Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Har försökt få till en uppdatering, men hinner inte riktigt med :(
Vore kul med kommentarer från någon som var i malmby, kanske finns några bilder där ute?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

Jag var ju där även om jag spenderade hela dagen drickandes öl i en solstol.
kul å se din bil även om jag bara han med å se en repa,
riktgit gött ljud i den :) verkade finnas gott om bottentryck i den dessutom :)

fick inte med den på film tyvär.


men din liksom de flesta andra såg ut att vantrivas på den lilla smala banan.
vi från östergötland är ju väldigt bortskämda med att kunna köra så ofta som vi vill på mantorp så allt annat känns ju lite B i jämnförelse
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag har då inte haft ett enda tillfälle att köra på mantorp ännu..
Men på fredag är det dags :wink:

Ska försöka skriva ihop en rapport.
Lastade bilen på fre efter jobbet.
Måste tippa kärran så mycket det går med att hissa stödhjulet och sätta pallbockar i bakkant.
Sedan vincha upp bilen för hand.
I 30 grader och gassande sol var det ingen lek :doh:

Lagom mör åkte jag iväg.
Det rullar på, passaten jag drar med är snart inkörd:

Bild


Mellan norrköping och nyköping skjuter ett däck på kärran :doh:
Bara stanna på motorvägen, ingen ordentlig domkraft..
Skulle dela domkraft på plats med Dennis Martinsson, den hade han :roll:
Efter mycket om och men har jag lyckats byta hjul med långtradarna en meter bakom ryggen, tror det tog bortåt 2 tim.

Hjulet:

Bild

Punkteringsvätska någon :mrgreen:

När jag närmar mig strängnäs blir det allt mer åska och spöregn.
Svänger av motorvägen och letar rätt vägar till banan.
Det var visst lättare sagt en gjort..
Såg väldigt enkelt ut på kartan, men så var det inte i verkligheten tyvärr.

Efter mycket irrande runt kom jag fram till banan, ca kl. 2 på natten.
Först en bom för att komma in på banan, det var inga problem.
Sedan när man kommit en bra bit in var det 2 bommar till, där stog lite folk och sade att det var stopp.
Man fick inte åka längre.Så man kom in på banan, men inte till depån.

Får bli en fortsättning sedan :wink:
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av nicke.t »

dåligt oljetryck i passaten?
tel 0707149931
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av säl »

Har sträckläst tråden och vilket jobb, det är så jävla grym den här bilen, mycket finurliga lösningar :-)

Vet inte hur mycket du hunnit med att prova ut bilen men, fungerar det bra med "bypass" ventilen? tänkte om du märkt några mystiska fenomen då den är styrd med tryckklocka?

Suttit och läst på amerikanska sidor om twincharging. jag hade ju planer att ha kompressorn innan turbon men tydligen så har väldigt många som gjort på det viset fått problem med ocilerande spjäll, konstigt gassvar och en massa andra mystiska fenomen, så det verkar ju vara bättre att ha kompressorn efter så som du gjort.

Sitter å funderar om man kan styra spjället med t.ex servomotor eller bara en enkel dragande solenoid istället och låta sprutet sköta spjället? tänkte att man då kan bestämma lite mer då man vill att spjället ska öppna.

//Micke
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Har inte Jonas redan kopplat in elektronisk styrning av spjället? Det var väll iaf prat om det tidigare i tråden om jag minns rätt?

Kul att läsa vad som händer, synd att du har så lite tid Jonas, du jobbar alldeles för mkt och får vem som helst att se lat ut!
Du hade behövt lite assistans ibland när saker strular och du far runt, ett praktiskt fruntimmer kanske?
Kosta på dig en domkraft oxå, köpte själv en aludomkraft för under tusenlappen nyligen dom är smidiga som attan!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

nicke, det är inte riktigt så illa som det ser ut.
Mätaren visar ca 1 bar mindre än det är verkar det som.

säl, bypassen verkar fungera rätt bra, men kör jag helt utan elektrisk styrning får jag också gärna lite "fladder" på spjället.
Det är bara precis när det öppnar, runt 2500 varv vid lättare gaspådrag.

