Sida 13 av 53

Postat: tis aug 18, 2009 10:16 pm
av AsLoT
Croner skrev:
AsLoT skrev:om jag ska fortsätta med det här.
Klart du ska göra! Denna bil är riktigt häftig. Kan ju prova lite på tvären oxå :thumbright:
2st 16t och några sura gatpuckar så blir det nog en fin driftingbil ;)
Som den är nu så är det nog aningen svårkörd ;)


Har fixat en ny M5 kardan nu iaf.
Nu måste den kortas till rätt längd bara. Nya drivaxlar har jag så det är lugnt.
Fan den som ger sig! Ska köra Kjula i helgen ;)

Postat: ons aug 19, 2009 8:46 am
av knotan
AsLoT skrev:
Croner skrev: Klart du ska göra! Denna bil är riktigt häftig. Kan ju prova lite på tvären oxå :thumbright:
2st 16t och några sura gatpuckar så blir det nog en fin driftingbil ;)
Som den är nu så är det nog aningen svårkörd ;)

det är ju bara en vanesak. det är ju inte direkt så att det är en slö grundmotor att sparka loss den med :hihi:

grundeffekten lär ju räcka till i kurvorna , turbon tar över å håller den på spinn på rakorna :thumbright:

lätt som en plätt...

Postat: ons aug 19, 2009 9:58 am
av JoBy
AsLoT skrev:
j björk skrev:Fränt, grattis :thumbright:
Varför gick det inte köra på 5:an, borde väl gå att bara räkna om utväxlingen och knappa in i bänken?
Jo Andreas räknade om osv. men det blev bara 800whp då. Går tydligen tungt i drivlinan på 5an.
När jag bromsade Corvetten blev det för mycket vrid på 3an som är 1:1 i min automatlåda. Jag körde på överväxeln 0.75:1 och fick då 1087 Nm vid 4000 varv. Jag har 3.45:1 i bakaxeln så bänken fick bromsa bromsa 2812 Nm och den klarar max 3000 Nm om jag kommer ihåg rätt.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 02&start=0

Kurvformen borde ju bara samma så du kan ju lägga 5ans bromspapper ovanpå 4ans och uppskatta vilken effekt det borde ha blivit.

Du tappar alltså ungefär 150 hästar på 5an jämfört med 4an?

Postat: ons aug 19, 2009 12:16 pm
av AsLoT
JoBy: Stört med tidigt vrid i din maskin. Måste vara helt livsfarligt ;)

Har tyvärr ingen utskrift från pullen på 5an men det har du nog rätt i att det borde gå att lägga kurvorna på varandra.

Ja hade strax över 800whp på 5an och kanske 940whp på 4an om man räknar med 80hp ökning dom sista 1000 varven vilket ja tycker att det borde vara.
Alltså 140whp lägre effekt på 5an. Sen hur det kan vara det vet ja inte... Men antar att det har med utformningen på den 5e växeln att göra.

Postat: mån aug 24, 2009 9:19 pm
av AsLoT
Fick ihop bilen och körde Kjula i helgen. Gick ganska bra, körde med 1.4bar ladd och fegis starter utan launch för att spara drivlina.
Bästa ET blev 11.09 231kmh med kass 60fot på 1.95.

Avslutade dagen med att satsa fullt i starten för att köra en 10a och det slutade med en knäckt diff och en trasig drivaxel... :(

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Postat: mån aug 24, 2009 10:35 pm
av mattias
Härlig slutfart! :thumbright:

Det är en brutal motor men du har ju märkt att den kräver lika brutal drivlina vid det här laget. Några planer på vad som borde sitta där bak nu?

Postat: tis aug 25, 2009 8:28 am
av AsLoT
mattias skrev:Härlig slutfart! :thumbright:

Det är en brutal motor men du har ju märkt att den kräver lika brutal drivlina vid det här laget. Några planer på vad som borde sitta där bak nu?
Jo slutfarten är jag nöjd med! :)
Jagar en hel M5 brygga. Tänkte försöka modda dit den på nått vis.
Sen sviktståls axlar och bra kardan på det...
Eventuellt ny låda också om det finns tid.

Postat: fre aug 28, 2009 9:49 am
av limpan200
Men håller inte skyline diff/drivaxlar till den effekten? en komplett sån bakvagns brygga passar ju bolt on på s13, tror dock att du måste flytta över spindlarna från s13 för att beholla bultmönstret.

säg till isf vet en som har en komplett drivlina till en r32gtr liggandes...

Postat: fre aug 28, 2009 3:10 pm
av AsLoT
limpan200 skrev:Men håller inte skyline diff/drivaxlar till den effekten? en komplett sån bakvagns brygga passar ju bolt on på s13, tror dock att du måste flytta över spindlarna från s13 för att beholla bultmönstret.

säg till isf vet en som har en komplett drivlina till en r32gtr liggandes...
Kanske håller med fyrhjulsdrift men tror knappast dom håller annars...
Om man endå ska bygga om så känns det bäst att ta nått beprövat så man vet att det håller.

Postat: fre aug 28, 2009 4:46 pm
av knotan
känns som om en supra mk3 bakvagn eller en m5 bakvagn som gäller :thumbright:

mk3an är nog billigaste men väger säkert 3ggr mer än m5ans

Postat: lör aug 29, 2009 4:18 pm
av Jørg1e30
Hei. Kjøre samme oppsett som deg i min e30. BW475 turbo og greier. Imponert over hvor mye det utgjør og kjøre med e85.! Bremsa 742whp og 94wnm på 1,45 på bf98 på min. Det var også i dynapac benk.
Få på m5 bakstilling nå så blir det bra. :D

Postat: sön aug 30, 2009 12:54 pm
av Tobben86
AsLoT skrev:
limpan200 skrev:Men håller inte skyline diff/drivaxlar till den effekten? en komplett sån bakvagns brygga passar ju bolt on på s13, tror dock att du måste flytta över spindlarna från s13 för att beholla bultmönstret.

säg till isf vet en som har en komplett drivlina till en r32gtr liggandes...
Kanske håller med fyrhjulsdrift men tror knappast dom håller annars...
Om man endå ska bygga om så känns det bäst att ta nått beprövat så man vet att det håller.
håller för en s14 med runt 700 hk å den bakvagnen iaf

Postat: sön aug 30, 2009 1:04 pm
av Mikael S
Ruskigt frän bil, verkar skuta på vansinnigt bra



Har bärarmar, diff och drivaxlar till M5 om du är sugen :)

Bild

Postat: sön aug 30, 2009 2:28 pm
av Blom
köp en 9 tummare

Postat: sön aug 30, 2009 7:23 pm
av Kökarmicke
Blom142 skrev:köp en 9 tummare
:thumbright: :twisted: Så du kan åka stadiga 1.30 i 60fot hela dagarna :twisted: