Sida 13 av 23
Postat: mån aug 02, 2010 8:08 pm
av Alex0512
Ser ut att bli mycket bra!
Är kul att kolla in ditt projekt när man inte alls känner för att hålla på med sin bil, utan bara vill skicka den till skroten..
Lycka till i fortsättningen!
//Alex
Postat: tis aug 03, 2010 9:34 pm
av JonathanBerglund
Haha! titta titta, den här bilen känner jag igen!

Är granne till personen du köpte bilen av (bor tvärs över gatan mot hans hus)
Är ju solklart att du tar bättre hand om den än vad han gjorde..

Hoppas att du behåller lite av det härliga/skabbiga utseendet på den.. är ju asballt
Lycka till med allt rostlagande (för det var då en del

)!

//jonathan
Postat: tis aug 03, 2010 11:24 pm
av subw000fer
Alex0512Tack!

hehe
JonathanBerglund Världen är allt bra liten ibland!
Jag tror mig göra finare lagningar iallafall. Om du pratar med han, hälsa att jag gillade lagningen av skärmkanten, och tacka för att han lät bli andra sidan
Kommer inte bli skabbig, kommer bli "lätt modifierad sleeper"
Tack, kan behövas!
Dagens arbete.

Har även knackat lite mer på formen sen kortet togs. Har fixat en plåt för tröskeln mot hjulhuset med som är nästan färdigsvetsad, men blev inget bra kort på det.
Postat: ons aug 04, 2010 6:03 pm
av Sylvan
ser bra ut

Postat: ons aug 04, 2010 6:48 pm
av JonathanBerglund
subw000fer skrev:Alex0512Tack!

hehe
JonathanBerglund Världen är allt bra liten ibland!
Jag tror mig göra finare lagningar iallafall. Om du pratar med han, hälsa att jag gillade lagningen av skärmkanten, och tacka för att han lät bli andra sidan
Kommer inte bli skabbig, kommer bli "lätt modifierad sleeper"
Tack, kan behövas!
Hmm.. fick just reda på att det tydligen har varit en till ägare emellan er två, så det är inte min granne som har lagat skärmkanten så "snyggt"
Diggar f.ö de lila bältena bak
//jonathan
Postat: ons aug 04, 2010 7:58 pm
av JonathanBerglund
.. eftersom lillebror (innehavare av detta kontot) har glömt att logga ut, så kan jag meddela att Jag knappt ens ville bygga folkrace på den där karossen, just pga skicket som du delat med dig ganska noga in i minsta detalj av.
Tror det var precis alla bromsrör utom Ett (?) som gick av medans vi desperat försökte göra iordning den för att försöka få den genom besiktning så att vi hade nåt att dra folkracebilarna efter, enda bilen med dragkrok just då!
..Men väghållningen va ganska okej för en så gammal bil
Vill minnas att det sitter bakaxel med 4:10 slutväxel i den med.. den går inte fort, men de varvar..
Vad det gäller din förskräckelse över skicket på bilen och faktumet att den var besiktigad i somras.. Bilen är besiktigad i Nybro, av en liten sprätt som är ett allmänt hatobjekt härkring. Så fort en bil kommer in med tvåor på de verkstäder jag varit hos så frågar dom om det var den killen.. konstigt de där! (jag har själv haft arbetspraktik under min arbetslöshet på 2 av nybros bilverkstäder, samt fått bilar besiktigade utav nämnda person)
Sorglig bil, men kul att den får nytt liv!
Postat: ons aug 04, 2010 8:42 pm
av Stener
Är det en liten breddning jag ser?

Ser bra ut!
Postat: ons aug 04, 2010 9:54 pm
av subw000fer
Sylvan Tack!
JonathanBerglund Hehe, ok. jo förra ägaren hade väl bara ägt den i ett halvår typ.
Jodå, porrigt med lila
JonathanBerglund Haha, Tur att jag är korkad nog att laga den så den får ett till liv
humm.. sätt lösningarna på bromsrören iaf, buntband istheshit!
Jo väghållningen är nog bra, troligtvis bilsteindämpare (eller andra eftermarknads gasdämpare) fram, kraftigare fjädrar runt om och rätt nya dämpare bak. Misstänkte det med utväxlningen när vi åkte hem.. stadiga 90 eller nåt gick det
Det var just därför jag blev så förskräckt! just för att den var bessad ett halvår innan! Det trodde jag var ett täcken på att jag inte skulle behöva byta nåt bärande..............
Skumt det där med besiktningsmän..
Stener Du ser rätt

mer bilder på det i tidigare update. Tack!
Postat: ons aug 04, 2010 10:02 pm
av Stener
Oh fan jag som brukar läsa hela tiden men hade fan missat att den blev lite bredare om arslet!
Vad svetsar du med? MIG?
Den där bilen är fan ett tålamodstest men du verkar klara det riktigt bra

Postat: ons aug 04, 2010 10:18 pm
av subw000fer
Stener skrev:Oh fan jag som brukar läsa hela tiden men hade fan missat att den blev lite bredare om arslet!
Vad svetsar du med? MIG?
Den där bilen är fan ett tålamodstest men du verkar klara det riktigt bra

