Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det blir en sväng till Ag:s i norrköping i veckan och se om det går att göra något åt tändkurvan iaf.

Den är jäkligt lurig, dels att den inte ville ha tändning.
Sedan lambdavärdena som ändrar sig rätt mycket beroende på temp.

Kopplar jag in lambdaregleringen för att lösa problemet går den fett :?

Om jag kört och ställt bilen varm, startar jag då går den magert. Men då kan jag koppla in lambdaregleringen så blir det bättre.
Har jag regleringen inkopplad från början går den fett. Tror tom. den lägger på innan motorn ens kommit upp i temp.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

vad är det för spridare?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Bosch 2200cc
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

ahh cool.. lät lite som bosch gamla 1680 ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av thedriftking »

Du har inga m50/m52 delar liggandes? :p
När blir nästa körning?
Erik Johansson.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Nej, tror jag hade en m52 topp som var sprucken. Men jag tror inte den finns kvar.

Jag räknar mad att köra på 5100 den 13:e.

Tillbaka från AG:s, en bromsning som gick helt strulfritt :shock:

Toppeffekten blev inte vad jag väntat mig tyvärr, men registret blev bra. (förutom att den inte höll ut på varv :( )

Förvånansvärt mycket mottryck, låg något hekto över laddtrycket :?
Dock funderar jag lite på det nu, om det kan vara att den ena wg:n öppnar lättare än den andra.
Och vi då mätte på den som öppnade mindre.. Tänkte nästan byta och mäta på det andra röret, skulle gjort det så man slapp undra :doh:

Ett protokoll:

Bild

Som man ser här är maxeffekt redan vid 6000 varv..
Och det gav just inget att höja laddet heller (laddar bortåt 1,5bar här, men gav bara 100hk mer än på 1bar)

Men medeleffekten mellan 3000-6500varv är alltså nästan 500hk, och det är ju inte så illa.

Det här är bromsat på 5:an, så det blir ju lite extra drivlineförluster också.

(men vaf.. jag vred bilden i photobucket, ändå blev den liggande här..
Bara vrida skärmen då..)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

700 hjulhästar med strulfri bromsning, går bilen lika strulfritt att köra på gatan oxå nu? Ska bli kul att se den nästa vecka!
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av thedriftking »

Tycker du ska va nöjd med 500hk som medel! Roligt med brett register :)
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel Bjälevik »

tycker det ser väldigt bra ut, hur stor var turbon? ni mätter aldrig nå drivline förluster? men gissa på närmare 800hk i maskin då på 1.5 kg ladd det är inte dåligt,ligger säkert på gränsen i kompressormappen vad gäller flöde på det låga trycket
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Turbon är en borg warner s480 80mm komp. in, 88mm ut på turbin.
Jo, drivlineförlust blir det ju. Är bromsad på 5:an, så det blir lite extra förlust i lådan.
( allt går genom dreven och bottenstocken istället för rakt igenom)
Inte mätt på några förluster vad jag vet.
Tony påstår också att bänken visar mindre än dynapack, vilket väl verkar rimligt.
Det bör ju bli lite förluster när man spänner bilen mot rullar, jämfört med att mäta på naven.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

det skiljer en helt del , mellan navbänkarna som finns runtom i landet mot mustangdynanometern ,
vi har testat köra flera bilar i andra bänkar å sen kört om dem i tonys bänk , vill inte skriva ut några siffror här men det är som sagt en hel del, har väll å göra med att det är dubbla rullar som ska dras runt, borde bli en jävla massa extra friktion mellan däck å två stora rullar
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robban »

Ja det säger sig själv att det är skillnad på hjulhästar och navhästar. Därför man föredrar att ha så lite friktion som möjligt mellan mätning och resultatet.

Oavsett mätmetod så borde denna maskin lämna mer, men så länge ägaren är nöjd så :thumbright: :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Nja, alltså visst vill jag ha ut mer, och att den ska hålla ut bättre på varv.
Men nu har jag iaf. en mapp att köra på så länge, nu var det inga problem med tändkurvan.
Faktiskt inget större problem med bränslet heller.

Frågan är bara vad jag ska göra för att den ska ge mer och hålla ut på varv?
Tony pratade om att retarda kammarna, menade på att det skulle gå att få max effekt vid 6600varv isf.
Eller hellre vassare kammar.
Jag har inte mätt på kammarna något, utan bara monterat efter markeringarna och har inga justerbara drev.
Tänkte inte att det skulle behövas något speciellt för att en sådan här maskin skulle ge effekt..

Sedan tycker jag det är lite skumt att det är såpass segt att få upp fullt laddtryck.
Turbon är med direkt och börjar ge tryck så fort man gasar på lite vid 2500-3000 varv, men tar bortåt 5000 varv på ett svep innan man har fullt laddtryck.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Mats Ivarson »

Seg respons tror jag beror på högt tröghetsmoment i turbon (tung axel med stor diameter). Kan ändå ge ladd tidigt men ta lång tid att öka till fullt.
Vad har du för kamaxlar? Ventilfjädrar? Inspänningstryck och tryck över nock?
Om du har någon form av standardkammar och fjädrar så skulle det ge mycket att byta dessa (fjädrar för att ha kontroll på ventilerna på höga varvtal och laddtryck/mottryck).

Fräckt bygge, jag följer projektet med spänning.

Om/när du överväger seriös prestanda och är beredd att lyssna, då rekommendar jag att du tar kontakt med nlr-christer.

Mats
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Allt i toppen är org. Bara renoverat. Ventilfjädrarna är chimsade 1,5mm har jag för mig, kommer tyvärr inte ihåg trycken. Skulle helt klart vara intressant att höra vad Christer skulle säga, var väl rätt länge sedan han syndes till här på sidan nu?
Skriv svar