B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)
Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk
Nåja, man ska ju inte ta helt av.
Jens har ju 568hk på 2,3 bar på en trång liten Holset hx40 (16-19hus?) och 82% duty-cycle på e85 och 1680cc spridare. Lambda på 0,82.
Våran motor har en hx55 (26 hus största turbindelen) på 2,2 bar vil den ha 86% duty-cycle på 2000cc spridare. Lambda på 0,82.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Jens har ju 568hk på 2,3 bar på en trång liten Holset hx40 (16-19hus?) och 82% duty-cycle på e85 och 1680cc spridare. Lambda på 0,82.
Våran motor har en hx55 (26 hus största turbindelen) på 2,2 bar vil den ha 86% duty-cycle på 2000cc spridare. Lambda på 0,82.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Men bromsa motorn eller sluta sia om effekten.
Säga att den går bra samt hänvisa till tidkort är ju en sak, helt okej, men detta börjar ju bli löjligt.
Säga att den går bra samt hänvisa till tidkort är ju en sak, helt okej, men detta börjar ju bli löjligt.
Äh,jag tycker det är underhållning i vinterkylan!Jag tänkte mest att Jens kunde kolla in det här med kamaxelproblemet med PerAage,men nu kanske det blev lite sandlåda av det hela?Och,varför bromsa när man kan räkna ut effekten nuförtiden?? 

- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Jag hoppas att dom som bromsar inte har effektsiffran som det primära målet i bromsningen.

