BorgWarner EFR turbo
Re: BorgWarner EFR turbo
Tänkte på små aggregaten med twin entry anpassat till grenröret. Wastegaten har ett "eget" utrymme.
Vill minnas att det finns ett youtube klipp om utvecklingen på evo aggregaten.
Bilen och motorn är byggd för att vinna rally tävlingar.
Niklas
Vill minnas att det finns ett youtube klipp om utvecklingen på evo aggregaten.
Bilen och motorn är byggd för att vinna rally tävlingar.
Niklas
Niklas
Re: BorgWarner EFR turbo
Erland, menar du att du har slut på lagringsutrymmet
Dit har jag inte nått på långa vägar,accesstiden för den äldst lagrade datan börjar dock märkas av en aning
Det är tur att man kör defrag nu i och med manusförfattandet 



-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
Jag menar att jag har dåligt minne. Det som jag håller på med har jag nåt så när koll på men jag glömmer fort.
Men jag har ett bibliotek på några ton böcker och tidningar där hemma så jag kan alltid läsa upp mig.
Mycket slår jag upp på min hemsida.
Erland
Men jag har ett bibliotek på några ton böcker och tidningar där hemma så jag kan alltid läsa upp mig.
Mycket slår jag upp på min hemsida.
Erland
Re: BorgWarner EFR turbo
Ja, det är en dj...a tur att man har ens samlade litteratur att stödja sig emot. Att hålla allt i huvudet vore svårt, det brukar räcka med att man vet var i pappershögarna man skall leta för att få fram den eftersökta informationen. Tyvärr blir det dock en väldans massa papper man samlar på sig varje år och som inte får plats i de hyllor man har. Förr om åren så blev det i princip en Billy från IKEA vart annat år och så kan man inte hålla på i längden. Så ibland undrar jag om det inte vore enklast och snabbast att städa bland papperen med hjälp av en tändsticka....



- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
Kadett4wd skrev:En rolig detalj.
en sak jag testade redan runt 03-04 är hur downpipen ska diffuseras upp med en kona eller ej.
Kör man 'modernt' som alla gör idag med att nyttja pulser att slå igång turbin så är det itne helt rätt att köra med en divergerande kona efter turbin.
Utan här har Borg Warner implementerat det jag fick att funka riktigt bra.
man låter ett rör stick ned i downpipen med samma diam som turbinutloppet och nån cm ned i den grova downpipen.
De har gjutit in det i avgashuset lixxom..
Blädda till figur 10 i pdf´en så ser ni bilden till höger hur jag menar.
Fler än Borg Warner som kör efter samma princip nu..

testa ni också,, rätt utfört häpnar ni...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: BorgWarner EFR turbo
Det är ju inbyggd wg ser det ut som på den där turbon.
Kan det inte bara vara för att avgaserna som går genom wg:n inte ska störa så mycket?
Kan det inte bara vara för att avgaserna som går genom wg:n inte ska störa så mycket?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
klart som attan jag ser det är inbyggd wastegate..
Ni som inte testat det borde göra det, och inte sitta fast i att lösningen nån kom på nån gång på typ 60talet är den rätta..
Fråga er själva varför jag har fullt ladd straxt före 3000rpm med en GT3582r...
Det där är inte enda anledningen, men en stor del av det.
Ni som inte testat det borde göra det, och inte sitta fast i att lösningen nån kom på nån gång på typ 60talet är den rätta..
Fråga er själva varför jag har fullt ladd straxt före 3000rpm med en GT3582r...
Det där är inte enda anledningen, men en stor del av det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: BorgWarner EFR turbo
Men GT3582R har väl en svarvad kona ut ur turbin original? Iallafall om det är en Garrett. Det har iaf de jag sett haft.
Här är en jag haft till en motor jag satt ihop:


Här är en jag haft till en motor jag satt ihop:


//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: BorgWarner EFR turbo
som vi har diskuterat her tidligare, er för at inte sabba flødet ur turbinen. erland kjørte liknande på en ET motor på 80tallet mins jag han sa. men flytade WG ner i DP med en "intern to screemer" platta.
liknande detta. men inte så brutal vinkel

ligger betre bilder i en annan tråd.
Fungerar som tusan gjor det
liknande detta. men inte så brutal vinkel


