Volvo 242 v8
Re: Volvo 242 Csb v8
Okey! Gjutnummret är 395 509, har googlat och misstänker att det ska vara 3951509. Tydligen inte ovanligt att det saknas nån siffra. Är från -78, ett 2-bultat. Har förstått att dom har siamesgjutna cylindrar och är byggd för mycket vrid original.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
400" CSB är väldigt trevliga maskiner när man trimmar dom med förstånd. Bygger man på original block och vevaxel så bör man hålla varvet under 6500rpm. Vill man varva mer än 5000-5500rpm då får man ABSOLUT INTE ta några genvägar i bygget.
Original blocken ska man inte borra mer än .030" om du tänker ta ut lite effekt. Cylinderväggarana brukar bli väldigt tunna.
Original blocken ska man inte borra mer än .030" om du tänker ta ut lite effekt. Cylinderväggarana brukar bli väldigt tunna.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Det är så jag har förstått det oxå. dom går att bygga bra, men är lite känsliga. Ska först få bilen färdig och besiktad, innan det blir att göra nått med motorn. Får då sen se vilken trim nivå man ska satsa på. Drömmen hade varit att gå all-in och kräma ut rejält med effekt och bygga en varvillig sugmotor.Nova Jörgen skrev:400" CSB är väldigt trevliga maskiner när man trimmar dom med förstånd. Bygger man på original block och vevaxel så bör man hålla varvet under 6500rpm. Vill man varva mer än 5000-5500rpm då får man ABSOLUT INTE ta några genvägar i bygget.
Lyfte i motor och växellådan i helgen, men bara för att konstatera att det nya tråget la sig på framvagnsbalken.
Så bara lyfta ut skiten och göra om det nya tråget...

Pappmall

Nya plåten ser oxå. ut som papp efter slipning med grovrengörare...

Blev svart

Monterade hjälpfjädrar fram oxå. vet inte om det hade spelat nån roll, men dom kanske blir nöjdare på bes.

Bilderna blir lite kassa ibland med mobilen
Ska montera line lock, ska inte köra på strippen, utan tänkte bara montera på så vis... att jag stänger av bakbromsarna vid aktivering. Volvo har ju triangel system och mitt är draget som original, så jag köpte två st och tänker montera dom före reduceringarna till bakbromsarna. Får väl se hur det kommer att fungera!
En snygg illusion

Blir ett nytt försök idag att lyfta i motorn. Sen har jag sålt fälgarna, så nu måste jag bestämma mig för några andra och beställa nya. Lutar även åt lackering nu i Januari/Februari, så före det måste jag ha köpt nya ifall man måste justera nått
Så bara lyfta ut skiten och göra om det nya tråget...

Pappmall

Nya plåten ser oxå. ut som papp efter slipning med grovrengörare...

Blev svart

Monterade hjälpfjädrar fram oxå. vet inte om det hade spelat nån roll, men dom kanske blir nöjdare på bes.

Bilderna blir lite kassa ibland med mobilen

Ska montera line lock, ska inte köra på strippen, utan tänkte bara montera på så vis... att jag stänger av bakbromsarna vid aktivering. Volvo har ju triangel system och mitt är draget som original, så jag köpte två st och tänker montera dom före reduceringarna till bakbromsarna. Får väl se hur det kommer att fungera!
En snygg illusion

Blir ett nytt försök idag att lyfta i motorn. Sen har jag sålt fälgarna, så nu måste jag bestämma mig för några andra och beställa nya. Lutar även åt lackering nu i Januari/Februari, så före det måste jag ha köpt nya ifall man måste justera nått

-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Stifler skrev:
En snygg illusion
Om jag inte tänker helt tokigt så borde det där INTE fungera. Om du stänger flödet till bakbromsarna helt så blir bromspedalen mer eller mindre stum och du blir utan eller får mycket försämrade frambromsar också. Vätska går inte att komprimera, vart ska bromsvätskan till bakre kretsen ta vägen när du trampar på bromspedalen?
Har du två enkelcylindrar och en mekanisk bromsvåg så funkar det, men har du en original tandemcylinder så lär det inte funka något vidare.
Jörgen K.

nu säger jag inte att du har fel jörgen men nog borde det fungera som stiffler har tänkt, en vanlig huvudbromscyl har två kolvar, den bakre är länkad till pedalen (ev via bromservo), den främre "ligger lös" med en fjäder som stöder mot bakre kolven och en klenare returfjäder framför, vätsketryck tas ut mellan bakre och främre kolv och framför främre kolv, så när man trampar på bromsen så kläms bakre kolven framåt i cylindern mekaniskt, den främre kolven kläms framåt av vätsketrycket mellan kolvarna och man tar ut tryck mellan kolvarna och framför främre kolv. således bryr sig inte huvudbromscylindern sig om det går ut vätska eller inte ur den ena eller andra utgången och blir det en läcka på någon av kretsarna fungerar ändå den andra, läcker utgången mellan kolvarna så kommer kolvarna att "krocka" och man har tryck på den främre, om det läcker på främre utgången kommer främre kolven att bottna i cylindern och man har tryck mellan kolvarna. bild jag hittade på google http://www.nissanforum.se/wwwforum/uplo ... itled1.JPG
Det kan funka skitdåligt och det kan funka rätt hyfsat. Har provat på två bilar med varierande resultat
Dock med en krets fram och en krets bak

