Sida 13 av 32
Postat: sön mar 09, 2008 11:20 pm
av Tommy Luhr
du skulle ha haft två skrot luftmassemätare som du drar ic röret genom!
Då skulle dom aldrig se att du monterat nått special.
Sen monterar du dom riktiga massemätarna strax innan turbona,
frågan blir hur du löser filtreri´ngen om du har dåligt med plats.
ser ju lite skummt ut om du bara drar rören förbi luftmassemätarna
Postat: mån mar 10, 2008 12:37 pm
av Galant turbo
Mikael S skrev:Har testat vända åt fel hål jag också och reaktionen på en sådan var alldelles för seg, tog en stund från att man släppte gasen tills den orkade öppna. Säkert många som vänder sina åt fel håll och kör så och har man den återcirkulerande hörs det inte så bra hur den reagerar.
Det är ju som sagt lätt att bara vända på den om det inte funkar, så det får visa sej. Min erfarenhet är att det funkar bra och det finns bilar med laddtryck på 0,4bar som har samma ventil monterad åt det håll jag har.
cab skrev:kommer det nån plastkåpa över dumparna för om det inte gör det så skriker det ju kolla på mig jag är en dumpventil- tänkte på besiktningen...
Tror inte det blir någon plastkåpa över dom, möjligtvis hamnar dom lite lägre ner så dom inte syns lika tydligt.
mattias skrev:Blå silikonslangar hjälper ju inte besiktningsvänligheten heller..
Jag blir ju nästan lite ledsen att någon verkligen trodde att det kommer sitta blåa slangar på den

Självklart blir det orginalstuk! Är ju bara provmonteringar.
Tommy Luhr skrev:du skulle ha haft två skrot luftmassemätare som du drar ic röret genom!
Då skulle dom aldrig se att du monterat nått special.
Sen monterar du dom riktiga massemätarna strax innan turbona,
frågan blir hur du löser filtreri´ngen om du har dåligt med plats.
ser ju lite skummt ut om du bara drar rören förbi luftmassemätarna
Luftmängdsmätarna sitter ju på orginalplatsen, filtren likaså, -nästan, skillnaden är ju att de svänger neråt i djungeln istf rakt mot spjällhusen. Vet man hur en motor funkar kan det ju se märkligt ut, hehe. Men ser det bara orginal-likt ut så tror jag det kommer att gå bra. Förstår vad du menar med att sätta fusk-LMM på tryckrören mot spjällhusen, skulle kunna funka, men att gömma dom riktiga skulle bli en pina!
Inte för att vara taskiga mot dom som jobbar på bilprovningen, men hur många av dom vet vad en luftmassemätare, dumpventil, osv är, vart den skall kopplas m.m. Jag skulle gissa på att 1 på 10 kanske har en susning. Jag har besiktad alldeles fruktansvärt fula turbokonverterade bilar som har glidit igenom perfekt.
Inget snack om att detta är en chansning med besiktningen och det kanske är lika bra att skita i det, men den dagen den sorgen.
Postat: mån mar 10, 2008 9:08 pm
av Daniel-635
Jag kanske har lite konstiga frågor men men...
På min m30 går vevhus ventilationen in efter Lmm .
V12 an har ju 2 separata styrsystem , hur har BMW gjort original med återledningen av vevhus ventilationen ?
Vevhus ventilationen är ju "mätt luft" och på v12an skulle det ju "blanda" systemen lite , dock så lågt flöde att det inte spelar någon roll ?
Hur har ni gjort nu ?
Jag funderar lite på var jag ska ansluta min nu
Ibland hänger man ju upp sig på skitsaker
Men frågar men inget får man inget veta
Gott tempo ni fått upp nu , kör hårt

