Sida 13 av 57
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: fre jan 28, 2011 10:17 pm
av MGP
åker du 1.3mm säte bredd in och 1.5mm ut på 530/531 toppar, aven om d är turbo??
hur många grader backcut på volvo ventiler, 30grader?
mvh

Re:
Postat: lör jan 29, 2011 3:18 am
av vocknutte
Love skrev:Har du någon topp som har körts i rallycross i år?
Jens Gustavsson skrev:vet ej hur reglerna är för rally just i dag men kolla upp om du värkligen får plasta upp insugen så. (bara ett tipps innan du portar för mycket)
Saxat från Sbf's sida:"RC-T SN 3.1.1 Motor med Tvåventilsutförande
Fritt fabrikat. Högst två ventiler/cylinder tillåts.
Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn. Antalet får ej ändras. I övrigt fritt.
RC-T SN 3.1.2 Motor med Flerventilsutförande
Fritt fabrikat. Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn.
Tillförande av material till topplocket med t.ex. Svetsning eller gjutning är förbjudet.
I övrigt fritt."
Om jag inte minns helt fel så fick man inte tillföra material på två ventilstoppar förut,undrar varför dom ändrat sig?
hallo knutte här...i klass 2 upp till 2400 kubik och supernationela klassen max 3200kubik är det godkänt med plastning å modifering.. men inte klass4a alltså 2150 klassen

....mvh knutte
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 8:48 am
av Kadett4wd
Helt normalt att det är karvat nere vid sätet i en mercatopp.
de släpps inte genom i produktion som en del andra märken med fula kanter i toppen.
Motorerna är sammansatta med lite mer kärlek vettu
lika är det i opels C20xe,, alla tror det är portat, men det är std.
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 11:48 am
av Tommy Luhr
Kadett4wd: Dom borde lära line-arbetarna att visa lite mer kärlek till sitt jobb.
Dom hade inte förstört nått men det var slipat lång upp i kanalen på vissa och andra var knappt rörda.
Det är inte många bilfabrikanter som gör denna åtgärd, dock tycker jag merca och Bmw har dom bästa grundstommarna vad gäller kanalutformning.
Bmw leder efterbearbetningen efter gjutningen.
en bmw m50b20 är matchad i cnc maskin, det är väl lyxigt
För övrigt så är det fullt upp i verkstaden och idag lördag blir det att slipa mera toppar så jag hinner med.
Har gjort två ford sb toppar till en Shelby gt350, hade glömt hur gjutjärn var att fila i, dock fick jag en uppdatering på det i form at två toppar:)
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 11:52 am
av Toffe
Fan vilket skönt garage, har du de där hemma på tomten? för visst e de samma som vi har sett på bilderna under nått hus för va?
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 12:02 pm
av Tommy Luhr
Ja det är mitt garage hemma i huset.
Farsan byggde detta för ca 15 år sedan och grejade med lite bilar och så, sen köpte vi en större lokal strax utanför stan som vi fick plats i båda två. Efter det tyckte jag det var smidigt att jobba med topparna hemma så jag har nu i sakta mån jobbat fram en verkstad hemma här som börjar ta sig.
Verktyg vill man alltid ha mer av och det är även så i detta fallet.
Men man får ta saker lite då och då, Verktyg kostar mycket pengar tyvärr:(
Toffe, är Sm3 ett nytt Autronic som kommit nu? Efter Sm4?
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 2:21 pm
av Deztallica
Jag vill ha ditt garage! Kan ta dina kunskaper på köpet

Kul att du har mycket jobb också.
Trevlig helg, MVH
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 3:46 pm
av Tommy Luhr
tosk skrev:åker du 1.3mm säte bredd in och 1.5mm ut på 530/531 toppar, aven om d är turbo??
hur många grader backcut på volvo ventiler, 30grader?
mvh

Hej!
På turbomotorer går jag inte under 1,5mm sätesbredd.
Jag har testat lite olika vinklar på vetilerna men ca 30-32graders backcut fungerar bra på volvos 530 topp.
531 är mycket känsligare på backcuten och kan börja tappa i flöde på högre lyft tack vara backcut.
Så på dom har jag fått smygit fram lite mindre vinklar och inte lika stora slipningar
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 6:05 pm
av MGP
Oki, inte ens under 1.5mm bredd aven på innsug?
mvh
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 8:10 pm
av Tommy Luhr
tosk vad menar du nu?
Insug kör jag 1,2 upp till 1,5 beroende på applikation. avgas som oftast 1,5mm
Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 8:14 pm
av Tommy Luhr
Nu finns vi äntligen på Facebook.
Gå med i gruppen om ni vill ha tillgång till erbjudanden.
Kommer köra små erbjudanden för medlemmar i gruppen lite då och då¨.
http://www.facebook.com/home.php#!/page ... 9770705832
Hoppas vi syns där:)
Re: Luhr´s garage, Finns nu på Facebook
Postat: lör jan 29, 2011 8:48 pm
av Deztallica
Nu sjönk du i mina ögon

Re: Luhr´s garage, Finns nu på Facebook
Postat: lör jan 29, 2011 8:57 pm
av Tommy Luhr
Deztallica: man måste hänga med vettu

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers
Postat: lör jan 29, 2011 9:07 pm
av MGP
Tommy Luhr skrev:tosk vad menar du nu?
Insug kör jag 1,2 upp till 1,5 beroende på applikation. avgas som oftast 1,5mm
jag trodde du inte åkte mindre en 1.5mm på båda avgass och insug vid turbo, så jag undrade varför, men d va nog jag som inte hängde me.
jag tankte åka 1.3mm insug och 1.5 avgas på 530 turbo topp, skulle väll inte va nån problem eller hur?
ursekta svenskan, men jag e norsk, e inte så bra på svensk hehe

Re: Luhr´s garage, Finns nu på Facebook
Postat: lör jan 29, 2011 9:36 pm
av Tommy Luhr
Du kan ju åka med mindre sätesbredd om du går upp i ventilspel lite.
Det hela handlar ju om att hinna kyla ventilen så den inte blir överhettad.