Nova Jörgen skrev:Om jag inte tänker helt tokigt så borde det där INTE fungera. Om du stänger flödet till bakbromsarna helt så blir bromspedalen mer eller mindre stum och du blir utan eller får mycket försämrade frambromsar också. Vätska går inte att komprimera, vart ska bromsvätskan till bakre kretsen ta vägen när du trampar på bromspedalen?Stifler skrev:
En snygg illusion
Har du två enkelcylindrar och en mekanisk bromsvåg så funkar det, men har du en original tandemcylinder så lär det inte funka något vidare.
smidy skrev:nu säger jag inte att du har fel jörgen men nog borde det fungera som stiffler har tänkt, en vanlig huvudbromscyl har två kolvar, den bakre är länkad till pedalen (ev via bromservo), den främre "ligger lös" med en fjäder som stöder mot bakre kolven och en klenare returfjäder framför, vätsketryck tas ut mellan bakre och främre kolv och framför främre kolv, så när man trampar på bromsen så kläms bakre kolven framåt i cylindern mekaniskt, den främre kolven kläms framåt av vätsketrycket mellan kolvarna och man tar ut tryck mellan kolvarna och framför främre kolv. således bryr sig inte huvudbromscylindern sig om det går ut vätska eller inte ur den ena eller andra utgången och blir det en läcka på någon av kretsarna fungerar ändå den andra, läcker utgången mellan kolvarna så kommer kolvarna att "krocka" och man har tryck på den främre, om det läcker på främre utgången kommer främre kolven att bottna i cylindern och man har tryck mellan kolvarna. bild jag hittade på google http://www.nissanforum.se/wwwforum/uplo ... itled1.JPG
Okey, jag har inte funderat så mycket, om det borde fungera eller inte. Tänkte mer testa och se vad som händer... bra med respons, så kanske man sparar nån timme och några svordommarSteve skrev:Det kan funka skitdåligt och det kan funka rätt hyfsat. Har provat på två bilar med varierande resultatDock med en krets fram och en krets bak

Brukar bli så man inte kan trycka ner bromsen så långt när man har det så det stänger av bakbromsarna och då får man väldigt dålig bromsverkan på frambromsarna. På manuella bilar tycker jag det är fint att ha det så man kan låsa frambromsarna så man kan stå stilla och mata växlar utan att bilen rör sig en millimeter. På en v8 med automat har man inte så stor nytta av den för däckbrännandets skull
När jag har funderat lite på det, så blir det nog som ni säger. Ganska stumt med dålig bromsverkan fram. Och det är ju som du säger Steve igenligen onödigt på en v8 med automat, enda anledningen att jag funderar på det är för att spara bak bromsarna... fast det verkar nu enkelt att bara byta skivor nångång, istället för att få det att fungera bra med original draget system.Steve skrev:Brukar bli så man inte kan trycka ner bromsen så långt när man har det så det stänger av bakbromsarna och då får man väldigt dålig bromsverkan på frambromsarna. På manuella bilar tycker jag det är fint att ha det så man kan låsa frambromsarna så man kan stå stilla och mata växlar utan att bilen rör sig en millimeter. På en v8 med automat har man inte så stor nytta av den för däckbrännandets skull
Ska låta det vara tillsvidare och fortsätta med annat roligare som kylning, bränsle och el.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Detta sätt kommer att funka alldeles utmärkt.Stifler skrev: Kanske är lika att montera som det är tänkt från början. Om jag har förstått det rätt, så brukar man ha det för att låsa bromskretsen fram. Man bromsar- aktiverar line locken- släpper bromsen- trycket ligger kvar och låser framhjulen- man värmer däcken- släpper knappen och rullar iväg.

Jörgen K.

Okey! blir nog att montera det så, men då har ju Volvo dubbla ingångar fram, så får fundera lite mer hur man ska göra.Nova Jörgen skrev:Detta sätt kommer att funka alldeles utmärkt.Stifler skrev: Kanske är lika att montera som det är tänkt från början. Om jag har förstått det rätt, så brukar man ha det för att låsa bromskretsen fram. Man bromsar- aktiverar line locken- släpper bromsen- trycket ligger kvar och låser framhjulen- man värmer däcken- släpper knappen och rullar iväg.
Har fått dit headers. Ångrar nu såhär iefterhand att jag inte byggde 1-3/4" redan från början.
Trots att jag redan har haft allt på plats engång, så krävdes det ändå lite finlir för att få det att gå fritt överallt.
Gäller att ha millimetrarna på sin sida...

Var ju tvungen att kapa i bakre bärarms infästningarna, så jag tänkte det är lika att styva upp dom lite... och tillverkade två stag.

Tror dom brukar göra så på rallybilar.
Sen började jag med kylet. Fick montera elfläkten tryckande pga. vattenpumpen. Vet inte... men har fått för mig att det kanske är bättre ha den sugande? fast nu får det bli såhär!

Oljekylar fästena är klar men kylaren ska jag göra en alu-plåt till.
Trots att jag redan har haft allt på plats engång, så krävdes det ändå lite finlir för att få det att gå fritt överallt.
Gäller att ha millimetrarna på sin sida...

Var ju tvungen att kapa i bakre bärarms infästningarna, så jag tänkte det är lika att styva upp dom lite... och tillverkade två stag.

Tror dom brukar göra så på rallybilar.
Sen började jag med kylet. Fick montera elfläkten tryckande pga. vattenpumpen. Vet inte... men har fått för mig att det kanske är bättre ha den sugande? fast nu får det bli såhär!

Oljekylar fästena är klar men kylaren ska jag göra en alu-plåt till.