Sida 130 av 178

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor aug 02, 2012 1:45 pm
av thedriftking
Ser bra ut, hoppas man får se den på Mantorp :) blir det testa 402m?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre aug 03, 2012 12:44 pm
av j björk
Nej, det har jag inte däck till.
Jag får inte dit mindre än 16" heller.

400m hjulspinn och en 13-14 sec. tid känns ju sådär spännande :roll:

Nej, jag har tänkt fortsätta med driftingen.

Nu är bilen ihop iaf. efter lite strul med oljeläckage.

Dock hade visst lådan tagit mer stryk än jag trodde, 4:an skrapar alltid nu :doh:
Blir att riva igen, nu finns ingen tid. Hoppas det inte blir allt för mycket skadat, börjar få brist på reservdelar..

Om väldigt mycket klaffar nu kan det bli att köra tävlingen imorgon, (hinna med licenskurs ikväll, få bilen pro int besiktad+vagnbok, kunna efteranmäla sig) annars blir det sladda runt konor på parkeringen tyvärr :(

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre aug 03, 2012 2:13 pm
av Amazon67
Sluta nu, åk ner och låna ett par 16 tums slicks av Jocke till i morgon! det är klart som faan du ska prova!

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre aug 03, 2012 7:39 pm
av knotan
skit i det, bilen är ju byggd för att svänga med :)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre aug 03, 2012 9:36 pm
av j björk
Det finns inte riktigt tid till några kruseduller nu i vilket fall.
På lunchen tvättade jag bort oljan från bilen efter provkörningen igår kväll och provkörde.

Vid 17 tiden kom jag ut till mantorp.
Lyckades efteranmäla mig till drifttävlingen,(utan licens eller vagnbok)

Skaffa vagnbok och få bilen besiktad.
Gå licenskurs så jag får tävla på ansökan så länge..

Imorgon är det allvar :shock:

Jaha, tävla med eliten efter att jag kört 3 ggr..
Ja, 4 då om man ska räkna den gången det regnade hela tiden och kopplingscyl. pajade efter 10min :roll:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre aug 03, 2012 10:25 pm
av larsat
Det blir nog bra, stort lycka till!
När du körde i Mantorp sist när vi sågs där var jag uppe på taket på depån en sväng, tror det var första varvet du körde, när du eldade ut på rakan tror jag du hade släpp på 5ans växel?
Det såg skapligt tight ut att du hann bromsa ner bilen in i kurvan längst bort iaf, jag hade lätt kört av vägen för länge sedan med din kärra :) Var iofs fler som gasade rätt bra också, kul underhållning!

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre aug 03, 2012 10:55 pm
av thedriftking
Lycka till Jonas!
Hoppas på bra väder och att du klarar dig utan större bekymmer :)

Ska bli kul att titta på dig och alla andra köra och ladda fullt, hehe

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 04, 2012 6:40 am
av j björk
Start o målrakan?
Brukar oftast ha 4:an där, går så jäkla fort om man ligger på 5:an..
Men det har hänt.

Har för mycket bakbroms, det blir lite spännande ibland när man kommer lite väl fort in mot en kurva :hihi:

Men ett par tillfällen på gatebil laddade jag järnet på 5:an där, det var när jag skulle om dels en porche gt3 och dels någon drift monkey time attack bil.

Blev så jäkla förbannad, båda tyckte de var fräna och körde om på gulflagg. Sedan låg de som en jäkla bromskloss framför :doh:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön aug 12, 2012 2:36 pm
av j björk
Hade lite problem innan mantorp, dels synkade inte lådan på 4:an..
Ingen tid att göra något åt.
Dock kändes det som den gick riktigt bra, bara mata växlar och sackade inte utan höll fullt hjulspinn :thumbright:

Men tillbaka i garaget fick jag se ett oljeläck :doh:

Bild

Bild

Läckte mellan slangen och kopplingen, det har jag aldrig varit med om förut.
Tänkte byta både slang och koppling, men hade ingen mer 45graders.
Försökte med 90, men fick inte till något bra.

Bild

Bort med det jäkla plemiumet igen för att komma åt andra änden på slangen..

Under körningen kändes dock bilen halvseg igen :evil:
Hur som, efter mantorp blev det att riva låda (som vanligt)

Bild

Inte så konstigt att 4:an inte synkade..
Även 3:an hade fått rätt mycket spö, blev att byta 3:an synkring, synknav, 4:ans synkring och kona samt plastmellanlägg till växelföraren (igen)

Nu måste jag nog vara försiktig, har inga mer delar :roll:
Men när turbon är seg får växellådan stryk.
Den här gången sparkade jag koppling också när den inte orkade riktigt, det har jag aldrig vågat riktigt förut.
Och det höll det ju för iaf, det är ju ett gått tecken :thumbright:

Råkade glida in här också: http://www.tractive.se/produkter/bakhju ... ellada__51" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar ju vara trevliga lådor, växellägesdisplay, sekventiell, shiftcut signal till sprutet.. Vill gärna ha sekventiell dogbox :drool:

Dock rekomenderade de inte över 700Nm och prislappen var lite jobbig.. Typ 115k för den 6 vxl.
De hade en 1000Nm låda på gång, men de visste inte när eller till vilket pris :whistle:

Börjat med kylning till lådan:

Bild

Hade visst inte mer bilder på det, får väl bli när det är färdigt.

