltså på högre varv

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
Re: Heavy metal bmw:n
j björk skrev:Vad kör du nu då?Pimplaren skrev:Har bara hört dåligt om TKO600 lådan, finns nåra som kört med libertymod men vet inte hur det håller heller! :/
Min Tremec t56 höll iallafall 20mil
En härikring ska köra tko 600 liberty faceplate efter en s38 turbo, det ska tydligen hålla.
Han kör 3 skivig tilton också, dem har han tydligen kört sönder.
Tko 600 ska väl vara hållbarare än t56? (kolla tec spec. dock är inte viper med)
http://www.tremec.com/performance/t56.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De här ska väl vara bättre dock:
http://www.tremec.com/performance/t56m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tiltonracing.com/content.php ... id=380&m=d#" onclick="window.open(this.href);return false;robban skrev:Du skulle haft nya tilton rally kopplingen samt en bmw 335 diesel låda. Att sätta dogringar på en tko/t56 fixar bara om man har växlings problem, men det har inte du haft ?
BMWs nya diesel lådor är sjukt kralliga samt utan dendär 3skivoga drivlinedödaren
Det finns ju tydligen sådana kopplingar som ska tåla lite vrid också.
Räcker det med ett par lameller om man har lämplig tryckplatta?
Vilka bmw dieslar har rätt låda, årsmodeller etc?
Henrik Braun, de verkar finnas på ebay.
Dock ofta vansinnigt hög 1:a
Vad är det för typ av växling? (alltså hur växlar man)
Det verkar ju finnas lite intressanta lådor, dock väldigt lite info om dem![]()
http://www.gforcetransmissions.com/tran_gf5r.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.libertysgears.com/LSC5000.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
LSC5100 ser ju fin ut, in/utg. axlar lagrade på 4 ställen i huset ser det ut som (inte mycket flex)
http://www.jericoperformance.com/5speedroad.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Fyll i orderformulär och beställ en växellåda för ca 60k utan att veta något om den![]()
Ja, förutom att den ser blank och fin ut på bild..
Jag hade tänkt att köpa en tko600 by Liberty till min e28 som skulle fått en s38 turbo också, men bytte bort bilen mot denna m5e34 som jag har idag! Och den har t56 från 2000års Camaro

Dock dog kopplingen (765) omg så bilen har stått i väntan på byte till CrMo svänghjul och 2 skivig rallykoppling (som Robban talar om)..

Finns flera effektstarka bilar som har kört tko600, omoddad, som blåst den direkt osv.. kass att växla på varv/speciellt till 3an!
I en tung effektstark håller ingen låda.

BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
det är riktigt elakt det där..750Nm vid typ 3500varv eller 3000 kanske.
Alltså, 3000rpm är typ straxt över tomgång, och 750Nm,, det är tunga slag på ingående axeln i växellådan det.
Nu rasade det juh på högre varv för dig.
Men det är juh inget som säger att släggslagen på lågvarv 'förbehandlade' dreven lite åt dig

Och med explosiviteten blandad med massvis med effekt på högre varv tog död på han.
Det är kul att bygga mskiner med brett register, men ibland får man hålla tillbaka lite på moset.
Har delvis samma problem i kadetten.
Bara rensar kuggarna rakt av, inte ens nöter på dem innan de går av.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
asså jag tycker alla pratar om tko600 lådan, men alla som kör den verkar få problem förr eller senare (av dem 4 jag känner till som kört den med lite mos har den pajjat inom några månader
)
jag skulle nog köpt nån begagnad nascarlåda, alt en bmw 535 disel 6 pet. dem uutvecklar väll nånstans kring 1000nm med chipstrim så det blri väll nått motsvarande din effekt på låga varvtal, det borde fan hålla,

jag skulle nog köpt nån begagnad nascarlåda, alt en bmw 535 disel 6 pet. dem uutvecklar väll nånstans kring 1000nm med chipstrim så det blri väll nått motsvarande din effekt på låga varvtal, det borde fan hålla,

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Heavy metal bmw:n
Denna bilen är väll inte överdrivet tung, har du vägt den?
Du pratade sist om att VW kompressorerna fungerade bra, men hur är det med DSG lådorna eg, jag tycker alla pratar om hur dåliga dom är?
Endel taxibilar beställs med manuella lådor för att VW inte verkar kunna göra en "automat" som funkar.
DSG lådan är skön att köra med absolut, o har bra sportläge för kurviga vägar, men motor-låda kombinationen 1,4L+kompressor samt robotväxlad låda fungerar inte speciellt bra vid start-stop som blir extra känsligt på en taxibil, det blir jäkligt ryckigt, ibland slänger lådan i 2an nästan på stillastående så hela bilen skakar, ofta blir det rivstart när kompressorn drar igång bara man nuddar gasen.
Då fungerar volvos riktiga automater betydligt bättre även om den jag kör mest bara är 5växlad.
Skulle vara intressant provköra en touran eller passat med kompressorn urkopplad, tror inte det skulle göra så stor skillnad och man skulle tjäna mjukare lågvarvskörning, har man sen sportläge i så ligger den mellan 3-4000 rpm mestadels, kanske skulle skona lådorna om det nu är kompressorn som slår sönder lådan, det vet du säkert mer om varför de verkar gå sönder?
Du pratade sist om att VW kompressorerna fungerade bra, men hur är det med DSG lådorna eg, jag tycker alla pratar om hur dåliga dom är?
Endel taxibilar beställs med manuella lådor för att VW inte verkar kunna göra en "automat" som funkar.
DSG lådan är skön att köra med absolut, o har bra sportläge för kurviga vägar, men motor-låda kombinationen 1,4L+kompressor samt robotväxlad låda fungerar inte speciellt bra vid start-stop som blir extra känsligt på en taxibil, det blir jäkligt ryckigt, ibland slänger lådan i 2an nästan på stillastående så hela bilen skakar, ofta blir det rivstart när kompressorn drar igång bara man nuddar gasen.
Då fungerar volvos riktiga automater betydligt bättre även om den jag kör mest bara är 5växlad.
Skulle vara intressant provköra en touran eller passat med kompressorn urkopplad, tror inte det skulle göra så stor skillnad och man skulle tjäna mjukare lågvarvskörning, har man sen sportläge i så ligger den mellan 3-4000 rpm mestadels, kanske skulle skona lådorna om det nu är kompressorn som slår sönder lådan, det vet du säkert mer om varför de verkar gå sönder?