Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Varför köra med en dyr kåpa för wattlänk när den ändå ska sitta stumt i bakre ramen?
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Av den enkla anledningen att den passar bra ihop med bumerangen som man sedan bultar i subframen. Visst skulle man kunna smida ihop något slags fäste att montera över en plåtkåpa om man har tid och lust, men jag har varken eller.
Kör ni med plåtkåpa?
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Re: Sv: Volvo C30 Rallycross

Nä det sitter en wattlänkskåpa på forden. Men jag ska knåpa ihop en ny hjulupphängning till senare och jag störde mig på att man måste lossa kåpan och tömma den på olja för att kunna lirka ut klumpen från ramen.

Då tänkte jag laserskära en plåt med fästöron som man skruvar under en plåtkåpa.
/ Niklas Sandström
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Per Ohlsson skrev: Har du några såna där vevaxlar till salu?
Nej, har inga sådana över. Med en eldriven mutterknack går det ju fort att lossa oljetråget på motorerna som sitter i bilar på bildenomteringarna med självplock. Avsevärt mycket billigare att leta själv än att köpa den tjänsten :) 2.0t fas2 är rätt vanliga på skroten pga sina klena kolvar.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Jaså, fungerar inte hjulupphängningen på Forden?
Gunnarssons grejor verkar ju funka, för dom är ju i topp på tävlingarna.
Jag har ännu inte fått mina grejor så jag vet inte hur det ser ut, men jag trodde att det räckte med att ta loss bumerangen och ta ner klumpen bara.
Såg förresten några bilder på Forden. Har ni fått dispens att köra utan trösklar?
Det sitter likadana på C30:n, men jag har inte vågat annat än att följa reglementet.

Henke!
Vi har inga såna bilskrotar i närheten, utan dom plockar lös det man vill ha. Således får jag kolla efter såna vevaxlar på andra ställen.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Den fungerar säkert men det är en tidig version av IGMABs så det är en del grejer jag vill ändra på. Din ram ser ut att den kan vara lite bredare än den som följde med Forden, blev ju lite paff när man hade fyllt klumpen med olja och gjort färdigt och så går det inte att lirka in den i ramen när den sitter monterad på bilen.

Det sitter trösklar (både plåt och plast) på den fast finnen hade bara popnitat fast dom.
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Gick det inte att få in klumpen bakifrån heller?
Har fått en laddning grejor till nu från Gunnarsson, så jag ska till garaget med dom. Då ska jag passa på att mäta lite på subframen och klumpen.

På de bilder jag såg på Forden, så fanns inga trösklar bakom B-stolparna. Bra att ni fixat det, för det är ju inte kul att stå på tävling och bråka med besiktningspersonal. Såna brukar ju kunna vara lite nitiska ibland.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Det har kommit en laddning grejor från Gunnarsson igen. Den här gången kom de bakre spindlarna, svetsändar och rör att tillverka toe-in stag av, samt rör att fästa framvagnen med. Det kom även M10 bultar med nersvarvade skallar, så nu går det att montera kåpan på bakaxeln. Som om inte detta skulle vara nog, så kom det även länkarmar och casterstag till framvagnen.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Inlägg av johan johansson »

Ser ut att vara feta prylar
volvo pv 53 16v
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Johan!
Jag anser att de där grejorna är de bästa som finns att köpa. Gunnarsson (IGMAB) ligger långt framme då det gäller hjulupphängningar till rallycross, för de bilar dom byggt är oftast i topp.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

I lördags tillverkade jag fästen för framvagnen och monterade dessa. De bakre fanns ju redan på bilen, så det var bara de främre som jag fick bränna dit.

Bild

Klippte till ett lock också så det skulle se ut för något.

När jag hade svetsat klart så kunde jag inte bärga mig, så jag tog en länkarm och provmonterade. Till min fasa så konstaterade jag att hjulbasen på bilen var 40 mm för kort. Jag provade med alla möjliga justeringar för att få längre hjulbas, men icke! Började fundera på om jag hade monterat bakvagnen fel, men jag mätte på en C30 och konstaterade att jag inte hade gjort det. Har ingen aning om vad som blivit fel, så jag får ta och ringa en vän i Öxnevalla imorgon.
Blev så less av detta, att jag låste dörren och kastade bort nyckeln. Undrar vad man kan få för bilen på skroten?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Hamnar inte hjulen mitt i hjulhuset eller?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Det ska vara 2640 mm i hjulbas. Hjulhusen sätter man ju där man vill ha dom, men måste få till en längre hjulbas först.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Ok, är det min eller max det får vara?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Det är det mått det ska vara. Hade hellre haft framhjulen för långt fram, då viktfördelningen blir bättre. Ska kolla med dom som tillverkat framvagnen imorgon. Då får jag veta vad det är för fel.
Skriv svar