- Kadett4wd
- Forumsberoende
Hur tror ni styrenheterna idag beräknar vridmomentet?
Många moderna styrenheter har juh en parameter där ett visst antal Nm tillåts under vissa omständigheter.
Många har åkt dit på garantiärenden då de försökt få en ny växellåda till sin (tidigare) chippade bil.
Det lagras i styrenheten att si och så mycket 'energi' har motorn fått tidigare.
Är det över tillåten nivå så gäller inte garantin.
Mao, har det varit över tillåten nivå har den varit chippad.
Så givetvis kan man räkna fram effekten, bromsbänk är dock ett snabbare verktyg om man inte har koll på alla förluster.
Man kan dock få ett gott hum om vilken nivå man ligger på.
Och accepterar man att 195hk är '200hk' så är det ett verktyg gott nog.
Att förlöjliga detta är juh bara ett sätt att erkänna att man inte tänkt så långt.
Eller kanske bara hade lite otur då man tänkte.
Är också lite lustigt.
Är juh vida erkänt att en viss spridare räcker si och så långt i effekt.
Men sen helt plötsligt då man bottnat denna spridare så gäller nya regler, för fan ta dig om du påstår att du har denna spridare som kan ge mat åt 100hk att du har just dessa 100hk.
Så det är denna acceptans jag far efter, jag säger inte jag har 199,93hk, för jag vet inte det, jag säger att på en höft har jag 'runt 200hk'. för jag anser har man 199,93hk så har man fan 200hk.
Är juh likadant med bilar som lämnar fabriken, de ska lämna en viss effekt. men GIVETVIS finns där en feltolerans. annars skulle de få ett smärre h-e att få till varenda motor att de lämnar exakt uppgiven effekt.
Många moderna styrenheter har juh en parameter där ett visst antal Nm tillåts under vissa omständigheter.
Många har åkt dit på garantiärenden då de försökt få en ny växellåda till sin (tidigare) chippade bil.
Det lagras i styrenheten att si och så mycket 'energi' har motorn fått tidigare.
Är det över tillåten nivå så gäller inte garantin.
Mao, har det varit över tillåten nivå har den varit chippad.
Så givetvis kan man räkna fram effekten, bromsbänk är dock ett snabbare verktyg om man inte har koll på alla förluster.
Man kan dock få ett gott hum om vilken nivå man ligger på.
Och accepterar man att 195hk är '200hk' så är det ett verktyg gott nog.
Att förlöjliga detta är juh bara ett sätt att erkänna att man inte tänkt så långt.
Eller kanske bara hade lite otur då man tänkte.
Är också lite lustigt.
Är juh vida erkänt att en viss spridare räcker si och så långt i effekt.
Men sen helt plötsligt då man bottnat denna spridare så gäller nya regler, för fan ta dig om du påstår att du har denna spridare som kan ge mat åt 100hk att du har just dessa 100hk.
Så det är denna acceptans jag far efter, jag säger inte jag har 199,93hk, för jag vet inte det, jag säger att på en höft har jag 'runt 200hk'. för jag anser har man 199,93hk så har man fan 200hk.
Är juh likadant med bilar som lämnar fabriken, de ska lämna en viss effekt. men GIVETVIS finns där en feltolerans. annars skulle de få ett smärre h-e att få till varenda motor att de lämnar exakt uppgiven effekt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Precis.. injustering är det som gäller.peppe skrev:Jag hoppas att dom som bromsar inte har effektsiffran som det primära målet i bromsningen.
För att säkert kunna bruka fordonet på härliga uppställ lite varstans.
Effektsiffran är bara en 'bonus'
///AMG
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Kadett, det är inte du och din formel som börjar bli löjlig. Det är aldrig dumt att kunna räkna, och givetvis så lär man kunna "räkna rätt" om man har alla parametrar.
Det som börjar bli löjligt är hela diskussionen, PerAnge säger si, någon annan säger så, och så har det ju rullat på ett tag nu. Säkert inget fel med det, men eftersom att åsikterna går KRAFTIGT isär gällande vilken effekt som är rimlig i hans B20i så ser jag som lekman utan formler och goda räknekunskaper att en bromsning är ända sättet att få rätsida på denna eviga spiral om effekt hit, kontra konverter yada yada.
Dock, så finner jag formler och uträkningar likt ditt exempel ovan riktigt intressant.
Mvh
Det som börjar bli löjligt är hela diskussionen, PerAnge säger si, någon annan säger så, och så har det ju rullat på ett tag nu. Säkert inget fel med det, men eftersom att åsikterna går KRAFTIGT isär gällande vilken effekt som är rimlig i hans B20i så ser jag som lekman utan formler och goda räknekunskaper att en bromsning är ända sättet att få rätsida på denna eviga spiral om effekt hit, kontra konverter yada yada.
Dock, så finner jag formler och uträkningar likt ditt exempel ovan riktigt intressant.
Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
min erfarenhet om att räkna fram hk från duty % kan slå väldigt mycket åt olika håll= inget att gå efter
mina 1680cc/3bar spridare med 3.4bar grundtryck gav ca 73% duty med den agap 264 vid 560hk den nya xxx kammen gav samma effekt ungefär vid samma tryck men behövde både mer luft och mer duty (mot 81% om jag minns rätt?)

