OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

stdsprutet går att ladda ca 0.95bar på.. sen klipper det.
men det finns massvis med kopior på Enemchippet ute på marknaden.
då byter man till 1.5bars mapsensor(250kpa)
dessa går att ladda 1.65bar på.

Jag hade kring 310-320hk med std K16 turbon,, std calibraturbo alltså
Men då lever den itne på lånad tid ens.. det är ett ras som komemr hända närsom helst.
det som hände min var att en gång paja vingarna på impellern. andra gången gängade impellern loss sig.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Där ser man, lät ändå relativt smidigt!

Big Al: Kallar man inte det där konkava?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:Bild
Garrett T03

Bild
Mitsubishi TD04

Där ser du vad jag menade med böjda blad :)
jag ante mig det var de där du var ute efter.
det där är hedenhös.. sitter inga såna där turbiner om det är nå kvalitet på snurran från början.
kanske i gamla volvo,saab ford turbos..
men i nyare är de fint böjda som på undre bilden.

Du är allt en riktig turbuguru du ;)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Kul med lite diskussion :thumbright:
Hittat en ny k24 (s60r ej audi) för bra pris
Läst nån stans att den ska vara lite svag för högre ladd men ett fint agg i övrigt. Borde väl inte behövas ladda så mkt med ett sånt?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

MattiasH skrev:Kul med lite diskussion :thumbright:
Hittat en ny k24 (s60r ej audi) för bra pris
Läst nån stans att den ska vara lite svag för högre ladd men ett fint agg i övrigt. Borde väl inte behövas ladda så mkt med ett sånt?
Tommy luhr pressa ju sitt k24 till 360hk nånting i sin bmw 325a, den bottna då..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Håller du dig på runt 1-1.1bar så borde den hålla :wink:

Verkar vara klen lagring i dom, vet ej om axlen är klen oxå?
Garage och renovering färdigt år 2...
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Det blev ett kkk k24 agg från en s60r
Borde trilla in under nästa vecka.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det lär funka bra, skulle vilja ha ställbara kamdrev till det kanske,
ställa isär kammarna lite bara så inte motorn storknar på varv av motrycket :thumbright:

vet inte vad dem har för nockvinkel orginal, men uppåt 112-115 grader så kommer den nog jobba fint med den turbon,..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Oplarna 'trivs' ganska bra med höga mottryck faktiskt.
Med 19t snurrorna bromsade de ofta kring 390hk
Och en kompis har en 18t till salu.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

lär väll vara ganska bra (lite) överlapp på kammarna då med så pass bra effekt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

knotan skrev:lär väll vara ganska bra (lite) överlapp på kammarna då med så pass bra effekt
sånt är enkelt att justera ;)
men man brukar stoppa i XE kamaxlarna (sugmotorns kammar) för att få lite mera varvvillighet.
De kammarna orkar utan vidare upp mot 700hk maskiner med rätt inställningar.
Jag brukar avancera avgaskammen några grader bara.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Ska ta ett litet snack me dig punker när motorn är ute om ett lagom recept :)

Har knåpa lite plåt i helgen (och givetvis lite spackelslip också..)
Thomas på cp-service ordnade lite rabatt på ett grenrör, då vart det inte lönsamt att bygga själv :thumbright:
Lite tight här och där men passade riktigt bra, gjorde en delad frontplåt så det blir lätt att skruva sen.

Bild

Bild

Bild

En nytt stativ och flytt av växelspaken stod på den inofficiella att-göra-listan så även det är ordnat, stabilt och demonterbart.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det är bara å höra av sig då det närmar sig.
CP grenröret är riktigt bra till de här maskinerna faktiskt.
Delbar frontplåt är nästan så jag tror du kollat på min bil lite ;)
Skriv svar