B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hej, måste du gå ner i dia på avgassystemet?
Bättre om du kunde ha minst samma dia som utloppet från turbon.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

j björk skrev:Hej, måste du gå ner i dia på avgassystemet?
Bättre om du kunde ha minst samma dia som utloppet från turbon.
Han har gått från 66mm till 63.5mm (2.5tum) Inte stor skillnad. Men borde dock varit bättre att konat upp till 76mm (3tum) kan man tycka
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tjena

Inlägg av calle Bengtsson »

tjena , joo jag tycker åxo det är lite dumt att gå ner precis efter turbon spec om man skall köra med full längd å ljudämpare

Oxå vill jag säga det ser skitfint ut allting... snyggt som bara den

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Mikael S skrev:
j björk skrev:Hej, måste du gå ner i dia på avgassystemet?
Bättre om du kunde ha minst samma dia som utloppet från turbon.
Han har gått från 66mm till 63.5mm (2.5tum) Inte stor skillnad. Men borde dock varit bättre att konat upp till 76mm (3tum) kan man tycka


Jo ja vet.. Fölåt.. :doh:

Kommer bygga 3-3.5 tum sen i rostfritt på nya motorn som kommer
framöver.. Blir nog en annan turbo med då, hx35:a fast med hx h2
avgashus.. Fast dit e de nog långt kvar.. Troligen nästa sommar.. :doh:

ev lite sugen på en sten-parner B20 92,5mm billet vev på den motorn..
Med smidda ross kolvar med mera.. Motorn har ju stått "ny" borrad i
garaget e ett halvår snart nu.. :doh:

Har lite svårt bestäma mig för att direkt hoppa på sprut. Vill få en lyckad
sommar med dellorto o turbo först.. (Där de inte blir haveri på en gång)
Vill upp o labba lite på 1.2 bar till i sommar.. Satsa på knäcka iaf en
m46a.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Funkar nån av dom här direkt av dom som är i stål eller
bör man special beställa för turbo bruk i stål?

http://www.tgmotor.com/volvo3.htm
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

B20TicPower skrev: Blir nog en annan turbo med då, hx35:a fast med hx h2
avgashus.. Fast dit e de nog långt kvar.. Troligen nästa sommar.. :doh:
Man ska aldrig kompromissa, även om det är för en kortare stund. Tillfälliga lösningar blir ofta fasta lösningar :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Mikael S skrev:
B20TicPower skrev: Blir nog en annan turbo med då, hx35:a fast med hx h2
avgashus.. Fast dit e de nog långt kvar.. Troligen nästa sommar.. :doh:
Man ska aldrig kompromissa, även om det är för en kortare stund. Tillfälliga lösningar blir ofta fasta lösningar :)


Tsss.. ;) Ja har lärt mig en sak, ibland får man kompromissa lite...
Annars blir man ALDRIG klar..
Det finns altid nått som man kunde gjort bättre..

Program på andra sidan av trattarna är nu klart..
Ska fräsa det när de lider..

Annars ska ja börja kapa i grenröret lite..

Kapa lite på insuget med..

Hittade min gamla kaffe in dränkta ritning/skiss på insugs
flänsar o hålbild i toppen runt insug.. Tänkte göra två nya
flännsar där så fort som möjligt, blir 10mm rostfritt, skruvhålen
ska va försänkta ca 4mm + packningens tjoklek ungifär..
Behövs bli lite stabilare än de ja lyckades med med 6mm modellen..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Kört färdigt tryckbox trattarna igår.. Tog ca 1 timme o 40 min styck..
Drog ner matningen lite så de blir finare..

Lägger nog detta lite på is nu framöver
till förmån för lita andra grejer..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... tttvå3.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... tttvå4.JPG[/img]
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Mikael S skrev:
j björk skrev:Hej, måste du gå ner i dia på avgassystemet?
Bättre om du kunde ha minst samma dia som utloppet från turbon.
Han har gått från 66mm till 63.5mm (2.5tum) Inte stor skillnad. Men borde dock varit bättre att konat upp till 76mm (3tum) kan man tycka


Vet inte om det framkom men reducerings konan till turbon
har egentligen inte med denna tråden att göra..
Det hör till bygget med dellorto 40 med mera..
Råka blanda ihop de lite av misstag..
Håller ju på med både ock just nu så kan verka lite rörigt..
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jo du håller på så man blir snurrig :hihi:
men snyggt blir det :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Martin H skrev:jo du håller på så man blir snurrig :hihi:
men snyggt blir det :thumbright:


Hehe.. Ja ska skärpa mig.. 8)

Det är kul när de blir bra.. :)

Var iväg till fars gubben o visa den förut.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Över en månad sen de blev nått vettigt gjort värt att visa upp..

Men nu kommer en mini update.. :D

Fräst lite bitar till spjällhusena..

Spridar klackarna är klara..
Fuilrails är med klara och fästet
för att dra fast dom är med klart..

Ska iofs till två bilar som ska sitta mellan
fuilrails och fästet mellan spridarklackarna..
Men det löser sig när man får tag i rätt spridare..

Biilder:

Bild

Ska fräsas 10 graders kona.. Gålet är 8mm nu.. kommer bli
4-5mm kvar när konan är fräst..

Bild

Det var allt för den här gången..
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Jag är grymt imponerad över det du gör, så jäkla snyggt!
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Johansson skrev:Jag är grymt imponerad över det du gör, så jäkla snyggt!


Tackar.. :)

Funderar lite på ifall att man skulle skicka allt på anodisering..

Röd anodiserat.. :twisted:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Vart sugen på börja med tryckboxen förut idag..
Så åkte iväg och började kapa lite 4" rostfritt rör..
Sen flöt det bara på.. :)

Detta är resultatet:

Bild

Bild

Bild

Börjar fundera på va fan ja håller på med... :lol:
Skriv svar