HA ha, varför är man aldrig på rätt plats vid rätt tillfälle?MrPete skrev:Att höja golvet där är nog ganska omständigt, speciellt eftersom infästning till stötdämparinfästning etc sitter där.. Däremot kan man bygga bort förvaringen bakom baksätet, då får man massor av utrymme ovanför växellådan. Fast då vore det roligare att sätta en turbo där, haha![]()
Tror inte det blir några problem med ljudnivån, det som låter mest i bilen är förgasarbrölet, det går rakt igenom torpedväggen och är ganska trevligt ljud.
Förra året åkte jag ca 800mil med min trimmade 1600, dubbla weber 40, merged extraktorsystem och en typ "japsdämpare" på sniskan. I bilen lät det helt ok, mest jobbigt för dem som låg bakom, hehe
Måste dock berätta den roligaste grejen. I somras skulle jag köra min sambos mammas sambos dotter (haha), på hennes student. Givetvis skulle de hämtas vid Götaplatsen i Göteborg, fullt med folk, bilar, poliser och piketbussar överallt. Blir lite småirriterad på vägen därifrån med 3 studenter bak, drar en fullgasrepa efter att ha svängt ner mot Heden.. vad händer, jo dämpinsatsen till stingern (tratt rakt bakåt) flyger ur och motorn varvar ca 6500-7000rpm.. jotack, det hördes! Klarade mig undan repressalier iaf.
Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hehe, det var lite komiskt samtidig som man blev ganska nervös
Orka bli stoppad om de öppnar huven och ser dubbla förgasare etc. Skrattade dock åt det i efterhand.

Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Har fått ett litet A-jobb utfört av den lokale verkstan. Stötstänger kapade till rätt längd, nu ska jag bara ta ett par gamla lyftare och banka i ändsnuttarna och provmontera dem i motorn.

Ja, jag har svårt att låta bli att fila lite till i insugen.. vill ha konicitet hela vägen ner mot topplock och vidare ner mot ventilen, där minsta diametern (förutom halsringen då) ska vara. Tycker att det börjar se ok ut nu iaf, hehe

Sand seal-remskiva från CB performance, 6" dvs lite mindre än original men inte så liten som en power pulley. Har frigång för CB's torrsumpspump om man skulle känna för det framöver. Här syns också Gene Berg oljepumplock "old school" gjutet samt AN8 kopplingar till och från filtret.

Gick sen in på den lokala hobbybutiken och köpte mig lite modellera, ska användas för att kolla frigång mellan kolv och ventiler/tändstift).

Blir nog lite pyssel med detta i eftermiddag/kväll, så håll utkik efter mer uppdatering då

Ja, jag har svårt att låta bli att fila lite till i insugen.. vill ha konicitet hela vägen ner mot topplock och vidare ner mot ventilen, där minsta diametern (förutom halsringen då) ska vara. Tycker att det börjar se ok ut nu iaf, hehe

Sand seal-remskiva från CB performance, 6" dvs lite mindre än original men inte så liten som en power pulley. Har frigång för CB's torrsumpspump om man skulle känna för det framöver. Här syns också Gene Berg oljepumplock "old school" gjutet samt AN8 kopplingar till och från filtret.

Gick sen in på den lokala hobbybutiken och köpte mig lite modellera, ska användas för att kolla frigång mellan kolv och ventiler/tändstift).

Blir nog lite pyssel med detta i eftermiddag/kväll, så håll utkik efter mer uppdatering då

Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hopp, då har jag hunnit göra lite till idag. Dock fick arbetet avbrytas då jag allt i världen inte kan hitta mina glömplåtar nånstans...! Har ju köpt tryckihop-stöttstångsrör i rostfritt, så måste montera glömplåtar innan topplock dras fast.
Men iaf.. Köpte mig en tub loctite industrisilikon, borde vara bra skit att täta cylindrarna med tycker jag.. öppnade och den är nästan luktfri iaf och verkar inte härda på 5 röda som den ättikstinkande röda skiten frål racetema.

Hämtade även mina stötstänger idag, han ville gärna ha kontanter eftersom det var så jobbigt att skriva papper, haha
Använda två gamla lyftare och slog i ändpluggarna, dålig bild utan blixt.. men nåt iaf.