ligger betre bilder i en annan tråd.
Fungerar som tusan gjor det

Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
ja givetvis är det bra att köra in wastegategaserna längre ned i downpipen.,, det har jag alltid gjort.
Så jag kan särskilja modifieringarna från varandra.
Testa själva vetja.. ni kan juh inte säga emot förrens ni testat.
Krävs iofs grenrör som låter pulserna panga hårt genom turbin.
Så jag kan särskilja modifieringarna från varandra.
Testa själva vetja.. ni kan juh inte säga emot förrens ni testat.
Krävs iofs grenrör som låter pulserna panga hårt genom turbin.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: BorgWarner EFR turbo
Kadett,
jag funderar lite på vad du menar med fullt ladd före 3000 rpm.
Min Audi-femma är på 2,2 liter. Med en ganska liten turbo (KKK2667 turbinhus 6.95) har jag fullt ladd vid 3800 rpm. Detta mätt på väg när jag gasar fullt från låga varv. Max laddtryck i mitt fall betyder mellan 1,5 till drygt 2,0 bar över atmosfärstryck, lite beroende på vilken mapp jag kör med. Effektmässigt motsvarar detta upp till drygt 300 bhp på vevaxeln. Tittar man på kompressormappar så ser det ut som om jag skulle åka rätt ut i surge-området om jag provade en GT3582 och risk att göra det även på en GT3071. GT2871 ser dock ut att kunna fungera (men den verkar vara begränsad till max 1,9 bar eller så). EFR62K80 ser däremot ut som en helt "perfect fit" men med nuvarande placering i motorrummet skulle jag inte få plats med den.
Nu har ju du en motor som är 10% mindre än min och dessutom säger du att du har fullt ladd 800 varv tidigare. Så som jag läser kompressormappar borde det vara långt utanför surgegränsen. Nu kör jag med 34 mm restriktor men som jag förstår det är den inte en begränsande faktor vid dessa varvtal o tryck. Sen har jag separat wg också men jag tror knappast det påverkar negativt. Wg-gaserna återför jag ca 80 cm "downstream". Jag tar trycksignalen för laddtrycksstyrningen direkt efter I/Cn. Jag har mätt tryckfallet över I/Cn och det är i stort sett 0.
Skulle vara intressant att höra din syn på detta.
Göran
jag funderar lite på vad du menar med fullt ladd före 3000 rpm.
Min Audi-femma är på 2,2 liter. Med en ganska liten turbo (KKK2667 turbinhus 6.95) har jag fullt ladd vid 3800 rpm. Detta mätt på väg när jag gasar fullt från låga varv. Max laddtryck i mitt fall betyder mellan 1,5 till drygt 2,0 bar över atmosfärstryck, lite beroende på vilken mapp jag kör med. Effektmässigt motsvarar detta upp till drygt 300 bhp på vevaxeln. Tittar man på kompressormappar så ser det ut som om jag skulle åka rätt ut i surge-området om jag provade en GT3582 och risk att göra det även på en GT3071. GT2871 ser dock ut att kunna fungera (men den verkar vara begränsad till max 1,9 bar eller så). EFR62K80 ser däremot ut som en helt "perfect fit" men med nuvarande placering i motorrummet skulle jag inte få plats med den.
Nu har ju du en motor som är 10% mindre än min och dessutom säger du att du har fullt ladd 800 varv tidigare. Så som jag läser kompressormappar borde det vara långt utanför surgegränsen. Nu kör jag med 34 mm restriktor men som jag förstår det är den inte en begränsande faktor vid dessa varvtal o tryck. Sen har jag separat wg också men jag tror knappast det påverkar negativt. Wg-gaserna återför jag ca 80 cm "downstream". Jag tar trycksignalen för laddtrycksstyrningen direkt efter I/Cn. Jag har mätt tryckfallet över I/Cn och det är i stort sett 0.
Skulle vara intressant att höra din syn på detta.
Göran
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
Min motor är på 2.3 liter till att börja med. och då med lång slaglängd, en bidragande orsak till hårda pulser på hyfsat låga varvtal då motorn jobbar effektivare, dock bromsar det fullvarv till 7800rpm
men det gör inget då jag har register så det räcker.
nästan 96mm slaglängd är det.
grenrör,kamaxlar,insug,topplock etc etc etc är alltihopa genomtänkt för att skapa mycket effekt som sugmotor vilket också ger hårda pulser.Jag har separat wastegate också(anslutning ca 35cm 'downstream' i en 3.5" dp), samt tial avgashus på turbon 0.82 A/R.
Insuget är ett BMW M3 e36 (bara två spjällhus)