Här ska mätas mottryck precis innan turbon också :evil:

Bild

Det röret som kommer upp genom golvet går enda bak..

Har märkt att den vill kräkas lite genom tankventilationen ibland, blev lite ombyggnad:

Bild

En liten reservoar, röret in i botten så bränslet följer med tillbaka när luft sugs in.

Monterat:

Bild

Genomskinlig slang som en loop på ingången till reservoaren, som fungerar som vattenlås så det inte ventileras i onödan när bilen står.
Ska dit ett filter bara på inloppet också.

Tömde catchtanken till vevhusvent (oljetankvent)

Bild

Jodå, det verkar vara starkt :wink:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön aug 12, 2012 9:11 pm
av larsat
Är det mkt bökigt att bara testa slänga dit en ZF 535 diesel låda? Även om den inte håller jättebra så har du iaf testat o kostar inte så många kr, borde väll inte behövas byggas om så mkt eller?

Har du monterat strypning till oljan för turbon?

Däcken du hade, behöver 6st totalt varav 4 bör vara samma dimension, så får du fler över hör av dig, jag tar dom någongång när jag har tid :) MVH

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån aug 13, 2012 8:28 pm
av j björk
Det är väl hyfsat bökigt.
Ska väl svetsas om svep antar jag, sedan nya lameller.
Ev. ny kåpa över lådan.
Ny kardan med stödlager som måste monteras på något vis.
Och div. småsaker som kopplingscyl. etc.

Vet inte riktigt vad det är för låda man ska ha heller, nyare 535 är väl alltid aut. har jag för mig.
530 finns med manuell, men det verkar inte direkt drälla av dem.
Har för mig att det fanns 2 på bildelsbasen när jag kollade, och de gav inte direkt bort dem.

Men det ska väl finnas någon äldre 5 vxl. som ska vara rätt stabil också.

Känns inte direkt som det är något jag har lust att dra igång mitt under sesången i vilket fall.
Dessutom vill jag hellre face-plata den här.

Ang. däck, det där är ingen dimension jag normalt kommer i kontakt med, inte troligt att jag kommer över några mer.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån aug 13, 2012 10:35 pm
av Jorgen-a
jeg kjører e39 530 låda i min e21a. 1000whp og den håller enda=)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis aug 14, 2012 1:42 am
av Moggemx
Har du kikat på dessa? verkar vara riktigt fina grejer med 1års garanti dessutom! enlit sägnen så garanterades det tydligen att hålla för 1000hp också :P

http://samsonas.com/?page_id=234" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre aug 17, 2012 10:53 pm
av j björk
Intressant, fanns ju en 6vxl. konvertering som kanske inte är så dum..
Men jag antar att det fortfarande är svestsa om svep som gäller, och bygga om för stödlager..

Känns lite B om man endå ska lägga 40k på en låda :?

Har tidigare hållt på och strulat med att hitta något att ta bort gummirester på lacken med.
Men silikonborttagningen de kör med på jobbet innan lack fungerade riktigt bra :thumbright:

Bild

Efter några minuters jobb på dörren.
Dock var det väldigt oeffektivt på märken efter korden :roll:

Oljekylning på lådan på plats:

Bild

Många slangar blir det...
Tur att man har hasplåt under motorn iaf.
Skulle nog ha en under hela bilen..


Bild

Har även bytt bromscyl. till bakbromsarna för att få ordning på bromsbalansen, sedan blev det en provkörning.
Efter det ser det ut så här:

Bild

Ovanligt :doh:

Blev några urdragningar 3:an 4:an, sedan lät lådan som en stenkross.

På bänken igen:

Bild

Riva och inspektera:

Bild

Efter ett tag såg jag problemet:

Bild

Ett par kugg var rejält spruckna, det var inte långt ifrån ett rejält ras.
Nu ger jag nog upp på den här lådan, men jag skulle gärna vilja ha tag i ett 3:ans drev så jag kan köra lite till den här sesången.

Så tips är välkomna.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 6:48 am
av freddan302
http://www.thegearbox.org" onclick="window.open(this.href);return false; borde ha delarna du behöver...

Känns skönt att jag sålde min TKO innan den gick sönder..
Blir en Astro byggd T56 magnum nu!