Så var det dags att använda modelleran nu då när stötstängerna är klara.. Med ganska mkt lyft så hade jag ingen aning om hur nära ventiler (speciellt avgas) skulle va kolvar.. men det var ingen som helst fara, ca 4mm som närmast.

Sen kunde jag inte fortsätta eftersom mina glömplåtar är spårlöst försvunna..! Annars hade jag haft ett färdigt longblock nu. Glömplåtarma är två små fyrkantiga plåtar som trycks fast på undersidan av cylindrarna. Dessa styr kylluften runt cylindrar och får inte glömmas, vilket många gör, därav namnet!
Men iaf.. Köpte mig en tub loctite industrisilikon, borde vara bra skit att täta cylindrarna med tycker jag.. öppnade och den är nästan luktfri iaf och verkar inte härda på 5 röda som den ättikstinkande röda skiten frål racetema.

Hämtade även mina stötstänger idag, han ville gärna ha kontanter eftersom det var så jobbigt att skriva papper, haha
Använda två gamla lyftare och slog i ändpluggarna, dålig bild utan blixt.. men nåt iaf.

Så var det dags att använda modelleran nu då när stötstängerna är klara.. Med ganska mkt lyft så hade jag ingen aning om hur nära ventiler (speciellt avgas) skulle va kolvar.. men det var ingen som helst fara, ca 4mm som närmast.

Sen kunde jag inte fortsätta eftersom mina glömplåtar är spårlöst försvunna..! Annars hade jag haft ett färdigt longblock nu. Glömplåtarma är två små fyrkantiga plåtar som trycks fast på undersidan av cylindrarna. Dessa styr kylluften runt cylindrar och får inte glömmas, vilket många gör, därav namnet!
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hej
Nu känner man igen sig, kul
Jobba på
Vi var på fläkt folk uppvisning för någon vecka sedan utanför Ängelholm ,, inte utan man blir sugen igen.
Men då skulle det vara en buss
Nu känner man igen sig, kul

Jobba på
Vi var på fläkt folk uppvisning för någon vecka sedan utanför Ängelholm ,, inte utan man blir sugen igen.
Men då skulle det vara en buss
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Ah, jag missade west coast bugmeet i Ängelholm, dels så ville inte originalmotorn i bubblan vara med, dels så jobbade sambon så jag hade dottern hela den helgen..
Ja, det börjar likna nåt nu och det är inte långt kvar.. måste bara få tag i ett par glömplåtar och sen är det bara att fortsätta montera ihop motorn. Ska få låna en startbänk av en polare så att jag kan köra in kam utan att montera den i bilen.. samt se efter läckor och annat otrevligt som jag hoppas att jag slipper.
En buss hade varit trevligt, men då ska det vara -67 eller äldre.. dvs en splitbuss med delad framruta 5/205 bultmönster etc. gärna med några fönster bak.. även om panelbussen är snyggast
Ja, det börjar likna nåt nu och det är inte långt kvar.. måste bara få tag i ett par glömplåtar och sen är det bara att fortsätta montera ihop motorn. Ska få låna en startbänk av en polare så att jag kan köra in kam utan att montera den i bilen.. samt se efter läckor och annat otrevligt som jag hoppas att jag slipper.
En buss hade varit trevligt, men då ska det vara -67 eller äldre.. dvs en splitbuss med delad framruta 5/205 bultmönster etc. gärna med några fönster bak.. även om panelbussen är snyggast

Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Fortsatt arbete med motorn ikväll, sambon slutade lite tidigare och vi såg ett avsnitt av "The killing" med Joel Kinnaman, verkar va en helt ok serie. Hur som helst, glömplåtarna hittade fram iaf. Av någon dum anledning hade jag lagt dem i en påse i källaren, inte alls i närheten av de andra kylplåtarna som jag samlat på ett ställe.
Så då var det dags att täta cylindrar med industrisilikon, peta i stötstångsrören med tätningar och momentdra topplocken, kul! Fint med nos dragstänger, brickor och muttrar