larsat, jag har domkraft, men ska man packa allt man ska ha på en körning i en personbil är det begränsat med plats..
Därav att man försöker samårdna med andra och ta lite grejer var :wink:

Lite bevis att jag faktiskt använt bilen till er som tvivlat:

Bild

Märken efter däck:

Bild

Bild

Bild

Syns inte så bra på bilderna, men det finns allt lite gummimärken..
Tyvärr blev mycket körning inställd på malmby när man bara körde träning, tävlingsklasserna prioriterades
Blev väl 3,5 av de 6 körningar det skulle vara :(

Bild

Längst ner är däcken från de 2 första körningarna, sedan däcken från den 3:e..
Längst upp från kärran :roll:

Den sista halva körningens däck ligger fortfarande på..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Du har ju kört punka på ett däck då iaf :) då måste det rykt lite, trist att inte sådant hamnar på film, det förtjänar detta bygge...
Hade jag haft lite mer tid kunde jag ställt upp o samkört med extrabil någongång om du behöver få med dig grejer. Får jag bara veta saker runt 3v i förtid kan jag i stort sett alltid fixa ledigt vilket är soft.
Du kan ju alltid testa slänga iväg ett mess iaf om det är något, det blir inte mer än ett nej i värsta fall :)
Vet du t.ex. vilka dagar det är körningar på Mantorp Park i sommar?
Vore ju kul att åka dit nån kväll o titta på gatbilar men som det ser ut nu är det jobb 24/7 ett bra tag framöver fortf.. :(
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel-635 »

Känns spjäll fladdret i motorkaraktären, eller är det mest ett ljud som irriterar ?
Du nämner 2500 Rpm. vid vilket tryck ligger du på då ?

Kör du på Bensin nu eller ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det är lite både och. Man hör det och det kan kännas lite ryck.
Jag vet inte ordentligt vilket tryck, det varierar ganska mycket beroende på belastning.
På fullt har jag väl kanske 0,3-0,4bar från kompressorn, men prickar man "rätt" (lagom spjälläge så det endå blir en del tryck efter spjällen, så inte dumpen öppnar så lätt) kan det nog bli närmare ett bar. Sedan öppnar spjället när turbon ger 0,2-0,3 bar utan styrning.
Jag kör e85.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jaha, 5100 körningen på fre. gick sådär..
Det regnade nog från morgon till kväll, och jag har nog allderles för dåliga däck fram.
Understyr om man inte har sladd, fick försöka hänga lagom för att bli kvar på banan.

Det gick inte alltid helt bra:

Bild

Bild

Måste varit gräs på banan :roll:

Men det blev väl typ 10min körning, sedan var det färdigt.

Bild

Lådan nere igen..

Bild

Havererat urtrampningslager och kopplingscyl.
Egemter är ett tiltonlager som jag hittade lokalt.
Men dels var hylsan till lagret (som trycker på solfjädern) spräckt, och det visade sig även att cyl. läcker :doh:
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pimplaren »

Det var kul att se bilen live i Stängnäs! :) synd att urtrampet strulade till nu :(..

/Oliver
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jo, men nu är det nog löst.

Bild

Ny tiltoncyl. och en centreringshylsa jag svarvade till.

Bild

Monterat och verkade tätt när jag provade med tryckluft.
Men dagen efter hade det kommit fram lite bromsvätska..

Det var bara riva ner lådan igen och göra om.
Gjorde om lite med ett par anslutningar iskruvade i cyl, var lite dum kona för rören att täta i.

Nu ser det ok ut hittills iaf.
Har inte provkört ordentligt ännu dock, blir väl i helgen.
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Brandt »

Hur gick körningen i helgen? (Tror jag såg bilen när jag stod intill kanten och vänta på bogserhjälp?)
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Jag var ej på gatebil, har du kört nått Jonas? En kollega sa att 5100 kör varje torsdagkväll iår, stämmer det?
Man hinner tyvärr inte med ett skit numera känns det som :(
Skriv svar