Sida 13 av 77
Postat: tis maj 25, 2010 2:16 pm
av Pro-Mille
Börjar bli panik nu när sommaren är här och Chevan bara står utan motor och låda.
Har inte fått hem blocket än från borrning, topparna är varje fall färdig svetsade.
Dom är svetsade i insugskanalerna vid stötstängerna, var plastat innan.
Ska slipas ur lite och sedan ska nya styrningar monteras i.
Engson ska få brotcha styrningarna och mira topparna.
Tog och köpte en jänkare till så jag har någe och gasa med i sommar.
Blev en Pontiac GTO -69

Postat: tis maj 25, 2010 2:31 pm
av Hocky
Trodde du var...typ klar

Postat: ons maj 26, 2010 5:37 am
av Pro-Mille
Hocky skrev:Trodde du var...typ klar

Jasså
Näe det finns rätt mycket kvar att göra..
Tog ett par bilder på mina Brodix toppar.
Samtliga insugskanaler är svetsade vid stötstängerna.
Nya styrningar ska sättas i.
Sedan var jag till kallgaraget vart GTOn står och tog ett par bilder,
blev lite kass kvalité pga ingen belysning.
Motorn blir en 400 med kompressor, ProSpark sprut/tändning.
Kommer köras med E85
Lite rekond av lacken så blir den nog fin.
Inredningen behöver putsas till lite med.

Postat: ons maj 26, 2010 8:01 am
av THE SHOP
nice! vad blir det för typ av kompressor?
Postat: ons maj 26, 2010 8:43 pm
av Pro-Mille
THE SHOP skrev:nice! vad blir det för typ av kompressor?
Det är en gammal Dyers 6/71 som ska användas.
Istället för dom dubbla Carter förgasarna så kommer jag använda det här.
Tillverkade det tidigare, blir en "birdcatcher" ovanför spjällhusen.

Postat: ons maj 26, 2010 8:51 pm
av Pro-Mille
Lite bilder på motordelar till Pontiacen.
Eagle H-profilsvevstakar och smidda TRW kolvar.
Förra blocket hade frysit sönder varav två cylindrar vattenfylldes
Blir nya ringar och lager.
Nya blocket borrades och deckades.
Lagom snäll hydraul kompressor kam.
Blir ARP bult till ramen och topparna
Ska glasblästra bort den fula blåa färgen och ångtvätta alla lösa delar på jobbet.

Postat: tor maj 27, 2010 7:18 pm
av Pitebo
fin gto!!, håller själv på med en judgeclone 69 byggd på en lemans, jag har en fin orginal huv från en le mans liggandes om du inte vill såga hål i gto huven.... skicka pm om det låter intressant!
Postat: tor maj 27, 2010 10:10 pm
av Pro-Mille
Pitebo skrev:fin gto!!, håller själv på med en judgeclone 69 byggd på en lemans, jag har en fin orginal huv från en le mans liggandes om du inte vill såga hål i gto huven.... skicka pm om det låter intressant!
Fick med en extra huv som är redan hål i

Men tack ändå

Postat: tor maj 27, 2010 10:56 pm
av mh
Kör du efter mottot ? Flest fräna bilar vinner !

Postat: tis jun 01, 2010 2:12 am
av Pro-Mille
mh skrev:Kör du efter mottot ? Flest fräna bilar vinner !

Nja, inte direkt
Blev inget mekande med mina bilar i helgen.
Var istället och mekade Viper åt Lillis i Kjula.
Idag har jag däremot mekat mer med Pontiac motorn.
Gradade in kammen, använder en 18tums gradskiva.
Monterade sedan på bröstkåpan och vattenpumpen.
Kollade en gång till att kammen stog rätt enligt "svängdämparen" som egentligen är bara en massiv stålklump för kompressordrivningen.
Ställde in kammen på 108grader intake lobe centerline, 2grader före.
Har svarvat en styrning för triggerhjulet.
Nu ska trigger fäste tillverkas, blir lite trixigt.
Ska fräsa det av denna aluklump.

Postat: tis jun 01, 2010 4:34 am
av robban
GT1 hallgivare på 60-2 trigger?
Postat: tis jun 01, 2010 5:47 am
av Pro-Mille
robban skrev:GT1 hallgivare på 60-2 trigger?
Japp det är en GT1 hallgivare fast ProSpark kör med 36-3 tänder.

Postat: tis jun 01, 2010 9:38 pm
av Pro-Mille
Hämtade hem GTOn idag

Schysst stuk på bilen heh he
Började tillverka triggerfästet.
Lär inte svikta, ska fräsas ner någe efteråt.

Postat: ons jun 02, 2010 8:08 pm
av Pro-Mille
Fräste klart triggerfästet idag.
Ska köpa försänkta skruv till fästet.
Lättade fästet lite.
Lite puts med bandslipen och glasblästring så är fästet klart.

Postat: ons jun 02, 2010 8:38 pm
av mattias
Är den där kombinationen av triggerhjul + givare testad på en annan motor?
Är det en GT1 Hall-givare så ska du inte bli förvånad om du plötsligt tappar varvtal vid typ 5000 varv för att sen återfå varvtal när motorn sjunkit rejält i varv.
Om du ger mig exakta mått på hjulet och tänderna kan jag räkna på om du har ett problem.
Sitter givaren skruvad i endast örat? Det brukar kunna gå av om det inte är press-passning på själva givare-kroppen i hållaren. Bäst är att hållaren har en slits och en bult som klämmer åt själva kroppen istället.
Blir det fördelar-tändning så skulle jag göra ett nytt hjul med endast 4 kraftigare tänder. Kör man separata spolar istället är det bara att lägga till kamsynk.