Sida 123 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: lör apr 06, 2024 1:05 pm
av Daniel-635
En liten svarv video.

Jag svarvar ett par hylsor till ABS givare på 528an. (Likt på e28 och e24)

Slipar borr, pratar varvtal och matningar etc. hoppas det kan vara intressant.

:arrow: https://youtu.be/caqzHPLIw7g

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: lör apr 20, 2024 2:31 pm
av Daniel-635
Är det verkligen intressant med en video om en Palltruck ?
Ja kanske, jag har i alla fall satt ihop en video om ett enändigt projekt som aldrig verkar bli klart.

Varning för DÅLIGA svetsar som tillverkaren sketet dit. :shock:

:arrow: https://youtu.be/TAz32xn7mCI

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön apr 21, 2024 7:27 pm
av blackadder
Trevliga mek filmer.
Fick du tätt på läckaget?

/Peter


Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån apr 22, 2024 4:44 pm
av Daniel-635
Tackar !

Fick precis ett tracking nummer från samma leverantör (eBay) i Kina, så om ett par veckor hoppas jag !

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön maj 05, 2024 2:20 pm
av Daniel-635
635an har vart ute och rullat lite nu, lite småpill har det blivit.

Mer kylning, jag har monterat en liten kylfläkt och en kåpa vid min oljekylare till motorn.
oljekylare.jpg
oljekylare.jpg (290.21 KiB) Visad 5854 gånger
fläkt oljekylare.jpg
fläkt oljekylare.jpg (200.8 KiB) Visad 5854 gånger
Detta för att hjälpa till att hålla tempen nere vid kökörning, då oljekylaren i princip innan inte kylt alls utan fartvind.

I går 4 maj, vart vi på fikatur med BMW klubben, en liten video blev det av det också.

:arrow: https://youtu.be/mg4HZtOKX4E


Tumnagen flikaträff.jpg

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tor maj 30, 2024 8:08 pm
av Truls_Nordahl
Alltid lika underhållande att kolla i denna tråd.
Är ett tag sedan jag var här inne, så det har hänt en del här. :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön sep 08, 2024 12:25 pm
av Daniel-635
Mini reportage från en träff i Östra Frölunda.

https://youtu.be/cUZhn5IbN1k

Tumnagel östra fölunda.jpg
Upptäckte också att jag hade lite jobb att göra på bilen, då mössen hälsat på mitt i sommaren :angryfire:
Bränsleslang.jpg
Bränsleslang.jpg (165.96 KiB) Visad 5265 gånger
Har köpt denna marin slang på Biltema innan, och den verkar för övrigt vara mycket hållbar.
Givetvis har inte Biltema kvar samma slang, men jag hittade den hos nån båttillbehörs firma.

Kan undra om mössen är mindre benägna att äta sönder under huven, om bilen står med huven öppen ?
Sånt här är så jäkla irriterande, dom tuggade även sönder 4st böjskydd / kabelskydd.
Kabelskydd.jpg
Kabelskydd.jpg (212.62 KiB) Visad 5265 gånger
Som tur var vart det returledningen, så jag vågade köra hem i alla fall.

Har tre fällor i garaget, och har fångat nån mus i månaden hela året, annars brukar dom ju bara komma på vintern.
Grannens katter är nog för gamla och feta, hon får skaffa nya :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön dec 01, 2024 2:20 pm
av Daniel-635
En U-profil, lite plåtbitar, en gammal trapetsgänga från ett släpkärre stödhjul.
Sätter man ihop detta på rätt sätt kan det bli ett skruvstycke, som ser ut såhär.
Det tog dock 40 år att bli klart.

https://www.youtube.com/watch?v=0eC7EosIAco
Tumnagel skruvstycket.jpg

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön dec 15, 2024 2:16 pm
av Daniel-635
I somras fick jag misständningar för första gången på 635an, förklaringen vart ganska naturlig.
3800 mil och 14år på samma tändstift :hihi:

Liten video om detta, med lite bild inne i cylindrarna också, när man ändå har chansen.

https://youtu.be/xVxM1LlrtmE

Tändstiften.jpg
Tändstiften.jpg (367.22 KiB) Visad 3980 gånger

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön mar 09, 2025 9:13 am
av Daniel-635
Har vart lite dålig på att länka här, men två Youtube videos har släppts.

