Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har funderat klart nu på westgate rör dragning och alla andra rör/slangar också så att den blir lätt mekad och bra.

ska riva och göra detaljerna klar "bara" nu :wink:

ja så här blir det lite grovt iallafall

blir två wg som styr trycket i var sin turbo (bilder kommer på det)

Bild

Bild

jag skulle vilja ha längre rör mellan avgashusen risken käns som att den snurrande luften från den lilla turbon kan osaka oårdning vid dubbel ingången på den storas avgashus??

Bild
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Fyfan, det där ser manligt ut Jens :). Blir spännande att se när du får igång grejerna. Lycka till!
Ken-1
För mycket laddtryck

Inlägg av Ken-1 »

Mycket rör blir det och jag missförstår säkert hur dom går? Men skall alla avgaser motorn producerar genom avgashuset på den lilla turbon? Är inte det onödigt och strypande isåfall?

Förstås vill man ju hålla det enkelt men, måst läsa lite tidigare i tråden hur du tänkt det :)

Visa gärna mer bilder, intressant med annorlunda byggen!
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Jens. Du får fan se till att det inte blir för mycket finish. Då sjunker du i mina ögon i alla fall :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

Ken-1 skrev:Mycket rör blir det och jag missförstår säkert hur dom går? Men skall alla avgaser motorn producerar genom avgashuset på den lilla turbon? Är inte det onödigt och strypande isåfall?

Visa gärna mer bilder, intressant med annorlunda byggen!
man sätter även en stor WG som flödar förbi den lilla snurran när man kommer upp i ladd :thumbright:
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

:shock: :shock:
OJ.. hårigt!
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det ska bli mycket intressant att se hur det här går, har alltid tyckt att 2 stegsladdning verkar riktigt intressant, men hittills har det inte blivit av att prova något själv :thumbright:
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

mäktigt! :shock: blir intressant att följa!
better to burn out then fade away
c_wester
För mycket laddtryck

Inlägg av c_wester »

Jag undrar... Kommer inte den lilla Turbon iallafall att övervarva??
Och värmaluften en massa och få kort livs längd?

Mvh
Christer
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

c_wester skrev:Jag undrar... Kommer inte den lilla Turbon iallafall att övervarva??
Och värmaluften en massa och få kort livs längd?

Mvh
Christer
Det är ju en dragracingbil, den lär ju inte rulla mer än 1 km per repa max. Tror inte det blir några problem.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

motorn är byggd för att kunna smyga runt mörka gränder och avlägsna industriområden hela nätter :twisted:

den lilla turbon ska inte övervarva.

tänk så här.... den lilla turbon jobbar mot B20 som på en vanlig turbo instalation och ger tillsammans ca 400hk vid 1.4bar laddtryck, sen blir den turbon för liten om man skulle vilja ladda mer.

sen ställer du motorn i ett rum med dubbelt så högt atmosfärs tryck, vad händer då?

jo den lilla turbon jobbar med samma rpm och ger samma tryck ökning på luften som förut men motorn får mycke mer totalt tryck och ska förhåpnings vis ge mer effekt också.

fördelan är alltså att man får ett myck bredare område med laddtryck då turbon är mycket mindre än normalt men den tilsammans med den stora turbon kan ge väldigt höga laddtryck utan att turbon blir för liten.

det kommer också en laddkylare mellan den lilla turbon och B20 men ingen mellan HX60 och den lilla då den inte värmer luften så mycket.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

efter att ha lekt lite med min maskin senaste veckorna så kan jag bara konstatera att ifall man vill det så kan man sparka igång extremt mycket laddtryck på vääälidgt kort tid på detta viset :thumbright:

jag tror du kommer bli nöjd jens :D

i min maskin så kör jag iofs skruvkompressor som kanske är något snabbare än din "lilla" turbo så blir ju inte riktigt samma sak, men å andra sidan så snor min kompressor extremt mycket effekt med vid så pass högt ladd med :evil:

om jag fattat situationen rätt så snor min kompressor drygt 200 kusar av toppeffekten... men å andra sidan så bör jag relativt enkelt bottna min hx55a så det bör finnas effekt så det räcker å blir över ändå... skulle ju fått ta på en sån hx60 som du har men hittade ingen då när jag letade . så bestämmd mej för att vara nöjd med en hx55a... skiljer ju inte sååå mycket mellan dem...

ska bromsa och mappa motorn i bänk om några veckor.

men laddtrycksiffrorna känns rätt övertygande om att det blir snabbt mycket effekt ialafall...

0.5 bar vid 1800
1.0 bar vid 3000
1.5 bar vid 3500
2.5 bar vid 4000
3.0 bar vid 4300

varvstopp vid 8000 :roll:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Ska wastegaten innan den lilla turbon ledas ut framför den stora turbon så att överskottsavgaserna från b20 hjälper till o spoola den stora eller gör jag en tankevurpa nu?

Bara så att jag ska hänga med in tankegångarna...
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Jens Gustavsson skrev:motorn är byggd för att kunna smyga runt mörka gränder och avlägsna industriområden hela nätter :twisted:
Koolt!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

coupe76 skrev:Ska wastegaten innan den lilla turbon ledas ut framför den stora turbon så att överskottsavgaserna från b20 hjälper till o spoola den stora eller gör jag en tankevurpa nu?

Bara så att jag ska hänga med in tankegångarna...
jo den lilla turbons wg kör in avgaserna före hx60 sen en till wg som reglerar trycket i hx60
Skriv svar