BorgWarner EFR turbo

Diskussioner för erfaret folk
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av nkro »

Tänkte på små aggregaten med twin entry anpassat till grenröret. Wastegaten har ett "eget" utrymme.
Vill minnas att det finns ett youtube klipp om utvecklingen på evo aggregaten.

Bilen och motorn är byggd för att vinna rally tävlingar.

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av J.Lundin »

Erland, menar du att du har slut på lagringsutrymmet :lol: Dit har jag inte nått på långa vägar,accesstiden för den äldst lagrade datan börjar dock märkas av en aning :lol: Det är tur att man kör defrag nu i och med manusförfattandet :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Erland Cox »

Jag menar att jag har dåligt minne. Det som jag håller på med har jag nåt så när koll på men jag glömmer fort.
Men jag har ett bibliotek på några ton böcker och tidningar där hemma så jag kan alltid läsa upp mig.
Mycket slår jag upp på min hemsida.

Erland
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av J.Lundin »

Ja, det är en dj...a tur att man har ens samlade litteratur att stödja sig emot. Att hålla allt i huvudet vore svårt, det brukar räcka med att man vet var i pappershögarna man skall leta för att få fram den eftersökta informationen. Tyvärr blir det dock en väldans massa papper man samlar på sig varje år och som inte får plats i de hyllor man har. Förr om åren så blev det i princip en Billy från IKEA vart annat år och så kan man inte hålla på i längden. Så ibland undrar jag om det inte vore enklast och snabbast att städa bland papperen med hjälp av en tändsticka.... :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Kadett4wd skrev:En rolig detalj.
en sak jag testade redan runt 03-04 är hur downpipen ska diffuseras upp med en kona eller ej.
Kör man 'modernt' som alla gör idag med att nyttja pulser att slå igång turbin så är det itne helt rätt att köra med en divergerande kona efter turbin.

Utan här har Borg Warner implementerat det jag fick att funka riktigt bra.
man låter ett rör stick ned i downpipen med samma diam som turbinutloppet och nån cm ned i den grova downpipen.
De har gjutit in det i avgashuset lixxom..

Blädda till figur 10 i pdf´en så ser ni bilden till höger hur jag menar.

Fler än Borg Warner som kör efter samma princip nu..
Bild

testa ni också,, rätt utfört häpnar ni...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av j björk »

Det är ju inbyggd wg ser det ut som på den där turbon.
Kan det inte bara vara för att avgaserna som går genom wg:n inte ska störa så mycket?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:05 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

klart som attan jag ser det är inbyggd wastegate..
Ni som inte testat det borde göra det, och inte sitta fast i att lösningen nån kom på nån gång på typ 60talet är den rätta..
Fråga er själva varför jag har fullt ladd straxt före 3000rpm med en GT3582r...
Det där är inte enda anledningen, men en stor del av det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Pacman »

Men GT3582R har väl en svarvad kona ut ur turbin original? Iallafall om det är en Garrett. Det har iaf de jag sett haft.
Här är en jag haft till en motor jag satt ihop:
Bild
Bild
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kristoffer Helle »

som vi har diskuterat her tidligare, er för at inte sabba flødet ur turbinen. erland kjørte liknande på en ET motor på 80tallet mins jag han sa. men flytade WG ner i DP med en "intern to screemer" platta.
liknande detta. men inte så brutal vinkel :mrgreen:
Bild

ligger betre bilder i en annan tråd.
Fungerar som tusan gjor det :)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

ja givetvis är det bra att köra in wastegategaserna längre ned i downpipen.,, det har jag alltid gjort.
Så jag kan särskilja modifieringarna från varandra.

Testa själva vetja.. ni kan juh inte säga emot förrens ni testat.
Krävs iofs grenrör som låter pulserna panga hårt genom turbin.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av quattro »

Kadett,
jag funderar lite på vad du menar med fullt ladd före 3000 rpm.

