PerfectRuns garage...Vad händer mer? (VINST på KJULA)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi rep. 25:1E)

Inlägg av Martin H »

Ser fint ut Jörgen. Ang styrväxeln kan man strunta helt i ackerman på en dragrace bil? Noterade lite extra då märkte att jag själv hade toe-in vid fult rattutslag, så nu vet jag inte om jag törs provköra :) men har sett flera dr-bilar haft växeln ganska långt fram.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Ja, det kan man. Det är mer en bekvämlighets sak för att manövrera bilen i låg hastighet t.ex. i depån som det är trevligt med en korrekt ackerman vinkel. Du får lite bättre svängradie och det plogar kanske lite mindre. Oftast så har du ändå ett par stora slicks och en spole som stretar emot allt vad dom kan.

Behöver du vrida på ratten så mycket att ackerman börjar ha någon betydelse när du kör din repa...då har du alldeles säkert värre bekymmer att ta hand om :twisted: :twisted:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Blir det kjula 16-17 ?

Tyckte ja såg dig vid våran bil sista rejset förra året men va inte 100 på att du va du :roll:
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Tjernell skrev:Blir det kjula 16-17 ?

Tyckte ja såg dig vid våran bil sista rejset förra året men va inte 100 på att du va du :roll:
Jag kanske kommer å kör lite med raggarbilen.

Jo jag var förbi och spanade lite på eran bil :thumbright:
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nova trubbel=mkt t

Inlägg av Nova Jörgen »

Jahaja...

Det blir inga bilder den här gången...men mycket text :doh:

För er som är uppmärksamma å läser resultatlistor så noterade ni säkert att jag INTE var på plats och körde nå't på Kjula i helgen. :shock:

Här kommer en liten historia om hur det går när jag inte använder kvalitetsgrejor och envisas med att fortsätta att plåga reserv-ÅSKAr som den stackars motorn i raggarNovan kallas.

För två veckor sedan skulle jag ta Novan på en tur. När jag startade bilen i garaget så hörde jag att den inte tände på alla cylindrar direkt när jag vred på nyckeln, det är inte likt min bil. Hursomhelst, efter några sekunder vaknade den till på alla åtta och vi åkte iväg. När motorn kom upp i temp gasade jag på lite...Hmmm rök det inte lite mycket ur ena röret???

Njae den verkade funka bra resten av dagen. Så jag åkte några turer till med den under dom följande dagarna utan problem. Men känslan av att något inte var 100% okej fanns ändå kvar.

Måndagen innan Kjula racet så tog jag mig tid att serva Novan byta olja kolla att allt sitter fast m.m. och tänkte byta till Dragracingstötdämparna å montera mina Tractionbars.

Med tanke på min känsla av att något inte var helt rätt så tyckte jag att det är nog lika bra att göra en Leak Down test på motorn innan jag börjar skruva med allt det andra.

Att reserv-ÅSKAr är lite otät i ringarna det visste jag sedan tidigare 10-15% läckage brukar det vara ner i vevhuset. ( Motorn är en CSB 400 borrad .060" det är inte lämpligt med så mycket överdimension på en 400 SB. Den har dessutom plågats hårt och bottendelen har inte varit isär sedan den byggdes ihop nå'n gång på -80talet )

Redan på 1ans cylinder så märker jag att det läcker i avgasventilen, när jag kom till 5ans cylinder ndå läcker det mycket både i ringarna och det bubblade underligt när jag tog bort mätaren. Kopplade på tryckluften igen...jo det lät konstigt.

Sedan glömde jag bort att använda hjärnan :angryfire: och vred upp kylarlocket...en millisekund senare hade jag en fontän av kylarvatten som sprejade ner huv, motorrum verktygsvagn och mig :evil:
tur att det bara var ljummet vid det här laget.

Nu visste jag vart trycket och luften tog vägen i alla fall...grrr!!!!

