Ja då har man gjort ett ryck. Eller två, gjorde ett ryck i tisdags också, men då hade jag naturligtvis inte kameran med mig.

Här var det förberett

Här börjas det med att jorda motorn enligt VEMS manualen, eller i det här fallet phat bob's goda råd.

Här var det hål!

Här var det ett stycke fiffig bit som gör det möjligt att få ut EC18/36 kontakterna genom brandväggen.

Tja, bilden talar väl lite för sig själv, men tanken är att kabelstammen ska smita in i motorrummet här

Gjorde klart bränsledningarna i motorrummet. Frågade på rörfirman om hur de ställde sig till prisolrör och skärringskopplingar och de var inga problem sålänge man använde stödhylsor. Hydroscandgrabbarna var lite skeptiska häromveckan

Jag är arg. Enda fiffiga stället att sätta fast jordflätan till blocket var naturligtvis på det bängligaste stället att komma åt

Blocket är flätat! Till sist. Jordpunkten är slipad plåtren, genomgående bult.

Generatorn är gjordad! Ja, jag vet, röd kabel till jord, inte bra! Men den låg i ambulansen och var tämligen gratis så det fick bli så.

Startmotor jordad! Och i övrigt inkopplad.

Insuget flätat från ventilkåpan.

Generator, startmotor, topp jordade till den här punkten.

Sen går det en tråd från jordpunkten ovan till batteriet.

En glad filur som torrkör!

En ännu gladare filur som tittar på när det torrkörs!
Ska det vara såhär? Hmm... wellpapp is the shit!

1:a version i plywood. (kan hända den får hänga med ett tag iofs, men tanken är nåt i alu sen)

När jag ändå var igång med borrmaskinen så råkade jag sätta fast brandsläckaren också. Efter att jag satt dit den så funderade jag en stund på vad som var mest troligt: 1. jag krockar och får en liten röd projektil i fötterna och måste gå på kryckor resten av livet. 2. Min hemmabyggda bil börjar plötsligt brinna och det är tur att jag har monterat en brandsläckare så fantatiskt bra till att jag hinner släcka. Sen släppte jag det och arbetade vidare.

Friskt vågat hälften brunnet?

Ja snyggt blev det ju inte, men det hade jag då inte räknat med heller. Killswitchen är tänkt till bränslepumparna, om det egentligen är så nödvändigt? Den låg och skräpade så den fick vara med.

Back-sida

Tillbaka till jordandets värld.

Jag kör crimp-tool för första gången

Åtminståne det här verktyget.

Jag löder DSUB för första gången.

Härverriet är påbörjat... 12V+, jordarna (alla utom Sensor ground, 26) är monterade, fly-back kabel och DSUB. Sen var jag nog så trött i ögonen (klockan var 03.20.