Japp, MIG.
Haha, jo det är redigt terapiarbete att hålla på! speciellt när det kan slå sig, då är det ju så tråkigt att svetsa. Svetsen blir ju inte lika bra när man börjar på kallt och när det blir varmt och gött får man sluta och kyla ner skiten

Postat: ons aug 04, 2010 11:40 pm
av crillevolvo
tjohej är den tidigare ägaren från örsjö.
det är jag som fått bilen genom besiktningen med hjälp av ovanståendes äldre bror.
jag bytte följande på bilen.
allt i framvagnen så som fjäderben med volvo R-sportdämpare.
båda bäramarna framvagnsbalk krängningshämmare från en 245 glt --84.
motorhuven är från en 76a
motorn byttes från b20 till b21 från en -76a sitter splittny lamell i.
fjädrarna runt om är biltemas Gamla gamla vita serie.
bilen köptes besiktad 2008 för 1500kr och hade då rullat i nybro komun i över 15 är
första plåt renoveringen eller vad man ska kalla det gjordes av ägaren innan migs pappa utomhus 86-87. sen började sonen bytta delar 2005-2006 för att sen ge upp och bara köra och skrota skiten när besiktningen gick ut. men jag köpte den och då jag låg mycket under bilen kom fram till att den var för dålig "skulle ju bygga v8 volvo" så såldes den som besiktad isbil all plåt som fanns till skickades då med löst.
tyvärr monterades den tydligen.
ps instrumenthuset är bytt och bilen har gått mkt mindre än nuvarande mätarhus.
Postat: tor aug 05, 2010 7:49 am
av subw000fer
Tja! Jäkligt roligt med lite info
så det är r-sportdämpare altså, gött
Tyckte minsann att framvagnen såg fräsh ut

Heh, han jag köpte den av pratade om rallyfjädrar.. Men är biltemas vita serie kraftigare än original då? de ser rätt kraftiga ut iaf.
Postat: tor aug 05, 2010 5:42 pm
av subw000fer
Lite bilder då..
Eller nej, MKT bilder.. o på samma sak med
Men har svetsat vidare lite och provmonterat skärmen med två punkter.
Axeln är upphissad så genomslagsgummit på mittenklumpen ligger emot golvet.
Hamnar inte hjulet lite för långt bak i huset? Bräddningen gjorde att skärmkanten hamar ca 1cm längre fram än normalt och axeln hamnar något längre bak när den är så sänkt... vet inte om jag gillar det riktigt, ser ju perfekt ut om man kollar avståndet framåt & bakåt i tröskelhöjd, men 240is utformning på hjulhus gör ju att det ser för långt bak ut.
gjorde lite iaf men 3cm där fram. Tycker det ser bra ut
hm, ser lite trångt ut på det här kortet..
Men det är det icke
Bredare sulor får plats

först att ta i är bärarmen.. sedan stötdämparen. men det kan lösa sig senare
Såhär ser det ut...
höll upp sandplåten lite med. ska vinklas lite mer upp bak, ungefär så att "gapet" där bak blir hälften så stort. (om man nu kan göra så eller om man måste sätta den ända upp emot för att det inte ska se konstigt ut) svårt att se just nu, får vänta en aning med det beslutet.
Hänger bara här, men har ganska rätt brädd iaf
Sooo, oportunitas?
1. låt det vara som det är och låt hjulet vara i mitten av hjulhuset men inte mitt för där hjulhushålet är som högst.
2. Kapa sista biten av tröskeln och flytta bak 1cm.
3. Kapa av skärmkanten där den är som högst/planast horisontellt sätt och lägg i 1cm.
4. Huh.. Anyone?
Postat: tor aug 05, 2010 9:52 pm
av Stener
Jag skulle nog förlängt tröskeln och flyttat bak hela skärmen. Det blir nog snyggast

Postat: fre aug 06, 2010 5:12 pm
av crillevolvo
hej hej. biltemas är hårader än orginal ja. men det kan finnas bättre lesjöfors är ochså en bra sats. men jag hade nog först bytt till hårader bussningar säslikt bak om du ska ha den så låg och bred små marginaler i hjulhusen kräver bättre bussningar vibrerar mer men helt klart värt det.
till hjulhusen bak obs obs tvärstaget gör så att bakaxel flyttar sig i sidled dubbel kolla så att axeln ligger centrerat innan du svetsar fast för mkt nu. 2 sätt att ändra kapa tvärstaget och fixera det med ny längd. eller ta bort och sätta wattlänkkåpa med stag ger betydligt mer väghållning och för dig med dina kunskaper i konstruktion så tror jag lite googlande så förstår du nog principen direkt och bygger en själv.
angående breddning av hjulhus orginal hjulhus och moddat tvärstag med uppskärda innerskärmar och sänkt ger plats åt 10" breda fälgar så jag tror inte du behöver bry dig om bärarmen.
ps vill du ha hjulet längre fram så kapar du hundbenen och vinklar fram axeln lite.