Sida 120 av 178
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 10:44 am
av j björk
Ahh, det var alltså inte lådan som rasade efter 20 mil, utan kopplingen. (Pimplaren)
Jag har inte haft några växlingsproblem, men jag kan förstå att andra har haft.
Dels är det enkla synkringar på alla växlar, det kan ju bli lite klent.
Särskilt om man kör stora, tunga kopplingar.
Vissligen har många lådor enkla synkringar, så det är ju långt från unikt.
Dock tycker jag att de kan röra sig oroväckande mycket i rotationsriktningen i förhållande mot synknavet.
De är nästan uppe på toppen på "taggarna", så det behövs inte mycket för att man ska få problem att växla.
Skrapa till den (missa växlar) några ggr så blir det nog problem.
Annars ser det ju ganska bra ut tycker jag, dreven är nog bland de kraftigaste jag sett i en växellåda.
Så vettigt placerade lager som möjligt i växellådstypen ser det väl ut som etc.
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 11:11 am
av E34 RRT
man kan väl aldrig ha för mycket grepp på drivhjulen!! (beror ju på vad du vill andvända grejjen till)
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 2:19 pm
av j björk
Larsat, ang dsg så handlar det inte om att inte kunna göra en automat som fungerar-automat drar för mycket bränsle.
Ang. ryck etc. så är det kopplingen som ger sig i allmänhet, den slirar för att det ska växla mjukt, dra iväg mjukt osv.
Den tål inte alla dessa start och stopp som taxi gör. Finns även en del problem med hydraliska växlingsenheten, men väldigt lite mekaniska problem i lådan.
På lite vridstarkare motorer har man istället en annan dsg med våtkoppling, där har man inte de här kopplingsproblemen.
Meen då kastar man runt en massa olja i lådan och det går väl åt mer bränsle..
Bränsleekonomi är inte högsta prioritet i det här fallet, så sådana lösningar bryr jag mig inte så mycket om.
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 2:23 pm
av j björk
E34 RRT, jag skulle tro att den här frestar mer låda än motsvarande motor i en e34 tex.
Då menar jag med org. montering av motor etc. och liknande däck som jag har osv.
Jag har nog mer grepp, därav mer belastning.
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 7:42 pm
av Kadett4wd
fundilerar på låda.. gamla Corvette ZR1 lådan, var inte den rejält stabil?
Kanske riktigt svår att få tag på.
Eller ja.. rent av nya ZR1 lådan också?
men den sitter väl där bak va?
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 7:52 pm
av freddan302
Lådan i gamla zr1 är samma som satt i vanliga corvetten fram till 92...
Min kusin kör en sån låda i sin turbovette med 785rwhp och 1130rwnm och den håller än så länge..
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 8:52 pm
av Kökarmicke
Liberty lsc5100 såg riktigt fin ut

dock en clutchless de me. 'en sån skulle jag kunna tänka mig att byta till om jag ville ha femväxlat, dom riktiga libertylådorna med dubbla bottenstockar ser så klumpiga ut å e säkert snordyr att serva

Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 8:53 pm
av j björk
Hmm, får kolla vad det är för något..
Tja, jag har i alla fall inte bara hängt läpp i helgen trots allt.
Rev isär tremec 3550:in jag körde av utgående axeln på i pv:n:
En bit yoke som blev kvar då:
3:ans drev verkar precis lika, förutom att det saknas lite kugg då..
Bottenstockarna verkar lika, förutom lite annan utväxling på 1:an.
Lösa rullar verkar de gilla, här är till backen:
Det är lösa rullar mellan in och utgående axlar, till backen och 5:ans drev, men inte de andra dreven
5:an monterad.
Problem:
Annan utväxling på ingående axeln
Missade det när jag jämförde bottenstockar, där var det samma kuggantal men en aning skillnad på kuggprofilen.
På ingående axeln var det en kugg skillnad.
Inget annat att göra än att använda 10 splines axeln från 3550:in och skaffa fram lameller till den.
Sådär:
Nu har jag väl byggt mig en tko500 istället.
Jag har lagt axlarna lite tightare nu, hoppas det var en bra idé..
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 8:56 pm
av j björk
Kökarmicke, fan det har du rätt i. missade det förut när jag kollade på bilden
Såg bara alla fina lagringar..
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 9:02 pm
av Amazonic
en preppad tr6060 skulle du haft=) men den e lite dyr
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön maj 06, 2012 10:43 pm
av j björk
Fick fin fin info av Freddan 302 om varför det blev som det blev för mig.
Att jag inte såg det själv när jag rev
Nu har jag iaf. 3550 bottenstock i min
Kolla en bit ner på den här sidan:
http://www.modularfords.com/f5/tko-600-98-cobra-123224/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: mån maj 07, 2012 5:11 am
av E34 RRT
http://www.tractive.se/products/rwd-seq ... rboxes__11" onclick="window.open(this.href);return false;
där skulle du ha en fin låda!!
problemet är ju att den 6-växlade är bara specad till 650-700nm
OCH prisena..
6-växlade 92000sek
5-växlade 82000sek
är ju nog lite överdrivet men kul och se vad det finns.

Re: Heavy metal bmw:n
Postat: mån maj 07, 2012 9:14 pm
av freddan302
Testat "nya" lådan ännu?

Re: Heavy metal bmw:n
Postat: tis maj 08, 2012 8:26 pm
av j björk
Jodå, blev en provsväng igår.
Lådan fungerar fint, blev dock lite försiktiga växlingar
Dock är kopplingen lite dum nu, får trycka pedalen i golvet för att den ska frikoppla ordentligt.
Pedalen känns normal annars.
Jag tror att lamellerna kärvar lite på axeln, borde ha slipat in dem först
En fördel är vissligen att den börjar dra litegrann först upp till det normala dragläget, det går mycket lättare att smyga iväg nu..
Ska köra lite och se vad som händer.
Har det hållt någon vecka får jag väl riva och fixa till det

Re: Heavy metal bmw:n
Postat: tis maj 08, 2012 8:41 pm
av larsat
Lameller kan kärva fast helt på axeln även om de går enkelt att trycka på innan man monterar, fett på axeln o sen dra lamellerna fram o tillbaka brukar det gå bättre, hade problem med det en gång o blir inte bättre om det är lite skit o ytrost på grejerna.. Man lär sig av sina misstag, jättekul att plocka dit lådan o sen går det inte frikoppla...