Mången grenrörsteorier har det blivit genom åren, och har haft turen att Schanke i Norge testat mina teorier, men då i Cossiegrenrör.
Kort uttryckt, 'hyfsat' korta pipor ~40cm alla lika långa, så liten volym som möjligt i grenröret men ändock bibehålla area i piporna så det flödar riktigt.
Fullt ladd för mig betyder öppen wastegate, nu inställd på 2.1bar alltså 3.1bar absolut.
Det tar i stort sett inge längre tid att bygga upp 2bar som 1bar,, går bara laddnålen över 0.4bar så viftar den bara till,, turbon spoolar mao hårt..
Så hårt att jag har för mycket av det goda, har spräckt två växellådor mellan kronhjul och pinion.
massvis med vrid mao..
edit: lägger till mera info.
Topplock 34.5mm ventiler på insug och 31mm på avgas(hade kunnat gjorts annorlunda, men toppen är byggt för typ 6år sedan)
87mm borr
Kamaxlarna är '272' graders, men med mycket branta ramper så nockarna är nästan 4kantiga.
Grenröret är 38mm invändigt med tajt mergekollektor som även den inte är perfekt för att varva mycket, men jag tappar hellre 50hk på topp än 200hk i botten.
44mm tial wastegate med anslutningen i ett högtrycksområde för god funktion.
Ansluter sedan i dp´n ca 35cm ned men då med röret något instickande för att skapa ejektorverkan.(hjälper dra avgaserna genom wastegaten)
Ligger jag i typ 90km/h på 5an (2700rpm) så får jag släppa gasen i uppförsbackar för turbon inte ska spoola och motorn då skena iväg.
tips: innan slutmontage, ta isär wastegaten och smeta på karborundum på ventilen och montera wastegaten på grenröret, ta sedan borrmaskin och 'kör in' sätet.
Har noterat att tialflänsarna lätt slår sig något då man svetsar grenröret.
Det kan då trycka sätet lite skevt och man har läckande wastegate, obs.. VÄLDIGT ofta det sker.
men det gör inget då jag har register så det räcker.
nästan 96mm slaglängd är det.
grenrör,kamaxlar,insug,topplock etc etc etc är alltihopa genomtänkt för att skapa mycket effekt som sugmotor vilket också ger hårda pulser.Jag har separat wastegate också(anslutning ca 35cm 'downstream' i en 3.5" dp), samt tial avgashus på turbon 0.82 A/R.
Insuget är ett BMW M3 e36 (bara två spjällhus)
Mången grenrörsteorier har det blivit genom åren, och har haft turen att Schanke i Norge testat mina teorier, men då i Cossiegrenrör.
Kort uttryckt, 'hyfsat' korta pipor ~40cm alla lika långa, så liten volym som möjligt i grenröret men ändock bibehålla area i piporna så det flödar riktigt.
Fullt ladd för mig betyder öppen wastegate, nu inställd på 2.1bar alltså 3.1bar absolut.
Det tar i stort sett inge längre tid att bygga upp 2bar som 1bar,, går bara laddnålen över 0.4bar så viftar den bara till,, turbon spoolar mao hårt..
Så hårt att jag har för mycket av det goda, har spräckt två växellådor mellan kronhjul och pinion.
massvis med vrid mao..
edit: lägger till mera info.
Topplock 34.5mm ventiler på insug och 31mm på avgas(hade kunnat gjorts annorlunda, men toppen är byggt för typ 6år sedan)
87mm borr
Kamaxlarna är '272' graders, men med mycket branta ramper så nockarna är nästan 4kantiga.
Grenröret är 38mm invändigt med tajt mergekollektor som även den inte är perfekt för att varva mycket, men jag tappar hellre 50hk på topp än 200hk i botten.
44mm tial wastegate med anslutningen i ett högtrycksområde för god funktion.
Ansluter sedan i dp´n ca 35cm ned men då med röret något instickande för att skapa ejektorverkan.(hjälper dra avgaserna genom wastegaten)
Ligger jag i typ 90km/h på 5an (2700rpm) så får jag släppa gasen i uppförsbackar för turbon inte ska spoola och motorn då skena iväg.
tips: innan slutmontage, ta isär wastegaten och smeta på karborundum på ventilen och montera wastegaten på grenröret, ta sedan borrmaskin och 'kör in' sätet.
Har noterat att tialflänsarna lätt slår sig något då man svetsar grenröret.
Det kan då trycka sätet lite skevt och man har läckande wastegate, obs.. VÄLDIGT ofta det sker.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: BorgWarner EFR turbo
Sen har du väll 10,5:1 i comp också? lär vara en bidragande effekt?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
jo just ja.. glömde det *lol*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