mina 1680cc/3bar spridare med 3.4bar grundtryck gav ca 73% duty med den agap 264 vid 560hk den nya xxx kammen gav samma effekt ungefär vid samma tryck men behövde både mer luft och mer duty (mot 81% om jag minns rätt?)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Re: B20 turbo dragster
Va bra at man fick hjälp av Mattias å flytta innläggen över i våran tråd.
Rätt interessant som Jens påpekar, duty-cycle behöver inte vara den samma på samma motor och effekt, men två olika kamaxlar.
Hur skiljer kammarna på duration på avgas, och hur skiljer dom i nockvinkel?
Jag tänker om kammarna tättar på olika sätt.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Rätt interessant som Jens påpekar, duty-cycle behöver inte vara den samma på samma motor och effekt, men två olika kamaxlar.
Hur skiljer kammarna på duration på avgas, och hur skiljer dom i nockvinkel?
Jag tänker om kammarna tättar på olika sätt.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
kam 1 AGAP 264 med 248 grader/ 1.25mm på kamaxeln och 8.5 kam lyft och 110 i nock
kam 2 xxx 254 grader/1.25 på kammmen och 9.1 lyft och 108 nock.
båda kamaxlarna satt advansade 3-4 grader. hade liknade ramper och acc.
jag fick för mycket kors drag i motorn och effektiviteten på både luft och bränsle minskade. fick också högre avgastryck på samma laddtryck och effekt. hadde jag haft en HX55 så hadde nog effekten ökat lite med den vassare men den hadde nog ändå tappat effektivitet.
kam 2 xxx 254 grader/1.25 på kammmen och 9.1 lyft och 108 nock.
båda kamaxlarna satt advansade 3-4 grader. hade liknade ramper och acc.
jag fick för mycket kors drag i motorn och effektiviteten på både luft och bränsle minskade. fick också högre avgastryck på samma laddtryck och effekt. hadde jag haft en HX55 så hadde nog effekten ökat lite med den vassare men den hadde nog ändå tappat effektivitet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Jens Gustavsson skrev:min erfarenhet om att räkna fram hk från duty % kan slå väldigt mycket åt olika håll= inget att gå efter![]()
Givetvis slår det åt olika håll
Men man kan juh ta in mer information från fler parametrar och se om ens gallimatias stämmer någe sånär.
Gtech..
Turbokapacitet.
Rimligt tändningsvärde, man kan juh mata i 600hk men köra 5grader tändning,, då blir det inga 600hk.
Verifiera mot avgastemp
En grej att tänka på om man vill räkna sig yr.
är hur mycket energi skickar jag in i motorn?
säg du matar i en bestämd summa Kw, sen hur många Kw krävs det för att värma 20l vatten 10grader(kylarvattnet)
Då kan vi får ett hum om hur mycket energi som går rakt ut i vattnet(men friktionsvärmen ställer till det)
Drar vi sedan runt en B20 med en stor tre-fas motor kan vi mäta hur mycket Kw som går åt att dra runt den.
Men då ställer ökad friktion till det då det blir tryck på grejerna.
I slutänden, när man tröttnat på att räkna,, kan man säga att när en maskin bottnat spridarna eller turbon och man verifierar med Gtech, så kan man ringa in effekten på ca +-25hk
Och har vi 600hk,, hur mycket större blir snoppen med 625hk?
Jo precis så mycket att man kan vara fränare än polaren.
Men man får pinket i pissrännan ändå...

///AMG
Jens: Varför inte prova en hx55a med stort avgashus? Du har ju sjansen nu när motoren är i bänken. Jag tror motoren kommer till å vakna mer till liv. Har du tur, klarar du å justera så at det inte blir för mycket förluster i mellanregisteret, så at du kan åka med samma converter. I fall det blir sämre, finns det sätt å varva upp snabbare, båda gas och converterdump.
Kadett4wd:
Vi var ju förvånad när vi fick samma stall-speed på 1,1bar som på 1,7bar förut (över natten i garaget vid byte av sprut, bränsle och mappning). Allt jag vet är at A1 räknade rätt på at vi gick från 431Nm till 600Nm, för då fick vi en ny converter som skulle stalla på 6000rpm med 600Nm. Den stallade på 6000rpm och beviste därmed at motoren gav 600Nm. Så vi vet at vi har nånstans imellan 595-605Nm på 6000 varv och 1,1bar. Allt annat är jag som har räknat mej yr.
När vi då skruvade upp laddtrycket tills converteren stallade på 7350rpm (2,2bar), räknade A1 ut at motoren gav 875Nm +/-5Nm.
Mycket riktig, som du sier, så provar man räkna på allt som går för å se om denna uppgift värkligen kan vara rätt: bränslemängd vs lambda, kollat compressor-mappen tryck vs luftflöde. 25 grader innsugstemp (84 grader vattentemp) på 2,2 bar, över mål, indikerar ju at motoren tar imot. Den stora frågan är ju hästkräfter kontra vrid. Vi vet ju alla at en WRC-motor kan gje 600Nm och 300hk med restriktor, så frågan är ju hur mycket restriksjoner som finns i B20'in.
För våran del är det bara vridet som är viktigt. Det är vridet converteren ser.
Jag är relativt säcker på 600Nm/1,1bar. Frågan är ju om detta värkligen kan öka till 875Nm vid en dubbling av laddtrycket? (Och om uträknat amerikansk vrid är nära bromsat europeisk vrid...
)
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Kadett4wd:
Vi var ju förvånad när vi fick samma stall-speed på 1,1bar som på 1,7bar förut (över natten i garaget vid byte av sprut, bränsle och mappning). Allt jag vet är at A1 räknade rätt på at vi gick från 431Nm till 600Nm, för då fick vi en ny converter som skulle stalla på 6000rpm med 600Nm. Den stallade på 6000rpm och beviste därmed at motoren gav 600Nm. Så vi vet at vi har nånstans imellan 595-605Nm på 6000 varv och 1,1bar. Allt annat är jag som har räknat mej yr.