Postat: tis mar 11, 2008 9:26 am
av JBlom
Vart fick du tag i krymplacken nånstans?
Postat: ons mar 12, 2008 12:26 pm
av Galant turbo
JBlom skrev:Vart fick du tag i krymplacken nånstans?
Jag beställde den på americanracing.se
http://www.americanracing.se/shop/view_ ... roduct=217
Dom tar sina produkter från Hansen racing bl. a. Jag köpte den sista burken han hade hemma och det verkar vara svårt som tusan att hitta den någon annanstans. Hansen racing hade slut också.
Postat: ons mar 12, 2008 12:35 pm
av Galant turbo
Daniel-635 skrev:På min m30 går vevhus ventilationen in efter Lmm .
V12 an har ju 2 separata styrsystem , hur har BMW gjort original med återledningen av vevhus ventilationen ?
Vevhus ventilationen är ju "mätt luft" och på v12an skulle det ju "blanda" systemen lite , dock så lågt flöde att det inte spelar någon roll ?
Hur har ni gjort nu ?
Jag funderar lite på var jag ska ansluta min nu
För att krångla till det extra så har ju tolvan två dubbla system
En går in i plenumet och en går in mellan LMM och spjällhus, separat höger vänster förstås. I plastpluggen som grenar upp ventilationen sitter någon underfundig strypning/flödesbegränsare och i anslutningen mellan LMM och spjällhus sitter en backventil. vet inte riktigt hur man ska lösa det där. Vill ju gärna ha ett slutet system. Behöver jag tillägga att det är ganska vanligt att det här krånglar på orginalbilarna

Postat: ons mar 12, 2008 4:11 pm
av Daniel-635

Tolvan verkar ha dubbelt av allt
Dubbelt så krångligt också .
Jag ska försöka få till nått snyggt rör som går in mellan Lmm och turbos på min , kan bara tänka mig hur svårt det är på eran

Postat: ons mar 12, 2008 4:50 pm
av JBlom
Galant turbo skrev:JBlom skrev:Vart fick du tag i krymplacken nånstans?
Jag beställde den på americanracing.se
http://www.americanracing.se/shop/view_ ... roduct=217
Dom tar sina produkter från Hansen racing bl. a. Jag köpte den sista burken han hade hemma och det verkar vara svårt som tusan att hitta den någon annanstans. Hansen racing hade slut också.
Finns inga som har hemma vad jag hittat.

Postat: tor mar 13, 2008 11:19 pm
av jimmy persson
JBlom skrev:Galant turbo skrev:
Jag beställde den på americanracing.se
http://www.americanracing.se/shop/view_ ... roduct=217
Dom tar sina produkter från Hansen racing bl. a. Jag köpte den sista burken han hade hemma och det verkar vara svårt som tusan att hitta den någon annanstans. Hansen racing hade slut också.
Finns inga som har hemma vad jag hittat.

Sj har jag aldrig hört talas om krymplack!?
Förklaring??

Postat: fre mar 14, 2008 7:27 am
av Galant turbo
Krymplack "krymper" och blir en strukturerad yta, se bilden:

Postat: lör mar 29, 2008 12:26 am
av Galant turbo
Det är ju fantastiskt vad "enkla" saker kan vara svåra

Oftast kan man ju göra dom enkla genom att bara ta bort dom!
-Men, det vore ju inte riktigt den väg vi valt att gå, i så fall hade man ju iinte inte riktigt satt sej i den här sitsen över huvudtaget!
(Vem kan vara så dum i hela huvudet att man försöker turbokonvertera en V12a i en bil som har det trångaste motorutrymmet i världen och sen inbillda sej att det ska gå att få de flesta "orginalsystemen" att fungera som normalt och sen dölja alla de extra prylarna?)
Måste erkänna att det kommer att tullas på vissa av dessa principer, utan avkall på funktionen. Rördragningen är ju redan bortom det bisarra, men det skall fuskas lite med en del av just den.
Detta förutom vevhusventilationen, vilken vi har som plan att den skall vara sluten på ett snyggt sätt och inte ner i någon blankpolerad kinatillverkad aluminiumbehållare, risken finns ju dock att det slutar med något sånt.... -Men det finns ju motorer av samma trimningsgrad som fått detta att fungera, -så hur svårt kan det vara?

Before:
After:
Det blir ju lite rörigt och vissa förenklingar kommer att göras...
Postat: lör mar 29, 2008 1:17 pm
av M Bengtsson
Brukar man inte ha wgslangen på insuget.. fast iofs de borde väll inte bli nån större skillnad..
Hur går de med bilen nu då?

Postat: lör mar 29, 2008 2:39 pm
av JoBy
wg-slangen sitter helt rätt på bilden. Den ska INTE sitta på inguget.
Postat: lör mar 29, 2008 8:20 pm
av Dannelator
MKT intressant projekt må jag säga:)
I vilket program gör du dina ritningar?

Postat: mån mar 31, 2008 8:57 am
av fiskargubbe
JoBy skrev:wg-slangen sitter helt rätt på bilden. Den ska INTE sitta på inguget.
lite ot men varför får den inte göra det?
Fränt bygge