Min Audi-femma är på 2,2 liter. Med en ganska liten turbo (KKK2667 turbinhus 6.95) har jag fullt ladd vid 3800 rpm. Detta mätt på väg när jag gasar fullt från låga varv. Max laddtryck i mitt fall betyder mellan 1,5 till drygt 2,0 bar över atmosfärstryck, lite beroende på vilken mapp jag kör med. Effektmässigt motsvarar detta upp till drygt 300 bhp på vevaxeln. Tittar man på kompressormappar så ser det ut som om jag skulle åka rätt ut i surge-området om jag provade en GT3582 och risk att göra det även på en GT3071. GT2871 ser dock ut att kunna fungera (men den verkar vara begränsad till max 1,9 bar eller så). EFR62K80 ser däremot ut som en helt "perfect fit" men med nuvarande placering i motorrummet skulle jag inte få plats med den.

Nu har ju du en motor som är 10% mindre än min och dessutom säger du att du har fullt ladd 800 varv tidigare. Så som jag läser kompressormappar borde det vara långt utanför surgegränsen. Nu kör jag med 34 mm restriktor men som jag förstår det är den inte en begränsande faktor vid dessa varvtal o tryck. Sen har jag separat wg också men jag tror knappast det påverkar negativt. Wg-gaserna återför jag ca 80 cm "downstream". Jag tar trycksignalen för laddtrycksstyrningen direkt efter I/Cn. Jag har mätt tryckfallet över I/Cn och det är i stort sett 0.

Skulle vara intressant att höra din syn på detta.
Göran
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Min motor är på 2.3 liter till att börja med. och då med lång slaglängd, en bidragande orsak till hårda pulser på hyfsat låga varvtal då motorn jobbar effektivare, dock bromsar det fullvarv till 7800rpm
men det gör inget då jag har register så det räcker.
nästan 96mm slaglängd är det.
grenrör,kamaxlar,insug,topplock etc etc etc är alltihopa genomtänkt för att skapa mycket effekt som sugmotor vilket också ger hårda pulser.Jag har separat wastegate också(anslutning ca 35cm 'downstream' i en 3.5" dp), samt tial avgashus på turbon 0.82 A/R.
Insuget är ett BMW M3 e36 (bara två spjällhus)
Mången grenrörsteorier har det blivit genom åren, och har haft turen att Schanke i Norge testat mina teorier, men då i Cossiegrenrör.
Kort uttryckt, 'hyfsat' korta pipor ~40cm alla lika långa, så liten volym som möjligt i grenröret men ändock bibehålla area i piporna så det flödar riktigt.

Fullt ladd för mig betyder öppen wastegate, nu inställd på 2.1bar alltså 3.1bar absolut.
Det tar i stort sett inge längre tid att bygga upp 2bar som 1bar,, går bara laddnålen över 0.4bar så viftar den bara till,, turbon spoolar mao hårt..

Så hårt att jag har för mycket av det goda, har spräckt två växellådor mellan kronhjul och pinion.
massvis med vrid mao..

edit: lägger till mera info.
Topplock 34.5mm ventiler på insug och 31mm på avgas(hade kunnat gjorts annorlunda, men toppen är byggt för typ 6år sedan)
87mm borr
Kamaxlarna är '272' graders, men med mycket branta ramper så nockarna är nästan 4kantiga.
Grenröret är 38mm invändigt med tajt mergekollektor som även den inte är perfekt för att varva mycket, men jag tappar hellre 50hk på topp än 200hk i botten.
44mm tial wastegate med anslutningen i ett högtrycksområde för god funktion.
Ansluter sedan i dp´n ca 35cm ned men då med röret något instickande för att skapa ejektorverkan.(hjälper dra avgaserna genom wastegaten)

Ligger jag i typ 90km/h på 5an (2700rpm) så får jag släppa gasen i uppförsbackar för turbon inte ska spoola och motorn då skena iväg.

tips: innan slutmontage, ta isär wastegaten och smeta på karborundum på ventilen och montera wastegaten på grenröret, ta sedan borrmaskin och 'kör in' sätet.
Har noterat att tialflänsarna lätt slår sig något då man svetsar grenröret.
Det kan då trycka sätet lite skevt och man har läckande wastegate, obs.. VÄLDIGT ofta det sker.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av niclas_ab »

Sen har du väll 10,5:1 i comp också? lär vara en bidragande effekt?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

jo just ja.. glömde det *lol*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar