Hemmabygge av Vattenbroms

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av primer »

fränt den klara ju av en del då :) bromsat den v8a som sitter uppe på bilden?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av primer »

Har börjat med den motorn som kommer köras i bänken senare

blir en volvo B6254 med B6304 vevaxel och kolvar från B5234T
blir 81mm borr och 90mm slag stakar blir 139.5mm från LG-Speed

lite bilder på motorbygget

Bild
portad och Planad topp tvättad vev

Bild
toppdeckat block

Bild
frästvevhus vent

Bild
insug kanal lite filad

Bild
Wrinkle Paint :)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av dgyldmark »

primer skrev:fränt den klara ju av en del då :) bromsat den v8a som sitter uppe på bilden?
nej. får ingen stabilitet i bromsen. Börjar jag lasta han så tar bromsen själv tag i motorn då får man släppa av så inte allt stannar, det var därför jag tänkte ta ett besök hos dig :thumbright:
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av primer »

konstigt att den beter sig så hur reglerar du vattnet? till bromsen eller ur bromsen?
låter som att den suger i sig vattnet själv?

fick ett jäklit konstigt fenomen när jag bromsade första motorn i min dyno att den sög till sig vattnet själv fastän att jag stängt av pumpen med motorn igång.
bromsen var helt fylld och motorn orkade inte varva nåt
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av primer »

har riggat upp motorn i dynon nu och varmkört bytt olja och fipplat lite med nirat! allt verkar iaf funka har bara ställt in bränslet lite grovt ( den går lite fett) och max tändning 28grader gav 177hp@5800rpm och 224nm@4800rpm ville inte köra mer i kväll då grannarna kanske har åsikter om dynokörning kl21.30 :)
nån som har lite koll på vitmotorer vad man kan lägga på för tändläge? lambdan ligger på ca 0.87 nu kanske lite fetare ibland
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
96 turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: fre apr 27, 2007 12:38 pm
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av 96 turbo »

hörrududu måste man våldgästa dig elle
rust is not a crime
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av primer »

det e bara å komma förbi eric!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av primer »

har kört några pull i dag åxå! har strul med att nira och min LM2 BB lambda inte stämmer överens med varandra :( så när jag kör auto fuel calibreringen så justerar den fel.
men jag har ändå tagit bort lite soppa och höjde tändnig ca 4 grader och nu ger den 189hp@5900rpm
ska montera på turbo i morn får uppdatera då.

nån som har koll på hur man ska konfigurera lm2 an ihop med nira får gärna hojta till :)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av norrback »

jord punkterna är kritiska.
power
LG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:19 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av LG »

Tänk på att Lambdan och Nirat har samma jord, glider jorden får man problem. Detta blir ju sälla problem i en bil men i bänk kan det ju bli det om man har olika strömkällor till ECU och lambdainstrument
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av primer »

LG jag har samma jord på både lambdan och sprutet men är osäker på inställningar i lambdan och sprutet
jag skickar ett PM
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)

Inlägg av primer »

har monterat på turbo nu! en S300 61mm kompressor och 68mm turbin a/r 0.87
funkar ok 304hp @ 0.7bar laddtryck 15 graders tändning

har fått iordning på lambdan nu! men fan vet vad det är med auto fuel cal jag tycker den beter sig konstigt ska kolla mer på detta senare !
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

har kört lite i helgen igen 1.1bar 406hp 500nm höjde trycket till 1.7bar och 511hp 624nm men där är det stopp bänken är inte kalibrerad till mer än 624nm nu !

har ganska snäll tändnig vid 1.7bar tror den ligger på ca 15grader där! kör BF95 så ska nog ta de lite lungt med tändning kanske

tycker den borde ge mer på det laddtrycket men?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Mattias J »

511hk tycker jag är bra på bf95, på e85 hade du kommit upp en 40-60hk till på samma ladd vilket är bra med tanke på att turbon inte är värst stor.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Ken-1 »

Verkar ju fint detdär!

Får man fråga om bottendelen? Du slog in bladmått mellan cylindrarna ser ja, borrade du eller mätte du blocket efteråt? Brukar cylindrarna ändra form av åtgärden?

Svårt att avgöra i bänk säkert, men funka turbon fint? Håller på och plockar ihop typ exakt samma motor så därför frågar jag.

Mvh Kenneth
Skriv svar