Sida 126 av 178

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör jul 07, 2012 2:38 pm
av j björk
Ja, absolut.
Nu ska jag inte göra några större grejer för att få mer effekt eller dyl.
Nu har jag ju en mapp där inte allt smälter av avgastempen.. Det är tom. kvar lite galv på avgasröret :shock:

Bakte delen av avgasröret efter turbon hade jag förut lackat med värmefärg, av den var det kvar litegrann några cm längst bak på slutröret :whistle:

Jag har ju dessutom ett par 100hk mer nu.

Men det är ju endå intressant att försöka reda ut varför det inte fungerar riktigt som det ska fortfarande, så man vet vart man ska lägga krutet.
Skulle ju vara intressant att prova i bänk med urkopplad kompressor för att se om det kan vara turbulens som ställer till det.

Motorn är en 3,8 har för mig att org effekt ska vara 340hk

Ingen kan säga att jag aldrig byter olja i lådan:

Bild

Vet inte hur många gånger den varit nere nu, med växellåds, kopplin och kopplingcyl. problem..

Genomgång av låda:

Bild

3:ans drev, synknav och synkring hade tagit mer stryk än jag hoppats på.
Synknav och synkring hade jag andra, men inte drev. Fick bli att grada av och hoppas det fungerar.
Blev att byta några till synkringar bla.

Huvudaxel ihop igen:

Bild

Bottenstock och backdrev monterat igen, och inmätt efter rengöring:

Bild

Tillbaka till de gamla 26 splines lamellerna igen istället för de omsvetsade 10 splinsarna:

Bild

Hoppas det ska funka nu igen då..
Nu sitter det alltså en ny 26 splines ing. axel i lådan.

Det var iaf. inga kugg eller dyl som såg ut att vilja ge upp, så det är ju positivt.
Håller det ihop nu kanske det blir face-plating till nästa sesång..
(typ dogbox konvertering)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör jul 07, 2012 7:18 pm
av j björk
Har provkört.

Nu kan man frikoppla och växla ordentligt igen :thumbright:

Bara rita på en växel, slå i nästa och rita vidare :D :lakrits:

Upp till 4:an då, antagligen bara för att fegischauffören inte har vågat längre :roll:
Skulle behöva ge mig ut på bredare väg då..

Men det blir nog tillfälle på mantorp på fre :thumbright:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör jul 07, 2012 10:52 pm
av AntonD
:thumbright:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön jul 08, 2012 12:47 am
av thedriftking
Snart får du Bju på en åktur ;)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön jul 08, 2012 9:14 am
av j björk
Är du på rätt plats vid rätt tillfälle på fre, borde det gå att ordna.
Var ett par andra som skulle med tror jag, men det var väl 6-7 körtillfällen om man kan vara med på alla.

Turbon har fått en mössa, så den inte ska behöva frysa :roll:

Bild

Bild

Kanske blir lite svalare i bilen också..

Skärmat av luftfiltret lite mer:

Bild

Så kanske det inte blir så skitigt direkt, och förhoppningsvis får väl turbon lite svalare luft.

En dålig film från bromsningen på ett pull om någon vill se:

Bild

Där ser man tydligt problemet med hastighetsmätaren som hoppar, det är jag intresserad om någon har en lösning på.
Kör på org. e34 givare i bakaxeln.

Låter som den missar tydligt på slutet i filmen, men det upplevde jag inte i verkligheten :?
Om det inte var något just på det där svepet

Blev visst rätt dålig kvalité när man lade den på photobucket också :doh:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön jul 08, 2012 9:28 am
av Kadett4wd
funderar på om inte mätaren flippar på grund av att signalen kommer för sällan?
om du hade givaren på kardan istället?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön jul 08, 2012 11:24 am
av Moggemx
Har som för mig att hastighetssignalen i e34 omvandlas på nåt sätt i instrumenteringen innan signalen når hastighetsmätaren, höll på att forska i det tidigare då jag tänkte koppla hastighetssignal till sprutet också !

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön jul 08, 2012 2:49 pm
av j björk
Ok, har inte mätt något på signalen.
Det kan ju kanske vara en sådan skum givare som vw/audi kör med på vissa modeller.
Den skickar inte ut någon signal, istället skickar instrumentet ut en spänning som givaren jordar ner.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån jul 09, 2012 6:30 pm
av nicke.t
du kan ju slipa upp hålen i org kamdreven å prova lite.ganska hårt matreal.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån jul 09, 2012 8:17 pm
av j björk
Jo, det kan ju gå, men skulle mycket hellre ha justerbara drev som är graderade.
Där man bara kan ta bort locken framför och justera enligt graderingen.
Men man får väl se hur det blir

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån jul 09, 2012 8:22 pm
av nicke.t
jo de ju alltid bäst,men innan du köper nya kammar tänkte jag bara. :)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis jul 10, 2012 12:31 pm
av erikjakan
Lääär ju inte va nån vits med kammar. Fler som bromsat 900whp+ med orgtoppar.

Mvh Erik

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis jul 10, 2012 6:04 pm
av RoGGaH
Har alltid kört med uppslipade drev funkar kanon.
Har aldrig sett några justerbara köpes så då får man nog fixa själv.
Men de löser du säkert :)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis jul 10, 2012 9:13 pm
av j björk
Åfan, nja göra egna drev vet jag inte om jag fixar.
Då får det nog bli uppslipade org. i så fall.

Någon som har några värden på org. kammarna?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör jul 14, 2012 9:45 am
av j björk
Uppar väl lite efter 5100 igår.
Tror 3 körpass regnade bort, ett hann jag inte färdigt till. Dessutom var allt så varmt så det behövde kylas av lite.

Som vanligt problem med avgasrören.. Första körningen gick ett rör isär, det är därför de däcken inte är riktigt slut:

Bild

(det är de som ligger till vä :roll: )



Sedan gick det hål i ett rör..
Fint lagat här:

Bild

Det här fick jag se först när jag kom hem och synade av bilen lite:

Bild

Det börjar ta på materialet på andra ställen också:

Bild

Innifrån kofferten.

Utifrån:

Bild

Andra sidan:

Bild