Upprepade samma moment på andra sidan och vips så har jag ett färdigt longblock
Så nu tänkte jag att det kan ju vara bra att shimsa in veven.. Vilket jag hade tänkt att göra på prov innan jag satte den i blocket, men svänghjulet var hos Micke för borrning av pinnhål och jag var ivrig att få ihop motorn.
Man kan säga att det är TIGHT passform på stiften.. går så trögt att jag nästan inte vågar slita mer med långt skaft.. :-O Så jag funderar på att ta ner blocket på golvet sen och köra mutterknackaren istället (bra idé?). Frågan är bara om man får loss skiten sen.. om man behöver ändra shims samt sätta dit packboxen.. hehe.
Nåväl, det hänger på plats, halvvägs in iaf.
Tänkte att det var dags att göra mindre kritiska saker eftersom jag började bli trött... så testmonterade lite kylplåtar istället.. Liten skarv mellan block och cylinderkåporna, så ska köpa en bit kantlist och trä på. Den bakre plåten har jag fått kapa upp ett hål i pga fullflödeskonverteringen, dock inte lika stort som om jag skulle haft rak 3/8" --> an8, men ett skapligt hål iaf. Sen tar remskivan i plåten lite på högersidan, så där får det slipas.. Givetvis var den redan lackad och klar men det är ju inget jättejobb att göra om.
Hur som helst, så här lämnade jag den ikväll iaf.
Istället för att vrida på motorn så vred jag på kameran

Så då var det dags att täta cylindrar med industrisilikon, peta i stötstångsrören med tätningar och momentdra topplocken, kul! Fint med nos dragstänger, brickor och muttrar


Upprepade samma moment på andra sidan och vips så har jag ett färdigt longblock

Så nu tänkte jag att det kan ju vara bra att shimsa in veven.. Vilket jag hade tänkt att göra på prov innan jag satte den i blocket, men svänghjulet var hos Micke för borrning av pinnhål och jag var ivrig att få ihop motorn.
Man kan säga att det är TIGHT passform på stiften.. går så trögt att jag nästan inte vågar slita mer med långt skaft.. :-O Så jag funderar på att ta ner blocket på golvet sen och köra mutterknackaren istället (bra idé?). Frågan är bara om man får loss skiten sen.. om man behöver ändra shims samt sätta dit packboxen.. hehe.
Nåväl, det hänger på plats, halvvägs in iaf.
Tänkte att det var dags att göra mindre kritiska saker eftersom jag började bli trött... så testmonterade lite kylplåtar istället.. Liten skarv mellan block och cylinderkåporna, så ska köpa en bit kantlist och trä på. Den bakre plåten har jag fått kapa upp ett hål i pga fullflödeskonverteringen, dock inte lika stort som om jag skulle haft rak 3/8" --> an8, men ett skapligt hål iaf. Sen tar remskivan i plåten lite på högersidan, så där får det slipas.. Givetvis var den redan lackad och klar men det är ju inget jättejobb att göra om.
Hur som helst, så här lämnade jag den ikväll iaf.
Istället för att vrida på motorn så vred jag på kameran


Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Blir ju riktigt maffigt det där.
Var måååånga år sen jag mecka bubbla. men dom är trevliga lätta att mecka med. Dom plåtarna som man ser på bilden är det dom plåtarna som är glöma bort plåtar? Gör dom nån nytta? Polaren har en bubbla 1303 och då sitter det inga såna plåtar under på hans motor, Kan vara därför hans motor går varmt då
Kan oxå ha med att göra att bonden som meckat med den inte har ställt in allt rätt varken tändning eller fuggen. Testade med en stroblampa och när tändningen stod som det skulle vara så gick motorn som en påse skridskor. Så ställde lite på fri tass i stället det funkade bättre.


Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Tackar!
Ja, de små fyrkantiga plåtarna under cylindrarna kallas glömplåtar. De är viktiga eftersom de tvingar luften att gå runt cylindrarna och även ut mot topplocken. Motorn går varmare än de ska utan dem plåtarna. Sen om tändningen står alldeles för sent går det också varmt, likaså om motorn får för lite soppa.
Det är vanligt att folk sätter dit ormbo och öppet luftfilter, men de bryr sig inte om att bestycka om förgasaren för det.. Med justerskruvarna på förgasarna på dessa ställer man bara tomgångsblandningen (folk verkar tro att man ändrar hela registret), man måste byta iaf huvudmunstycket för att det ska gå bra.
Nu är det ju inte så mkt som kommer att va som original på denna, med dubbla weber ida 48:or men det finns beräkningar och tabeller för ungefärlig bestyckning, sen kör jag bredbandslambda och kollar.

Ja, de små fyrkantiga plåtarna under cylindrarna kallas glömplåtar. De är viktiga eftersom de tvingar luften att gå runt cylindrarna och även ut mot topplocken. Motorn går varmare än de ska utan dem plåtarna. Sen om tändningen står alldeles för sent går det också varmt, likaså om motorn får för lite soppa.
Det är vanligt att folk sätter dit ormbo och öppet luftfilter, men de bryr sig inte om att bestycka om förgasaren för det.. Med justerskruvarna på förgasarna på dessa ställer man bara tomgångsblandningen (folk verkar tro att man ändrar hela registret), man måste byta iaf huvudmunstycket för att det ska gå bra.
Nu är det ju inte så mkt som kommer att va som original på denna, med dubbla weber ida 48:or men det finns beräkningar och tabeller för ungefärlig bestyckning, sen kör jag bredbandslambda och kollar.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
IDA 48
vilken halsring tänker du köra med?

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Japp, trevliga förgasare
Kommer att börja med 37mm halsringar som är original, planar effekten ut för mkt på högre varv provar jag större, 38 eller 39. Jag vill inte ha för stora halsringar, vill ha bra gashastighet och respons i motorn även om man tappar varvet lite 


Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Det blir väl lite känsligt att bestycka med stora halsringar, så upplevde jag det på vår.
Killen som kunde sin sak i Åstorp ( undrar om dom håller på ännu) plockade tydligen ut 10hkr mer ur motorn vår.
Alltså man gjorde det på rull bromsbänk
Det var efter vi sålt den ,, så där ser man hur duktig man var på att bestycka
En sak vi märkte att på en så lätt bil som vi hade gjorde lättningen av svänghjul riktigt mycket på "Rappheten" i motorn ,,, speciellt efter ca 2500 rpm där kammen började arbeta inom sitt område.
Killen som kunde sin sak i Åstorp ( undrar om dom håller på ännu) plockade tydligen ut 10hkr mer ur motorn vår.
Alltså man gjorde det på rull bromsbänk
Det var efter vi sålt den ,, så där ser man hur duktig man var på att bestycka

En sak vi märkte att på en så lätt bil som vi hade gjorde lättningen av svänghjul riktigt mycket på "Rappheten" i motorn ,,, speciellt efter ca 2500 rpm där kammen började arbeta inom sitt område.
Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Ja, med större halsringar flyttar man registret uppåt, det krävs mer varv för att få upp gashastighet och förgasarna drar mindre soppa pga detta.. Så man får lättare flatspots och ketchupeffekt.
Nu har jag bredbandslambda som visar blandförhållande hela tiden, så det ska nog gå att hitta ganska rätt bestyckning, men det är klart att man kan hitta mer i rullande landsväg. Tändningen påverkar ju effektuttaget mycket också, ju mer man vågar vrida på utan att det spikar.. Så det är ju inte säkert att det bara berodde på munstyckena.
Kommer inte att lätta svänghjulet, dels för att det inte är så tungt, dels för att man i princip bara har nytta av det vid banracing där man vill få ner varvet snabbt vid nerväxling
Har inte direkt fått nåt gjort idag.. sambon jobbar så jag har haft hand om tösen och hunden. kollat lite overhaulin', bl.a en porsche 356 och en Lotus europa, nu är det dusch och läggdags, återkommer i veckan med uppdateringar.
Nu har jag bredbandslambda som visar blandförhållande hela tiden, så det ska nog gå att hitta ganska rätt bestyckning, men det är klart att man kan hitta mer i rullande landsväg. Tändningen påverkar ju effektuttaget mycket också, ju mer man vågar vrida på utan att det spikar.. Så det är ju inte säkert att det bara berodde på munstyckena.
Kommer inte att lätta svänghjulet, dels för att det inte är så tungt, dels för att man i princip bara har nytta av det vid banracing där man vill få ner varvet snabbt vid nerväxling

