Sida 13 av 24
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: fre aug 17, 2012 4:11 am
av Sylvan
Jösses vad bra det blir. Skitsnyggt garage o det kommer att bli en asgrym bil när den är färdig. Bra jobbat!
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: fre aug 17, 2012 6:12 am
av cossie_demon
Detta är fuskigt.. Här sitter jag med verkstad i småländska urskogen, 20mil till närmsta strip.. Och varje gång jag varit i Usa har jag mer eller mindre gråtit när jag behövt åka hem igen.. Och ni bara bor där imellanåt, OCH bygger bil där..
Är sjukt avundsjuk, men gillar bygget och verkstan stenhårt.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: fre aug 17, 2012 9:13 am
av abris
Vilket fint projekt!!!
Har totalt missat denna tråden, fortsätt med ert fina arbete för det kommer bli en riktigt cool bil.
//abris
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: fre aug 17, 2012 10:21 am
av jonas landin
Gryyyymt avis!!!!!
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: fre aug 17, 2012 1:21 pm
av Da_Snake
Trevlig verkstad!
Ni fick Homer att arbeta också ser jag, en bedrift bara det..

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: lör aug 18, 2012 9:23 pm
av JacobH
Roligt att se att det händer nått i tråden igen

Synd bara att bilen är i USA så man inte får se den på Chalmers.
Hoppas att ni får för er att de ska bli en b8444
T så småningom?
// Jacob (Engine CFS11)
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: sön aug 19, 2012 2:54 pm
av Karl Buchka
Tack ska ni ha killar! Det värmer. Jag och brorsan har verkligen jobbat gärnet för att få ihop verkstan. Känns som det äntligen börjar ge utdelning.
cossie_demon skrev:Detta är fuskigt.. Här sitter jag med verkstad i småländska urskogen, 20mil till närmsta strip.. Och varje gång jag varit i Usa har jag mer eller mindre gråtit när jag behövt åka hem igen.. Och ni bara bor där imellanåt, OCH bygger bil där..
Är sjukt avundsjuk, men gillar bygget och verkstan stenhårt.
Vi har också 20mil till närmsta stripp.
Förakta inte livet i Sverige. USA är bra på många sätt, men det finns ingen snus och ingen filmjölk.
JacobH skrev:Roligt att se att det händer nått i tråden igen

Synd bara att bilen är i USA så man inte får se den på Chalmers.
Hoppas att ni får för er att de ska bli en b8444
T så småningom?
// Jacob (Engine CFS11)
Tack ska du ha Jacob! HX50n vi har på hyllan skulle nog sitta skitfint på V8an, men i nuläget tycker både jag och Alex att lite sugtrim passar bäst. Med nytt insug, nya grenrör och konsekvent mappning hoppas vi kunna plocka lite över 350 motorhästar.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: ons sep 05, 2012 7:37 am
av alex b
Svarvade fram ett svänghjul till V8:an ur 20mm stålplåt, gjord för att passa en 7.25" Tiltonkoppling. Är rätt nöjd med resultatet.
Svarvade ut fram och baksida, borrade hålbilder och fräste urtag för att låsa tryckplattans skruvskallar:
Gradade av hålen:
Slutvikt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: ons sep 05, 2012 9:55 am
av Daniel Ireståhl
Riktigt snyggt!

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: ons sep 05, 2012 3:01 pm
av larsat
Vad väger tryckplatta o lameller samt ska du värma dit startmotorkrans?
Jag körde en lätt tryckplatta o skelettsvänghjul på b20 det fungerade inte så bra blev för lätt ihop med sinterlamell..
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: ons sep 05, 2012 3:55 pm
av alex b
Trelamellskopplingen från Tilton väger 4.5kg, svänghjulet väger ca 3.4kg, startkrans och triggerskiva till sprutet är ca 0.7kg. Totalt blir det 8.6kg, sedan sitter det en aluminiumkardan från kopplingen till växellådan som lägger till ytterliggare ungefär 5kg. Alla diametrar är relativt små så masströghetsmomentet blir nog avsevärt mindre än med ett lättat fullstort svänghjul. Vi får se hur det blir.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: sön okt 14, 2012 8:41 pm
av alex b
Fixade lite mer med drivlinan. Starkransen som skall sitta på tryckplattan har ett gäng centreringsklackar. Eftersom kransen är en Quarter Master och tryckplattan är från Tilton krävdes lite modifikationer
Hängde upp svänghjulet i mjuka backar:
Svarvade ner ytterdiametern:
Sitter som en smäck. Klackarna syns precis under kransen:
Började på 60-2 triggern också:
Tänkte göra den av plåt först men jag hittade ett perfekt ämnesrör (okänd legering, antagligen bara allmänt konstruktionsstål):
Efter första etappen:
Svarar in backarna igen:
Längre än så här kom jag inte. Den centrala ringen skall bli triggerskivan och den yttre delen med konan skall nästan fräsas bort helt, bara 6 små klackar blir kvar som kommer sitta i startkransen. CAD:en säger 160 gram slutvikt.

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: mån okt 15, 2012 7:26 pm
av Robin Olivi
Det är ju praktiskt att tillgång till riktiga maskiner samt material.
Blir nog bra de där.

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: ons okt 17, 2012 4:32 pm
av T Landholm
Kanonsnyggt bygge det här! Vad är det för fräs man skymtar i bakgrunden?

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Postat: ons okt 17, 2012 10:24 pm
av dhedlund
Ser ut att vara en gammal hederlig Sajo maskin.