Dels bakvangssmörjning på min F36 428i, som fick tyst på riktigt elakt gnäll i bakvagnen, som verkar återkommande på BMW multilink !

https://www.youtube.com/watch?v=MFm-MQhH6sA

Sen nu i helgen, har jag lagt upp vad jag hoppas är sista videon om ABS bromsar.
Nu funkar det på båda gammel bilarna, alla 4 sensorer är bytta på båda.
Och alla problem har varit relaterade till sensor problem.
Gamla hydrauliken, och elektroniken har varit riktig :!: :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=6cfC82fjTkc


ABS3 tum.jpg
ABS3 tum.jpg (386.89 KiB) Visad 3238 gånger

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön mar 30, 2025 7:44 pm
av Steve
Kan kommentera ditt senaste youtubeklipp fastän du inte lagt upp det här än :)

Nu bor jag i ett väldigt icke-korrosivt område(västerbottens inland), och jag har har aldrig smort en hjulbult vid hjulbyte(ja okej då, när det varit väldigt dåliga gängor har det väl hänt, men aldrig på fräscha). Brukar dra fast dom VÄLDIGT hårt, långt dragskaft eller kraftig mutterpurra utan momentstav eller liknande. Har dragit av en enda hjulbult och när den gick av var halva brottet rostigt så var en gammal skada på den. Har bytt väldigt många däck också. :whistle: Har aldrig tappat ett hjul.

Min slutsats är att "alla" tappade hjul eller trasiga hjulbultar beror på bultar inte dragits åt tillräckligt(som kan avhjälpas genom att göra det riktigt ordentligt första gången, eller att efterdra). Spelar ingen roll om man har för mycket eller för lite smörja.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån apr 07, 2025 5:15 pm
av Daniel-635
Ja jädrar vilket drag det blev i den videon, över 7000 visningar har jag nog aldrig haft på en vecka :hihi:

https://www.youtube.com/watch?v=WaYs8uefAQc



Min bruksbil, vita 428an hade gått i Hufvudstaden i 3år när jag köpte den, helt osmort.
Två skruvar vart bytta, troligen avdragna ?
När jag lossade med långt skaft gnällde och skrek det.
Körde sista biten med mutterpicka och varje skruv gav ett brunt dammoln ifrån sig, till den grad att det smakade metall i munnen :shock:
Och skruvarna vart kännbart heta av friktionen när jag dragit loss dem med mutterpickan.

Man kan nog säga att generella rekommendationer är korkat, det passar för många dåligt.
Bor man "icke korrosivt" och dessutom har kupolmutter, kanske man aldrig behöver smörja alls.
Men som på BMW när skruvarna sticker igenom med flera gängvarv på en relativt oskyddad baksida av navet, där kan smörja behövas.

Helt enig med dig om att, inget av tappade hjul beror på smörja, eller avsaknaden av smörja.
Stressade och oerfarna arbetare på däckhotell, som sliter som idioter några dagar om året tror jag är större bov.




635an har haft säsongs premiär, TJUGONDE sommaren nu, hur det nu är möjligt :?: :!:
Startade snällt, lite glapp i höger halvljus är enda upptäckta felet ännu.
Tankar.jpg
GT vagn med bagageutrymme, duger fint som hantverkarbil :hihi:
Lastad.jpg
# no trailer queen :wink:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån apr 21, 2025 4:58 pm
av Daniel-635
Ny liten video, tillverkar syr och limmar nya dörrsidor till 635an.

https://youtu.be/iyRWZ0WhTWs

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tis apr 22, 2025 7:20 am
av blackadder
Dörrsidorna blev väldigt bra.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tis apr 22, 2025 5:31 pm
av Daniel-635
Man tackar, examensprovet blir innertaket, har bara skjutit på det i 15 år :hihi: