Sida 13 av 38
Postat: ons apr 08, 2009 7:19 pm
av Turbokoftan
Menar du både och eller antingen eller? Ja det är tacksamma modeller att bygga på, bra årsmodell utan vanos
Kommit hem lite nya delar, arp för ramlager samt insugstrattar. Dock osäkert om det blir något insug till i år det får visa sig senare.
Köpte trattarna av alex b här på forumet, mycket nöjd! Handlade även en insugsfläns tidigare utav 900rr som gick snabbt och smidigt trots dålig kritik i säljes-tråden.

Postat: tor apr 09, 2009 9:30 am
av Silander
Turbokoftan skrev:Menar du både och eller antingen eller? Ja det är tacksamma modeller att bygga på, bra årsmodell utan vanos
Kommit hem lite nya delar, arp för ramlager samt insugstrattar. Dock osäkert om det blir något insug till i år det får visa sig senare.
Köpte trattarna av alex b här på forumet, mycket nöjd! Handlade även en insugsfläns tidigare utav 900rr som gick snabbt och smidigt trots dålig kritik i säljes-tråden.

Jajjemensan!
Det ska bli kompressorn laddar lite från tomgång och sedan tar turbon över och kompressor kopplas ur med hjälp av backventiler å sånt

Änså länge massa beräkningar och teori, så fort ekonomin är i balans så skall det börjas med det praktiska också!

Postat: fre apr 10, 2009 11:01 pm
av Turbokoftan
Silander: Det låter som ett spännande projekt. Du får starta en tråd då du kommer igång så man får ta del av bygget.
Ahapp, idag var det långfredag vad gör man en sån dag?
Wikipedia källa:
Sverige
Förr i Sverige skulle långfredag vara en "långtråkig" dag, då man skulle vara lugn och tänka på Jesus. Sveriges Radio spelade psalmer, men inte pop och rock. Även icke-troende märkte av detta, då förbud mot allmänna nöjestillställningar rådde fram till 1969, och affärerna var stängda.
..Vad passar då bättre än att slipa in kolvringar, det suger upptäckte vi.
Får tacka bror Johan för hjälpen med inslipningen, förövrigt hade vi ett ganska hemtrevligt garage idag. Vi fick lov att krubba pizza först så att vi skulle få något underlägg.. Eller hur var de nu igen..
Först fick vi dock lov att åka på Clas Ohlson och köpa en adapter till kolvringsslipen (tack Ulf Söderström för lånet). Någon som har ett bra svar på varför man har olika nätspänning lite varstans runt om i världen? T.ex. 110v på denna amerikanske pryl.
Väldigt behändlig sak, säljs utav Persåkers Speed Shop:
Det blev en hel dags jobb att få kolvarna färdiga, men nu är spelet perfekt för varje cylinder och ring så det känns bra. Jag fick även bryna av kolvarna då det var en massa otrevliga grader vid fräsningen för ventilurtagen.
Tack till Johan Svanholm också som lånade ut tången för att klämma på kolvringarna det underlättade, idag insåg jag att det fattas en del utrustning i mitt egna garage.
Till veckan sätter jag ihop bottendelen, mina lager/packningar/kedjor har kommit nu så jag ska bara beställa knaster så blir de nog Rock'n Roll.
Mvh
Postat: fre apr 10, 2009 11:09 pm
av lord_nordkvist
de ser finfint ut dehär jue
ska bli kul som sagt att se den färdig.. så ja hoppas de blir nån filmsnutt senare då när den puttrar och går..

Postat: lör apr 11, 2009 7:36 pm
av Turbokoftan
nordkvist, Tackar!
Kommer ett gäng tokiga filmer senare, det vill jag lova!
En snabb uppdatering, nu är bilen målad invändigt:
Sedan passade jag på att tvätta brukisen och kränga på sommardäcken, kändes att det var verkligen inte en dag för tidigt
Hoj!
Postat: lör apr 11, 2009 10:41 pm
av nord
Fan vad du har varigt duktig i dag då.
Det såg ju helt OK ut med målningen.
Postat: lör apr 11, 2009 11:13 pm
av Riskokaren
Tveksamt om jesus gillar att man slipar kolvringar!

Postat: sön apr 12, 2009 3:02 am
av Turbokoftan
Nordkvist: Hehe man tacke, jag blev rätt nöjd faktiskt.
Hur gick det för storsnickrarn då?
Riskokaren: Jag hoppas de har överseende, det var ju trots allt till en bmw

Postat: mån apr 13, 2009 1:56 pm
av EsabMan
Nu börjar det att likna nåt

Postat: mån apr 13, 2009 6:29 pm
av Silander
självklart lägger jag upp en tråd sen när jag börjar med projektet
Så länge får man väl hålla sig klistrad vid ditt projekt och drömma
blev riktigt schysst med lackeringen också!

Postat: mån apr 13, 2009 7:38 pm
av Turbokoftan
Hehe jadu Fredrik jag får nog lov o instämma där =)
Ser ut så här nu, lite småpill kvar:
Silander; hörs bra de, tack så mycket!
Blev en massa gjort idag, men inte direkt något som är värt o lägga ut bilder på.
Mvh
Postat: mån apr 13, 2009 9:33 pm
av storken
Tjena!
Läste lite i din tråd att du inte ville ha någon vanos motor.
Vad är det som är så illa med dom vid turbokonventering.
Mvh jonas
Postat: tis apr 14, 2009 7:41 am
av Turbokoftan
Jag föredrar utan vanos för jag tycker det är mindre klater, kanske framförallt vid skruvning sedan också vid mappning (som jag dock inte själv har nog erfarenhet av) med "variabla ventiltider". Inbillar mig att ska man börja varva vill kanske inte standard vanosen fungera riktigt bra heller, det kan vara nog besvärligt med hydrauliska tryckare.
De utan vanos har även 5mm kortare stakar (135mm) och 0,5kg lägre komp original.
Förövrigt har vanosmotorn 1mm (om jag minns rätt) tunnare ventilskaft, vilket inte är någon nackdel ur flödessynpunkt/vikt.
Det finns dock folk som bygger turbo på vanosmotorn med, har dock inte sett någon med över 500hk med vanos i m50 tror jag, bortsett från m-modellerna men där ser det lite annorlunda ut.
Edit, själv kör jag med vanostopp (stomme) med ickevanos kammar.
Mvh
Postat: tis apr 14, 2009 9:28 am
av Johnny H
Icke vanos toppen har dessutom dubbla ventilfjädrar och är generellt erkänd som den bättre om man ska varva mkt.
(Om det verkligen är bättre vet jag ej...icke vanos har som sagt tyngre ventiler också...)
Postat: tis apr 14, 2009 10:35 am
av Turbokoftan
Stämmer bra, hade nästan glömt bort det.
Kanske bör tillägga att PPF säljer ventilfjäderkit till både vanos och icke vanos toppar med hårdare fjädrar och CrMo retainers. Innehåller dock bara yttre fjädrar i det fallet.
Liten fundering, använder man då icke vanos underläggsbrickor +innre fjädrar till vanostoppen?