Har inte direkt fått nåt gjort idag.. sambon jobbar så jag har haft hand om tösen och hunden. kollat lite overhaulin', bl.a en porsche 356 och en Lotus europa, nu är det dusch och läggdags, återkommer i veckan med uppdateringar.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Provmonterade extratråget igår med.. givetvis köpte jag en skruv för lite... får skaffa en till eftersom jag vill ha alla likadana
JayCee sumplock med magnet i botten och O-ringar istället för packning.

Fick hem en ny startmotorbussning också till 6v startern.. Ska se om det hjälper mot startproblem på 1500:an.



Fick hem en ny startmotorbussning också till 6v startern.. Ska se om det hjälper mot startproblem på 1500:an.

Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst 

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance
Hej.
Hmm lättat svänghjul gör väl att du får ner varvtalet snabbare vid tex inbromsning...
Samt vart kilo räknas
Vi körde med 6V startmotor i ett elsystem ombyggt till 12V snurrade på bra
Fanns specialbussning som gjorde att man kunde använda den startmotorn på en Typ 4 motor.
Original oljekylare ser jag att du kvar, vi demonterade vår och satte externt oljefilter (HP modell) samt oljekylare under bilen (lägs med botten) med thermostat.
Funkade över förväntan.
Obs på Typ 4 sitter inte kylaren där ,, som du har din
Plus i ditt fall så får du bättre kylning på 3ans cylinder som annars är lite blockad av oljekylaren och därmed kan man ge den cylindern mer tändning.
Har för mig att 3ans cylinder har 1-2 grader tidigare tänding original.
Vi hade extra motortemp givare både på olja och en igängat i toppens alu (tror det var på 3ans cylinder).
För att hålla koll på oljetemp vid stillastående och lågfart.
Hmm vi hade 356 kopia av fläktkåpan med hembyggt generator torn, fläkt kåpan i Glasfiber (ca 2kg lättare)
Den kåpan hittades i USA av Lollo på VW custom,, numera lokaliserat i Hyllinge utanför Helsingborg...
Vi körde helt utan Glömplåtar för vår öppna konstruktion i bakändan gjorde att vi fick fartvinds kylning..
Tror oxå att Typ 4 topparna har bra mycket bättre kylförmåga jämfört med Typ 1 dom är ju Cross flow åxo.
Hmm lättat svänghjul gör väl att du får ner varvtalet snabbare vid tex inbromsning...
Samt vart kilo räknas

Vi körde med 6V startmotor i ett elsystem ombyggt till 12V snurrade på bra

Fanns specialbussning som gjorde att man kunde använda den startmotorn på en Typ 4 motor.
Original oljekylare ser jag att du kvar, vi demonterade vår och satte externt oljefilter (HP modell) samt oljekylare under bilen (lägs med botten) med thermostat.
Funkade över förväntan.
Obs på Typ 4 sitter inte kylaren där ,, som du har din
Plus i ditt fall så får du bättre kylning på 3ans cylinder som annars är lite blockad av oljekylaren och därmed kan man ge den cylindern mer tändning.
Har för mig att 3ans cylinder har 1-2 grader tidigare tänding original.
Vi hade extra motortemp givare både på olja och en igängat i toppens alu (tror det var på 3ans cylinder).
För att hålla koll på oljetemp vid stillastående och lågfart.
Hmm vi hade 356 kopia av fläktkåpan med hembyggt generator torn, fläkt kåpan i Glasfiber (ca 2kg lättare)
Den kåpan hittades i USA av Lollo på VW custom,, numera lokaliserat i Hyllinge utanför Helsingborg...
Vi körde helt utan Glömplåtar för vår öppna konstruktion i bakändan gjorde att vi fick fartvinds kylning..
Tror oxå att Typ 4 topparna har bra mycket bättre kylförmåga jämfört med Typ 1 dom är ju Cross flow åxo.