(dags för kafferast forts. kommer )
Senast redigerad av Nova Jörgen den mån maj 18, 2015 7:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Det var bara att konstatera att topparana måste av och kollas. Efter två minuters betänketid ringde jag motorrenoveraren och kollade om han hade tid att plana ett par toppar lite snabbt om jag kom dit med dom. Jocke på Huddinge topp & Motor ställde upp som vanligt och sa åt mig att komma dit så fort som möjligt så skulle jag nog kunna få dom till kvällen eller på morgonen därpå.

Garagekompisen tog lite lång lunch och hjälpte mig att lyfta ur motorn det tar ca 45min. om man är två stycken.

Av med topparna, mycket riktigt så syntes det på packningen att det läckte mellan 3ans och 5ans cyl. och ut i vattenkanalen. I väg med topparna till motorrenoveraren tillbaks till garaget och göra rent alla packningsytor m.m.

Då ringde telefonen, Jocke talade om att det var flera ventilsäten som var otäta men det var inget fel med ventilerna, så han skulle bara fixa till sätesjobben först sedan planing så kunde jag hämta topparna runt lunchtid dagen därpå.

På tisdagen så var jag tvungen att göra klart två bakaxlar som skulle levereras. Så jag bad Hasse och Gerry om hjälp till kvällen. För att skruva ihop allt, så vi kunde provköra.

På eftermiddagen när axlarna var klara så började jag skruva dit topparna. När jag skulle moment dra den första toppen kom jag till den 5e bulten av 17 då följde gängan till topplocksbulten med upp ur blocket, dessutom var jag bara på halva åtdragnings momentet. SUCK!!!

Hasse kommenterade detta med "Jag tror din motor försöker säga dig någonting"

Jo sa jag, den slipper åka till kjula och bli plågad, det är dags för pensionering av reserv-ÅSKAr :roll:

Bara en liten stund innan gängan pajade så fick vi även syn på den här i ena cylindern :doh:
(kolla det håstråtunna strecket ovanför pilarna)
Är det inte en spricka??? Jo alldeles säkert. :evil:

Bild

Rostskadorna i cylindern vet jag att dom fanns där sedan tidigare så dom var inte nya och okända.

Vi drog skynket över motorn släckte och gick hem för dagen.

(sista delen kommer alldeles straxt)
Senast redigerad av Nova Jörgen den mån maj 18, 2015 4:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Vad har vi lärt oss av det här då????

Ett:
Ja man får vad man betalar för, BILLIGA KINES toppar, kvalitén (eller snarare avsaknaden av kvalitet) motsvarar priset. Det var INTE OVÄNTAT, men det var bråttom när dom köptes, å motorn behövde nya toppar förra gången.

Två:
Det finns en gräns för hur länge det går att plåga skiten ur en redan sliten bottendel. Den är nådd nu :hihi:

Vad göra???
Ja det är ju sommar, och jag vill inte ha bilen stående utan motor, tills det byggs en ny bottendel så småningom.

Först var jag tvungen att jobba ett tag på onsdagen ( det är tusan också att man måste jobba in pengar för att kunna göra slut på dom, när det finns viktigare saker att göra :roll: )

Så...Heli Coil är vår vän, även Jocke på Huddinge Topp & Motor som hade ett rep kit att hyra ut. Då löste vi problemet med den trasiga gängan...men resten av gängorne i blocket är förmodligen också i dåligt skick. Ringde ner till Persåkers speed shop och beställde ett ARP pinnbult kit till topparna, då kändes det genast lite tryggare.

Sprickan då??? Ja En burk Holtz Wondarweld har gjort underverk i gamla raggar V8or förr, så det var bara att slå ihop motorn med nya packningar å sånt, i med en flaska wondarweld, följa instuktionerna och hoppas på det bästa...

Bild

Allt verkar tätt efter några provturer, motorn spinner som en katt. Kanske jag vågar mig in till någon fredags cruising i stan. Jag får hålla gasfoten i styr ( hur nu det ska gå till ) så nu är Novan i alla fall körbar ett tag till medans det byggs en ny bottendel så småningom.

Hoppas jag inte slösat bort eran tid med denna historia.