När vi då skruvade upp laddtrycket tills converteren stallade på 7350rpm (2,2bar), räknade A1 ut at motoren gav 875Nm +/-5Nm.
Mycket riktig, som du sier, så provar man räkna på allt som går för å se om denna uppgift värkligen kan vara rätt: bränslemängd vs lambda, kollat compressor-mappen tryck vs luftflöde. 25 grader innsugstemp (84 grader vattentemp) på 2,2 bar, över mål, indikerar ju at motoren tar imot. Den stora frågan är ju hästkräfter kontra vrid. Vi vet ju alla at en WRC-motor kan gje 600Nm och 300hk med restriktor, så frågan är ju hur mycket restriksjoner som finns i B20'in.
För våran del är det bara vridet som är viktigt. Det är vridet converteren ser.
Jag är relativt säcker på 600Nm/1,1bar. Frågan är ju om detta värkligen kan öka till 875Nm vid en dubbling av laddtrycket? (Och om uträknat amerikansk vrid är nära bromsat europeisk vrid...

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Daniel-635
- Forumsberoende
Ang. räknande baklänges till sugmotor effekten.
Även om jag betraktar mig som lekman i ämnet, tror jag att tryckbalansen över motorn har enormt stor betydelse.
Med 1 bars laddtryck och 4 bars Avgasmottryck kommer motorn inte att leverera den dubbla effekten.
Blir motorn då dessutom spikkänslig, så att man får backa tändningen extra mycket kommer den leverera ännu mindre.
(Min m30 3,5 Bi-Turbo kämpar med sina små GT17 ger 360 Whp@1,0 bar (Dynapack)
Där sugmotorn borde lämna minst 220)
Å andra sidan.
Om man har 2,5 bar laddtryck och 0,8 bar Avgas mottryck, kommer effekten att skena rejält.
Det jag försökte säga är att avgastrycket är en intressant parameter, om man försöker räkna "Baklänges".
Även om jag betraktar mig som lekman i ämnet, tror jag att tryckbalansen över motorn har enormt stor betydelse.
Med 1 bars laddtryck och 4 bars Avgasmottryck kommer motorn inte att leverera den dubbla effekten.
Blir motorn då dessutom spikkänslig, så att man får backa tändningen extra mycket kommer den leverera ännu mindre.
(Min m30 3,5 Bi-Turbo kämpar med sina små GT17 ger 360 Whp@1,0 bar (Dynapack)
Där sugmotorn borde lämna minst 220)
Å andra sidan.
Om man har 2,5 bar laddtryck och 0,8 bar Avgas mottryck, kommer effekten att skena rejält.
Det jag försökte säga är att avgastrycket är en intressant parameter, om man försöker räkna "Baklänges".
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Mottryck, turbin och kompressorkapacitet är ju det som är skilnaden på två identiska motorer på samma laddtryck, men med olika turbos.
Den ena kan gje 250hk (med en 16t), den andra 500hk (hx40)
(eller mer med större turbo
)
Nån stans går gränsen för hur mycket avgaser som behövs för å sparka igång den större turbon (hälst före varvstoppet
), och för eller senare finner man den knivsägg man kan ballansera på för å få en liten motor till å sparka igång en enorm turbo, och gje mycket effekt.
Våran motor har ju inte mycket mottryck från avgassystemet, och turbinhuset är ett 26 hus (största hx55), så största mottrycket kommer från grenrörs-böjjar och kamaxelcombo. Som andra redan har sagt, är det viktig å unnvika för mycket korsdrag.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Den ena kan gje 250hk (med en 16t), den andra 500hk (hx40)

