Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
Hej, för det mesta brukar man svetsa torsendiffen istället.
Hade inte du skaffat annan låda?
Hade inte du skaffat annan låda?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Fränt bygge! Hade totalt missat den här tråden 

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
tackar!
I dag var det verkligen bara terapi jobb som jag gjort, provade hur bottenplattan skulle se ut med några wellpappskivor. Hade suttit hela dan och hållt på att skrivit på raporten och pluggat matte så jag behövde verkligen komma bort från datorn ett tag.
Den plana biten i mitten är på ca 5 m2 och vid centrum på bakhjulen går den upp med 7 grader och längden är ca 1 meter.

Defusorn i fram plan först 0,5 meter och sen går den uppåt med ca 6 grader tills den slår i chassit.

Defusorn i bak, höjdmässigt verkar den stämma ganska bra med orginalbilen.

I dag var det verkligen bara terapi jobb som jag gjort, provade hur bottenplattan skulle se ut med några wellpappskivor. Hade suttit hela dan och hållt på att skrivit på raporten och pluggat matte så jag behövde verkligen komma bort från datorn ett tag.
Den plana biten i mitten är på ca 5 m2 och vid centrum på bakhjulen går den upp med 7 grader och längden är ca 1 meter.
Defusorn i fram plan först 0,5 meter och sen går den uppåt med ca 6 grader tills den slår i chassit.
Defusorn i bak, höjdmässigt verkar den stämma ganska bra med orginalbilen.
Helgens jobb har varit att byggt om pedalstället från wire koppling till hydraulisk koppling. Var med wire från början och när jag byggde det här stället så visste jag inte vad jag skulle ha så det fick bli att ändra lite på det nu i efterhand. Själva pedalerna sätter jag dit sen när jag kommer till sundsvall där jag har lite durk alu liggandes.

Sen provade jag även en annan utforming på defusorn så det blev mer venturitunnlar i stället.
Börjar med att gå från 0-8 grader på en sträcka av ca 7 dm och sen går den vidare i 8 grader tills en meter bakom hjulcentrumet. Totallängden av tunneln blir ca 2 meter nu. Blev tvungen att ha minnst 8 graders lutning för att den ska gå fritt för A-armarna.
I mitten blir det lika som tidigare.
Får se vilken design jag väljer sen när jag ska göra det riktigt.


Sen provade jag även en annan utforming på defusorn så det blev mer venturitunnlar i stället.
Börjar med att gå från 0-8 grader på en sträcka av ca 7 dm och sen går den vidare i 8 grader tills en meter bakom hjulcentrumet. Totallängden av tunneln blir ca 2 meter nu. Blev tvungen att ha minnst 8 graders lutning för att den ska gå fritt för A-armarna.
I mitten blir det lika som tidigare.
Får se vilken design jag väljer sen när jag ska göra det riktigt.
Då var tentan gjord och det blev nog en snubbling på mållinjen, får se åt vilket håll jag faller.
Justnu väntar jag på lite grejer innen jag kan fortsätta så därför har jag börjat med grenrören i brist på annat att göra. Tyckte det var lika bra att göra det på en gång istället för att stressa ihop något när det börjar närma sig provstartning.
Det som blivit gjort är kolektorerna, bara för att dom är tråkigast att göra, förutom wg utgångarna. Resten gör jag när jag får tid.

Även gjort första delen på styrstången, iom. att det är styrningen vill jag veta vad det var för material i grejerna så jag tyckte det var bäst att göra den själv då.

Justnu väntar jag på lite grejer innen jag kan fortsätta så därför har jag börjat med grenrören i brist på annat att göra. Tyckte det var lika bra att göra det på en gång istället för att stressa ihop något när det börjar närma sig provstartning.
Det som blivit gjort är kolektorerna, bara för att dom är tråkigast att göra, förutom wg utgångarna. Resten gör jag när jag får tid.
Även gjort första delen på styrstången, iom. att det är styrningen vill jag veta vad det var för material i grejerna så jag tyckte det var bäst att göra den själv då.
Var matte1 tentan för 6e gången, fattar inte varför den ska jävlas när jag klarat de andra mattetentorna lätt.
Kvällens jobb har varit att punktat ihop båda grenrören och hunnit med att helsvetsa ett sen började det bli lite väl sent så jag fortsätter i morn.
Riktigt trevliga rör att göra, gått om platts så att alla rör kan vara lika långa och med bara långradie böjar.

Kvällens jobb har varit att punktat ihop båda grenrören och hunnit med att helsvetsa ett sen började det bli lite väl sent så jag fortsätter i morn.
Riktigt trevliga rör att göra, gått om platts så att alla rör kan vara lika långa och med bara långradie böjar.
I och med att det är på det här forumet så måste jag väll säga dubbla hx40 för annars är man väll inge frän
Egentligen har jag inte bestämt än vad jag ska ha för turbonar för det är ett senare problem, justnu blir det bara att köra med krökar istället för turbona tills att allt är klart och den är besiktad.

Egentligen har jag inte bestämt än vad jag ska ha för turbonar för det är ett senare problem, justnu blir det bara att köra med krökar istället för turbona tills att allt är klart och den är besiktad.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ser bra ut:)
Men hur kommer du åt att svetsa rören i kollektorn när du helsvetsar kollektorn först?
Blir inte det fruktansvärt mycket krångligare än att svetsa kollektorn sist?
Men hur kommer du åt att svetsa rören i kollektorn när du helsvetsar kollektorn först?
Blir inte det fruktansvärt mycket krångligare än att svetsa kollektorn sist?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar