Sida 125 av 178

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 1:24 pm
av robban
Bromsade en audi 5:a med likadan turbo som du har Jonas till 1168whp, så att turbon är boven avfärdar jag.

Koppla bort kompressorn och kör bara turbon så ska du få se :)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 1:37 pm
av j björk
Upp till 4000varv gjorde kompressorn nytta i bänken, sedan är bypasspjället öppet. Har svårt att tänka mig att kompressorn gör någon större skada sedan?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 1:47 pm
av calle Bengtsson
Hej

kul att läsa att du har fått fart på bilen, och även om du kanske inte fått dom hästar du vill ! så häng i bara! Men jag kan tänka mig att det är mkt att sortera ut på en så här avancerad bil!
tackar för undehållande läsning och en underhållande bil.

MVH Calle

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 3:10 pm
av knotan
vad är det för mått på turbon?? in resp ut inducer/exducer??
hur mycket laddar kompressorn???
är det en 3.6a eller 3.8??

Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 7:41 pm
av Ante Karlsson
Kompressorn på en s480 bör lätt räcka till 1100hk, är 80mm in.
Verkar som om det är lilla turbinen på 88mm?
Känns som om det är något strul med motorn. Borde lätt ge 700hk med 1 bar. (iaf i min värld). Och sedan kanske runt 1000 med 2 bar.
Men ge inte upp bara för snart så ger den garanterat det!! :)

/Ante

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 7:50 pm
av robban
88mm är stora turbinen, exducernmåttet, nästa steg ner är 81,74mm och sedan 74mm

Den ska vara 96/88 turbin och 109,7/80 kompressorn. Turbon i sig är inte bottnad på den effekten.

Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 8:02 pm
av Ante Karlsson
Okey, trodde det var inducern.

Då är det 1,32 huset också?

Är iaf inte turbon som är bottnad på långa vägar.

Har inte läst alla inlägg i denna tråd så kanske kommer en massa konstiga frågor.

Inga läckage,provtryckt? Tändläget är rätt? Kam inställning?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 8:47 pm
av j björk
Ja, inget är litet på den turbon..

Kammarna är org. som bara är ställda efter markeringarna med org. ej justerbara kamdrev.

Har inspekterat slangar etc. men inte provtryckt. Lär väl få montera bort en kam om jag ska kunna trycka hela sytemet?

Har väl lite läckage vid spjällaxlar och dyl.

Tändläget är bara kollat på tomgång, men det verkar inte vara något konstigt vid bromsningen.

Det skulle förstås vara intressant att koppla bort kompressorn helt, och se så den inte skapar turbulens som ställer till det eller något..
Surt att köra en bromsning bara för det bara :(
Kanske går att märka något på väg eventuellt..
Men redan nu vrålar det bara till på 4:an och blir långa spår bakom :roll:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 8:56 pm
av j björk
Kompressorn laddar typ 0.3-0.4bar.
Går att växla upp den en hel del..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 9:27 pm
av knotan
Iom du har orginal kammar så är det väll inte så att det tycks saknas så mycket effekt??
räkna med MINST 15% drivlineförlust (jämnfört med tex navbänk där troligen 10% är närmare sanningen?)

är det en 3.6a du har?? vad lämnar en sån i NA?? 360 hästar??


men för fan se till å trycksätta systemet, kan nästan garantera dej att du har diverse läckage, och det gör ju stooor skillnad på spooluppen.

sen är ju frågan, är effekten på pappret det vitkiga??? den funkar ju till det den ska bortsett från att den kanske laddar sent (vilket troligen är pga laddluftsläckage gissar jag)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 9:43 pm
av robban
Det saknas effekt.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor jul 05, 2012 10:18 pm
av Mats Ivarson
Du behöver kamaxlar och fjädrar.
Ang fjädrar så vet du inte om ventilerna stänger som de skall nu, gör de ej det så tappar den moment på höga varvtal.

Ang provtryckning, kan du täta in och ut ur turbon? Är det svårt att hänga undan downpipe? Annars måste det vara bästa sättet att provtrycka, grenrörsläckkontroll får du på köpet.

Mats

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre jul 06, 2012 1:07 pm
av Moggemx
Min s38b36 motor lämnade 913whp (Nav) med en Garret gt4202r turo som har 74mm kompressor och 82mm turbin med helt std topp inkl. kammar och allt , så är inte heller med på att det är dom som stryper ner effekten.. Mycket konstigt detta :? Hoppas ni får till det nu bara! :)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre jul 06, 2012 1:58 pm
av Kadett4wd
Ett tips:
Skit i effektletandet i år.. åk och sladda och ha kul.
Ta det i vinter.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre jul 06, 2012 2:06 pm
av knotan
jag instämmer, dreva upp kompressorn lite så du får kompressorkarraktären, sen skit i maxeffekten, det är ju inte den som är intressant i sammanhanget,
blir ju lite löjligt med toppeffekten ibland på detta forum, det är ju väldigt sällan(eller kanske aldrig) toppeffekten som avgör hur bra bilen funkar för sitt ändamål...

kolla vilka effekter dem som leder driftserien kör med (för det är väll dem du vill eftersträva att hinna med??)
mellan 4-550 hjulhästar MED BRA REGISTER räcker gott å väl till!!! då har du mao typ dubbla mot många i pro klassen, tror inte det är effekten som saknas i ditt fall mao ;) ;)