Det kanske är för mycket text...vad tycker ni...bra eller tråkigt??
Senast redigerad av Nova Jörgen den tis maj 19, 2015 7:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Tråkigt att det strulade, men du verkar snabb på att skruva så det löste ju sig snabbt med verkar det som! Man kan ju kanske säga att du har fått valuta för pengarna som motorn har kostat, när du har kunnat åka med den så länge?
Vad är det för Kines-toppar du har?
Jag gillar dina uppdateringar och tycker om mycket text, så fortsätt gärna så :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jo reserv-ÅSKAr har verkligen varit värd varenda krona, den har fått stå ut med mycket mer än vad någon kan begära. Det skulle nog räcka till en skapligt lång "godnatt saga" :lol:

KINES topparna kommer från Persåkers speedshop och heter någonting med STEVEN....... kopior på Brodix IK200. Det finns lite skrivet tidigare i tråden (sidan 10 ser att det aldrig blev någon forts. på det inlägget ) om när dom monterades på motorn.

tack för att du tyckte till.
Jörgen K.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Nä det är kul att läsa om äventyren:) är du helt säker det är en spricka? Ibland kan kanterna från gammla rostfläckar vara luriga. Har man åkt E85 så är man van ;)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

99% säker, har varit där med scotch brite polerduk, rengöringsmedel och WD40 och strecket kommer fram varje gång.
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Fantastiskt att en 400:a med .060" borr holt så länge, det hade jag aldrig tippat.
Men dessa block är väl också väldigt ojämna i gjutningarna, vissa kan väl ha mer gods, och vissa mindre gods i cylindrarna?
Kinatoppar skulle jag nog aldrig våga mig på att köpa, men vissa har tur, och får bra toppar, medans andra har mindre tur.
Kvaliteten är väl väldigt ojämn på Kina grejerna.
Har själv en 400 som förhoppningsvis skall byggas ihop något bra år i framtiden, fast nu borde man nog satsa på modernare smallblocks, dom är ju väldigt fina dom motorerna.

Det är alltid kul att läsa i din tråd.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
vigg
För lite laddtryck

Inlägg av vigg »

Det är hit du smitit!
Om ni bara visste vad reservoskar varit med om!
.060 400 är över gränsen.
Kina toppar, du vet vad jag sa ;)
Du har lite att ta igen. 1 :a 2012, 3: 2013, 1:a 2014 8)
Vill du ta tillbaka bracketkungen igen så får du jobba! ;)
Ha det/ vi hörs!
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

vigg skrev:Det är hit du smitit!
Om ni bara visste vad reservoskar varit med om!
.060 400 är över gränsen.
Kina toppar, du vet vad jag sa ;)
Du har lite att ta igen. 1 :a 2012, 3: 2013, 1:a 2014 8)
Vill du ta tillbaka bracketkungen igen så får du jobba! ;)
Ha det/ vi hörs!
japp mer blir det för reservåskar.
Första rundan för säsongen, börjar med ett package på 0,044
Så jag jobbar på att ta tillbaka titeln 8)
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag skulle inte plåga reserv-ÅSKAr något mer på strippen sa jag...men jag säger så mycket :doh:

Jag kunde inte hålla mig borta, så vi lastade och drog till Kjula Dragway för att vara med å leka lite.
Jag hade provkört lite efter att motorn sattes ihop igen och det kändes väldigt bra allting. Inget kylvatten läckte in i cylindern.

Vädret var hyfsat på lördagsmorgonen, så ET Pro (bracket) klassen hann köra en komplett kvalrunda innan regnet satte stopp för all körning resten av lördagen. Vi körde 25 rundor med Novan förra året, så "Thunis" fick i uppdrag att kolla igenom loggboken. Vi ville ha fram en runda som var körd under så liknande väderleksförhållanden som vår väderstation visade nu. Vi hittade en som var snarlik, då åkte jag 12.49 men då hade jag problem med frambromsarna som låg på lite granna. Efter lite resonerande så bestämde jag mig för ett Dial In på 12.45 ( vi kvalar mot vårat Dial In. Närmast dial in blir kval etta )

Resonemanget var ungefär så här. Bilen hade gått 12.42 som bäst i aningens bättre luft än vad vi hade nu. Första repan för säsongen brukar inte bli helt perfekt och jag ville inte riskera att köra fortare än Dial In då hamnar du längst ner i kvallistan, så 12,45 kändes som en bra kompromiss.

Jag trodde jag skulle vara ringrostig efter vintern...men icke, repan gick perfekt.
Reaktionstid på 0,0285 är riktigt bra, full fart mot mål och en tid på 12,4657. Det räckte till en andra plats i kvalet. Anders Edin tog första platsen. Han var en TUSENDELS sekund närmare sitt Dial In än vad jag var. Det är små marginaler i Bracketracing.

P.g.a. allt regn så blev det bara en kvalrunda för alla klasser. Så raskt mot elimineringen.

Första rundan fick jag köra mot en Dodge Dart. Han hade 9.95 i Dial så jag visste att det skulle vara svårt att hålla koll på honom uppe vid mål då han kommer jagande bakifrån med ca 40 km/h högre slutfart än mig. Jag valde 12.43, det var lite bättre luft än vid kvalrundan så bilen borde gå någon hundradel snabbare.

Det blev en riktigt tajt runda han var 0.01s snabbare av startlinjen än mig ( mitt r.t. 0.056s hans 0.046s ) Det kändes som jag hade gott om utrymme uppe vid mål så jag pedalade ett par gånger för att tajta till det och döda några hundringar på Dial In. Det blev rysligt tajt över mållinjen. Jag körde 12.497 på mitt 12.43 och var 0.021 före i mål. Som jag sa...Det är tajt i Bracketracingen.

Andra rundan så blev det att köra mot Torbjörn Låås, en mycket tuff medtävlare. Vi hade lite "trash talk" innan rundan och jag sa att jag var mycket revanschsugen sen sist då han skickade hem mig...nu skulle det bli pay back time :hihi: Torbjörn var inte av samma åsikt :hey:

Luften hade blivit lite sämre så jag Dialade upp en hundring till 12.44. Jag kände att det blev en riktigt bra reaktionstid igen 0.0245s repan kändes klockren så jag kände att det var dags att pedala lite uppe vid mål igen. Jag dödade nog 0.02-0.01s på tiden men det var så jämt i mål så jag visste inte vem som vann. Det gick vägen jag vann en dubbel brake out runda. Jag var 0.0031 under men Torbjörn hade stått och sovit vid granen och hade ett rt. på 0.150 så han var långt efter och körde 11.168s på sitt 11.25. så han var 0.082 under sitt dial in ( kör båda under dial in vinner den som felat minst )

Nu var jag i Semi final. Janne Ljungberg var min motståndare denna runda. En mycket erfaren Bracketracer. Det blev lite "trash talk" den här gången också. Tyvärr kom det några regnskurar så det dröjde en lång stund innan det blev våran tur igen. När det väl blev dags att rulla ner så blev det skitbråttom. När vi kom ner på startplattan så var redan första semi final paret på väg in i stage. Jag fumlade med hakremmen till hjälmen och blev stressad av att vi var dåligt förberedda. Självklart drabbade det koncentrationen och jag Rödlycktade (tjuvstartade) med 0.0772s.

Jag vet mycket väl att det behövs bara 10-15 sekunder att stanna upp innan eller efter burn outen och fokusera ordentligt så brukar så'nt här inte vara ett problem. Men den här gången fuckade jag upp det.

Jag kan ta en förlust om jag gjort en bra runda själv och motståndaren helt enkelt var lite bättre, men när jag förlorar "mot mig själv" då blir jag urförbannad ( på mig själv alltså ) :angryfire: :angryfire: :angryfire: .
Så nu har dom yngre mekarna ( Johan och "Thunis" ) fått se mitt dåliga humör på racerbanan.
Dom tog det bra, dom visste om att jag kan bli lite upprörd när så'nt här händer :hihi:

En liten tröst i det hela var att reserv-ÅSKAr klämde fram ett nytt PB 12.40s inte illa av den pensionsfärdiga motorn. :thumbright:

Vi hade kul trots det dåliga vädret...så va faan vi åker väl en tävling till 8)

Ska kolla om jag kan få upp någon bild eller två senare..
Jörgen K.
Skriv svar