Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Johan Lindberg »

Är problemet att du inte får upp laddtrycket? Du har inte provat att launcha innan den börjar mota för mycket i convertern så du får upp trycket å sen släpper launchen och bara håller mot transbrake så borde den ju börja producera effekt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det hjälper inget på så låga varv sen är det brist på tid också. bristen på vrid börjar vid 2500rpm ungefär och där fins det inte mycket man kan göra förutom att låtas motorn kämpa och ge max effekt med rätt tändning ca 30 grader och rätt lamda ca 0.80 då kommer man till stall varvet snabbast.

vore bra om man kunde fri varva och bygga tryck sen lägga i växeln på 5000rpm men det är tydligen aja baja :)

mvh jens
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Inlägg av maxn51 »

Läser nyfiket alla inlägg här och lär mig sjukt mycket bra och får mycket bra läsning det tackar jag Jens och alla andra duktiga som skriver!:)

Men nu va de en sak ja undra;) är de regler som förbjuder att frivarva och bygga ladd utan växel eller är det lådan som inte gillar att man petar i växeln på så höga varv?

Mvh Max
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det är lådan som inte gillar det. frågan är hur högt varv man kan lägga i växeln med en 7" converter utan att det är skadligt? men ska jag göra så måste jag stå i stage och då hinner jag inte göra så heller innan det blivit grönt. bäst är nog att göra som jag gjort bara fin justera på detaljerna.

här är en start som tillockmed vart röd :thumbright: https://www.youtube.com/watch?v=2UNrI8zjXlg
dahla
För mycket laddtryck

Inlägg av dahla »

För dryga tjugo år sedan var jag i ett garage där man körde med en automatlåda som man la i både ettan och backen samtidigt. Lådan låstes ju helt och laddtrycket kunde byggas upp maximalt och därefter la man bara ur backväxeln i startögonblicket. Jag har ingen aning om vad det var för växellåda eller om det är görbart med vilken automatlåda som helst men effektivt var det i starten i alla fall. Det handlade iof om en bil för rallycross och effekterna kanske inte var desamma som idag.
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

transbrake ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
dahla
För mycket laddtryck

Inlägg av dahla »

Ja, jag kanske ska läsa alla inlägg innan jag skriver... är knappt vaken efter en blöt kväll med kollegorna igår :)
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

trans brake i denna värld är så given så vi har väll knappt nämnt det, men rullar jag fram på tomgång helt in i stage så tar det för lång tid... hinner bli grönt ca 3 sek före jag har kommit upp på start varv.

för att summera så tänder jag första stage-lampan nu som man ser på filmen
sen bromsar jag hårt och får upp motorn mot 4000rpm/ca 1 bar ladd, ibland en 2-step modul där men behövs inte tycker jag och blir lite för många knappar att hålla koll på
sen släpper jag bromsen liiiiiite så jag rullar sakta framåt tills nästa stage lampa tänds, då trycker jag in trans brake knappen och bilen stannar av 100% och det är då ca 3 sekunder tills det blir grönt och då har jag hunnit upp mot start varvet 6800-7000rpm.
så fungerar det på filmen ovanför!

mvh jens
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Varför använder du inte transbrake creep funktionen i sprutet?
Samt en hållkrets för bromspedal, då slipper du transbrake knapp.
Bara en knapp på ratten för krypfunktionen, när du släpper foten från bromsen så släpps transbrake.
Och aktiveras inte när du bromsar vid mål.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Nu får du förklara mer för oss som ej förstår?
/ Mvh Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

den hjälper bilar med v8 och pro gran men inte mig så mycket. jag behöver hjälp tidigare.

tror det lagts betydligt mycket mer pengar på att utväckla convertrar till pro mod motorer..

ser så enkelt ut, stå på tomgång sen bara gasa till sen bumpa in haha men det har nog tagit tid att få det så bra och $$$$$ https://www.youtube.com/watch?v=GkuH55lRTF0

mvh jens
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Inlägg av maxn51 »

Det mesta ser lättare ut än de e!;)
Men vad är de dom kör när dom typ "hoppar" fram till stage?

Mvh Max
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Jens Gustavsson skrev:den hjälper bilar med v8 och pro gran men inte mig så mycket. jag behöver hjälp tidigare.

tror det lagts betydligt mycket mer pengar på att utväckla convertrar till pro mod motorer..

ser så enkelt ut, stå på tomgång sen bara gasa till sen bumpa in haha men det har nog tagit tid att få det så bra och $$$$$ https://www.youtube.com/watch?v=GkuH55lRTF0

mvh jens
Menade mest på att du slipper transbrake knappen, alla extra knappar är ett extra misstag man kan göra.
Jag ska testa creep funktionen via VEMSet, får se hur svårt det är att få till, fördelen är att man kan välja mellan vilka varv
den fungerar på och hur korta pulser.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ja det ska va så lite knappar som möjligt i en race bil det vet alla som tävlat en tid och försöker vinna. mycket att hålla reda på som det är redan då man står där och det händer en massa grejor runt bilen.

vill nog ändå ha kvar transbraken på fingret då det känns mer exakt än foten och van det redan. går att justera reaktions tiden med en speciell mekanisk knapp också till det. får inte finnas några elektriska fördröjnings styrningar i comp. man får inte heller styra växligar elektriskt det ska föraren göra.

vi håller på att klura i olika saker som gör att convertern stallar bättre på riktigt låga varv före man går in i stage. vi är jag och framförallt stig o.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jag har nu hittat ett nytt B18 block som ser ok ut som ska lämnas bort för borrning till 86mm som tidigare. sonic testades och såg bra ut med minsta mått på 6.8mm på tunnaste stället och upp till 9mm på vissa cylindrar.

syns bilden för alla? har testat att länka från min googel drive för första gången

Bild
Skriv svar