Sida 129 av 178
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: mån jul 23, 2012 9:13 pm
av thedriftking
Blev pappas svarvjobb bra?
Vet du vilken kabel man tar signal till varvräknare på m50 kabelpiskan?
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: fre jul 27, 2012 9:26 am
av j björk
Det har inte hänt mycket med bilen på sista tiden, blev lite akut att såga ner ett gäng träd etc. när det lite hastigt blev bestämt att en skulle komma och grava och chakta en massa.
Det var tungt att leka skogshuggare i solen
Daniel, jag hade liknande konstruktion förut också.
Men nu ska den utvecklas lite, och förhoppningsvis fungera bättre.
Men det kan ju förstås bli sämre också..
Per, ska se om jag kan hitta sådan strumpa
Lindgren, jag bestämde mig för att köra 1/2" rörgänga istället, då kan man bestämma sedan vad man vill ha:
driftking, jag hoppas det. Får se hur det fungerar sedan..
Rören börjar sitta ihop iaf:
Han som skulle hjälpa mig att slipa rören glömde svara i telefonen, eller på sms den dagen
Det fick bli svarvat istället, efter en massa fördröjning då jag väntat tills han som skulle slipa skulle ha tid..
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: fre jul 27, 2012 9:29 am
av j björk
Har ingen aning hur bmw:s motorpiska är uppbyggd, om det finns någon standard färg till varvsignal ut el. dyl.
Du kan inte se på någon bil, eller hitta ett kopplingschema eller något sådant?
Prova annars att fråga i motorstyrning här på forumet, är ju en populär motor att stoppa i här och där, någon kanske vet eller har chema.
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: fre jul 27, 2012 9:58 am
av martinssoN
e30 iståfall pin 9 svart.
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: fre jul 27, 2012 2:11 pm
av j björk
Lite provtryckning:
En provtryckningsfilm:
Jag tror nästan jag har ett litet läckage någonstans vid insuget..
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: fre jul 27, 2012 3:11 pm
av Henka_
hmm, ja en liten kanske...
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: fre jul 27, 2012 3:15 pm
av Steve
Läckagespray är en fin uppfinning också

Re: Heavy metal bmw:n
Postat: lör jul 28, 2012 3:17 pm
av j björk
Läckagespray, då tänker jag på sådan sörja man kan spruta på för att lokalisera oljeläck?
Hur som, färdiga rör:
Börjat med stag som ska se till att rören inte kan åka isär:
Färdiga:
Monterat:
Glidytorna smörjda med super duper pasta som skulle tåla drygt 1000 grader. Får se om det är kvar något när man kört..
Sågat ur frontspoilern så den går dit med oljekylaren på plats:
Lite färg behövdes helt klart på kylaren nu, så det inte skulle se förjäkligt ut:

Re: Heavy metal bmw:n
Postat: lör jul 28, 2012 3:26 pm
av subw000fer
j björk skrev:Läckagespray, då tänker jag på sådan sörja man kan spruta på för att lokalisera oljeläck?
Tror han menar sopvatten, spruta på och se var det bubblar
Följer varje uppdatering med beundran

Var roligt att se den live på gatebil med trots att du hade problem då.
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: lör jul 28, 2012 3:51 pm
av stecka
Såpvatten funkar som sagt, annars finns de spray att köpa för luftläkage och dyl..
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: lör jul 28, 2012 3:53 pm
av larsat
Om man kör motorn på tomgång kan man ju använda startgas för att upptäcka läckage runt insuget också, ser fint ut hoppas det funkar felfritt nu.
Vad heter super duper pastan? Är det något fett i den eller typ som kopparpasta eller liknande?
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön jul 29, 2012 3:53 pm
av j björk
Jaha, ni menar sådan spray.
Kan för tillfället inte starta, så det blir lite svårt. Tror även anta det blir lurigt att konstatera vart det är under insuget. Men det klart, viss hjälp kan det säkert ge.
Vill man inte ha ont i huvudet resten av dagen kan man ta rengöringsspray istället för läckage/startgas spray.
Det fungerar lika bra, fast utan eter eller vad fanken det är i det andra rävgiftet.
Smörjan heter omega 99, påminner om kopparpasta men är grått.
Tänkte hur svårt kan det vara att hitta ett läckage där det känns att det blåser och har plockat bort kompressorn och plemiumet.
Men det var visst inte helt enkelt

Re: Heavy metal bmw:n
Postat: sön jul 29, 2012 4:14 pm
av Steve
Provtrycker du och sprayar med läckagesprayen samtidigt så ser du ju var det bubblar, lättare att hitta åt små läckage så också
Re: Heavy metal bmw:n
Postat: ons aug 01, 2012 8:57 pm
av Pimpolainen
hur går det?

Re: Heavy metal bmw:n
Postat: tor aug 02, 2012 1:07 pm
av j björk
Här händer inte mycket
Har hållit på och sågat ner träd och tagit hand om, diverse hjälp vid grävning etc.
Det har hållit på från 7-8 på morgonen till 9-10 på kvällen, har varit helt slut sedan och inte fått något gjort knappt
Har iaf. provtryckt färdigt, blev en specialare för att kunna trycka utan plemium och kompressor:
Hittade boven, det var det första jag tänkte på:
Alltså, jag tyckte att det verkade vara nere vid tomgångsmotorn.
Inte just att det skulle vara en slang som delvis glidit av, under klamman.
Den satt lite dumt till, mellan ett vattenrör och blocket. Men jag hade lyckats få ner handen och känna att slangarna verkade hela, och sedan trott att det inte var den.
Ja, tills jag tryckte utan kompressor och plemium då..
Den blev helt enkelt bortrationalised nu, har endå inte fått någon vidare funktion på den.
Det läcker rätt skapligt runt spjällaxeln på bypasspjället också, men det får bli ett senare bekymmer.
Jag var varnad för det, men trodde inte det kunde vara så illa.
Ser ut att sitta fina kapslade lager har jag för mig.
Skruvade ihop rätt mycket igårkväll, slutade vid 19 tiden och hann med några timmar på bilen efter det.
Hann med en provstart, hoppas att jag hinner med att få ihop det sista och provköra ikväll innan det blir för sent.
Imorgon är planen att få ut den till mantorp.