Nån stans går gränsen för hur mycket avgaser som behövs för å sparka igång den större turbon (hälst före varvstoppet

Våran motor har ju inte mycket mottryck från avgassystemet, och turbinhuset är ett 26 hus (största hx55), så största mottrycket kommer från grenrörs-böjjar och kamaxelcombo. Som andra redan har sagt, är det viktig å unnvika för mycket korsdrag.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B20 turbo dragster, behöver B21et vevaxel
Hej, vi söker vevaxel från B21et till våran "resärv-B20".
Vi har beslutat at om vi skal åka till Jens och bromsa, så behöver vi en resärv-motor i fall motoren pajjar i bänken. Man vil ju inte missa sesongen.
Den axelen vi söker, har inte dom "4 hacken" nära vevtapp nummer 1 och 4. I stället står det 4 "knölar" ut där hacken finns på vevaxelen på bilden:

Dom här axlarna finns i B21et, men inte alla. Har skruvat isär några utan å finna denna typ av vevaxel.
Enligt rykten finns dom i B23e (k-jet med 405topp, 83-modell), och enligt vissa i B23et.
Rykten säjer at dom ska vara lite bättre utan dom här hacken, och vi svarvar helt enkelt ner för vevaxeldrev med kil på en sådan axel, för å stoppa den inn i våran B20.
Just nu har vi börjat få tag på allt annat till resärv-motoren. Motoren blir en kopia på den vi har idag. Skilnaden blir troligen stressborrning och därmed mindre sylinderlekkasj. Skal man ladda på tills turbon bottnar, kjäns det ut som at man skal satsa på den axelen som troligen är bäst.
Så skrik ut om du vet av en sådan axel, hälst i bra skick, utan slitasje på axiallagret. Om någon bara vil sälja en motor (med en sådan axel), så kjöper vi det också.
MVh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Vi har beslutat at om vi skal åka till Jens och bromsa, så behöver vi en resärv-motor i fall motoren pajjar i bänken. Man vil ju inte missa sesongen.
Den axelen vi söker, har inte dom "4 hacken" nära vevtapp nummer 1 och 4. I stället står det 4 "knölar" ut där hacken finns på vevaxelen på bilden:

Dom här axlarna finns i B21et, men inte alla. Har skruvat isär några utan å finna denna typ av vevaxel.
Enligt rykten finns dom i B23e (k-jet med 405topp, 83-modell), och enligt vissa i B23et.
Rykten säjer at dom ska vara lite bättre utan dom här hacken, och vi svarvar helt enkelt ner för vevaxeldrev med kil på en sådan axel, för å stoppa den inn i våran B20.
Just nu har vi börjat få tag på allt annat till resärv-motoren. Motoren blir en kopia på den vi har idag. Skilnaden blir troligen stressborrning och därmed mindre sylinderlekkasj. Skal man ladda på tills turbon bottnar, kjäns det ut som at man skal satsa på den axelen som troligen är bäst.
Så skrik ut om du vet av en sådan axel, hälst i bra skick, utan slitasje på axiallagret. Om någon bara vil sälja en motor (med en sådan axel), så kjöper vi det också.
MVh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård