Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

Fint det blir! :thumbright:
Har inte följt projektet så noga.. får börja göra det nu.
Då jag håller på att bygga en M10 2,2liters själv så undrar jag vad du kör med för kam? Är lite osäker på om jag behöver göra ventilurtag.

Förlåt för ot.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Freppazz: Jag gjorde urtagen för den vassaste kammen jag har och kan tänkas köra med= Schrick 304 graders. Skall troligen börja med en snällare kam, om jag hittar till rätt kurs :wink: Hur du skall göra med urtag kan jag inte svara på. Det beror mkt på kolvar, ventiler, planat block / topp, kamlyft och kamtider mm. Säkrast är att kontrollera med den kam du väljer ( tex med lera ).

// Freddan

PS: Du som har koppling och växellåda skall nog inte fega med en för snäll kam ( beroende på hur mkt mos och användningsområde ), har hört från olika håll att M10 rätt preppat bara svarar på en vassare kam.
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

stort tack för svaret! Jag hade ändå tänkt mäta upp, men tänkte om du visste något, lat som man är... :hihi: Jag ska köra med en schrick 292 graders, ångrar mig lite nu att jag inte satte i en 304. Men jag får börja såhär, vore dock väldigt kul med något vassare :twisted:

Tack för svaret!
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jag kan byta min 304 mot din 292 Frepazz???????
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Annars har jag en 292 som ligger ;) dock är den lite dålig på en nock men jag tänkte renovera den.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

sleeper pv skrev:Jag kan byta min 304 mot din 292 Frepazz???????
Det skulle ju kanske vara något.. men jag skulle vilja se hur den går med 292:an först dock.. känns som att det är mindre jobb runt omkring med den kammen om du förstår. Verkar som att det är mycket lättare att få allt att lira med 292:an..
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

topplocket med tillbehör inför montering. Kika lite på "grejen" i framkant...
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Här monteras det för fullt. "grejen" är mkt smidig att montera med, bättre än ventilbåge tycker jag.
Bild
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Monterat å klart. Ser lite risigt ut runt ventilerna men det är för att jag slipade kanterna efter MIRA-fräsningen. Blir nyansskillnad mellan blästrat och slipat.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hitta du ingen fin orginal insprutar kam som jag räkna på?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Gött att det rullar på Freddan! Här har det varit två dagars misär i spritens tecken. Haha.

Men du, när sjösätter vi?
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jens: Jag har ett par olika kammar liggandes och ytterliggare en på väg hem. Jag kommer prova med en "mellanvass" kam nu då jag fått info från en liknande motor som funkar bra.

Peppe: Sjösöttning planeras till tävlingarna i slutet på säsongen, Uppsala? Jag åker som support till dig på de första :hihi:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

Jens Gustavsson skrev:hitta du ingen fin orginal insprutar kam som jag räkna på?
insprutarkam, vad är det för kam?
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jonas o: Vet inte vad det är för kam som Jens räknat på, han har som inte fått några uppgifter av mig och inte jag av honom. Så Jens, vad är det för insprutarkam och vilka värden har den?

//F.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du ville ha effekt på låga varv och max 6500rpm ca 260hk och på ditt konsept med liten kubik blir då en standard kam från en lite nyare motor fullt tilräcklig. (fins det ingen på volvo språk GLT kam?)

sätter du in en trimm kam så tappar du upp mot 25hk eller nästan halva effekten under laddtryck enligt mina simulerigar.

ska du därimot ha 400hk och varva 7500rpm då ska du ha en trimm kam och allt annat annars också i konseptet.
Skriv svar