Sida 13 av 23
Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 18, 2013 2:05 am
av lyyski
Dubdersmurfen: kör du också med orginal kammar?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 18, 2013 10:41 pm
av Robert Markström
Som jag förstod körde han std kammar.
Jag hade helt klart vart sugen på att få svart på vitt
vad som händer med snäppet vassare hydralkammar.
Jag är ju lat & snål så jag känner inte för mekkammar just
nu
Fått gjort idag då? tvättat luftfiltret & måttat upp för en catchtank som kommer
placeras mellan hjulbalja & tank under bilen på förarsidan. Vill inte ha sånna grejjer
i bilen av brandrisk mm. + att bilprovningen inte kan grina

Verkar som om det
ska rymmas en bytta på 2.2L så det borde väl räka en stund iaf.
Tanke ang. detta. Jag ska stoppa ned en 960 3.0 tankpump i tanken.
den flöder 95L/h vid 3 bar. skall väl klara 235-240hk den ensam men
blir den en strypning eller flödar den tillräckligt? ja den kommer ju flöda
mer då den inte behöver bygga 3 bar utan kanske max 0.5bar men blir
det kanon eller kalkon? Just denna tänkte jag använda då den står brevid
datorn här & samlar damm så den är gratis (snål du vet ; ).
vad kör ni för matarpump till catch?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 18, 2013 10:49 pm
av Steve
Lägg gärna upp bild på det där när du gjort det färdigt...så man kan kopiera

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 18, 2013 10:55 pm
av Robert Markström
Tjyv

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 18, 2013 11:00 pm
av mattias
Du menar om du mot förmodan skulle våga hålla full gas tillräckligt länge?
Räkna på hur lång tid du kan hålla full gas för att lyckas tömma catch-tanken utan att tankpumpen ska hinna med att fylla på igen.
Dina spridare är ca 700 cc x 4 = 2.8 liter/min.
Tank-pumpen som fyller på flödar kanske upp mot 2 liter/min utan flödesbegränsning från annat än ledningarna till och från catchtanken.
Kontentan är att det blir bara 0.8 liter mindre i catchtanken varje minut på fullt spridar-flöde.
Med 2.2 liter volym har du
mer än två minuter på absolut fullt ös innan du börjar tömma sista dropparna.
Du kan ju intervjua ESP-Andreas om en annan lösning som är mer "in-tank", så slipper du en massa söl med slangar och pumpar.
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 18, 2013 11:12 pm
av Robert Markström
Jag tror jag skymtade hans patent vid ett besök. dubbla
pumpar nedsänkta på nått mystiskt vis i toppen av tanken?
Har haft några planer på att kapa upp en 240 tank & bygga
catchtank intank SeletEdition men då är det ändå ganska
enkelt bygga en utanför
Jo inte blir det fullplugg några 2 minuter inte. Det är vi
buskörning i rondeller jag har problem men hoppas detta
skall råda bot på problemet

Sen går det ju
byta till en stöddigare matarpump OM det skulle behövas
senare.
Måste bara lura polarn att tigga ihop den först. Blir 132cm fog
att lägga om jag bockar bitarna. Klippa alla bitar utan
att bocka något så blir det 178cm

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: fre apr 19, 2013 7:09 am
av fredde_vit_pv
Det största problemet med catchtank är värme som jag ser det,speciellt med E85.
Det blir fort varmt!
/F
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: fre apr 19, 2013 11:29 am
av Daniel-635
Jag kör med min original pump som matarpump i 635an, och det har funkat mycket bra.
3,5 liter är min Catchtank på.
Vissa säger att pumparna övervarvar och går sönder, men jag har kört 2000 mil minst.
(Och då vart pumpen beg. kanske tom från 1983?)
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: fre apr 19, 2013 6:02 pm
av Robert Markström
Ang värmen har jag tänkt på det också.
På mitt förra jobb skrotade vi en 02as F--d Mondeo. Den
hade en sån här. Ca 10mm inv dia.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20758164
...?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: ons apr 24, 2013 5:20 pm
av jonas landin
Tänkte på din framvagn, har du mätt cambern?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: ons apr 24, 2013 11:39 pm
av Robert Markström
Nej det har jag inte. Mätte bara på lurkigaste vis upp så det blev någorlunda lika.
Kollar du några sidor bak ser man tydligt på en bild hur mycket camber
det är mätt med ett vattenpass
toe-in är ca 5mm med std bussningar.
Tänker he dit poly fram men det blir senare,
nu vrider jag & vänder på alla slantar & säljer
ut mitt bra & ha lager så jag kan shoppa spridare
& ny koppling

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 25, 2013 5:08 am
av jonas landin
Ok, 9mm på 19" är runt 4*, tycker det låter mer än det ser ut, men det är inte omöjligt att det stämmer!
Hur känns den på vägen, spårigare?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 25, 2013 8:15 am
av Quixir
jag har i dagsläget endast en 044 till catch tanken funderingar på att sätta dit en till. har 4.7 liters catch så den räcker tillräckligt länge på fulljarn med 6x 1680cc (styvt 10l/m) och om jag inte är ute och cyklar så flödar en 044 ca 450l/h så 7.5 liter per minut?(fritt)
någon som har utväxling för att ligga på fulljarn i över 1 minut? någon som vill ligga länge i 300 på våra fina svenska vägar?
och i värme synpunkt sett så skall då iaf jag och även johan montera kylare på returledningen till catchen.
blir mycke värme av 3 044or :/ någon som mättupp soppatemp under mys körning? Borde ändå bli ganska varmt
//Olle
VM i särskrivning

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor apr 25, 2013 9:11 am
av teflonhjarna
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/li ... 426379.pdf
Flöde helt utan tryck är inte utskrivet, men tror inte 044an når upp i 450l/h med några normala batterispänningar. Men dom är kanske ganska lågt specade.
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: lör apr 27, 2013 10:27 pm
av Blowngasket
sa ju att jag gjort en användare här så man kanske kan lära sig nåt
