Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hej, för det mesta brukar man svetsa torsendiffen istället.

Hade inte du skaffat annan låda?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

ville ha kvar torsendiffen, till att försöka montera i framdiffen istället eller ha ifall jag ska bygga en motorcykelbil istället. Ville även kunna kapa lådan så den stack ut mindre.

Lådan jag skaffade visade sig vara den svagaste lådan, men han som sålde den påstod att den var den starkaste.
Användarvisningsbild
jiiim
För mycket laddtryck
Inlägg: 410
Blev medlem: sön okt 21, 2007 1:14 pm
Ort: Boden

Inlägg av jiiim »

imponerande fortsätt såhär :)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då var lådan ihop plockad och ett lock är dit svetsat. Och det sticker inte ut specielt långt häller.

Bild
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Fränt bygge! Hade totalt missat den här tråden :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

tackar!


I dag var det verkligen bara terapi jobb som jag gjort, provade hur bottenplattan skulle se ut med några wellpappskivor. Hade suttit hela dan och hållt på att skrivit på raporten och pluggat matte så jag behövde verkligen komma bort från datorn ett tag.

Den plana biten i mitten är på ca 5 m2 och vid centrum på bakhjulen går den upp med 7 grader och längden är ca 1 meter.
Bild

Defusorn i fram plan först 0,5 meter och sen går den uppåt med ca 6 grader tills den slår i chassit.
Bild

Defusorn i bak, höjdmässigt verkar den stämma ganska bra med orginalbilen.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Helgens jobb har varit att byggt om pedalstället från wire koppling till hydraulisk koppling. Var med wire från början och när jag byggde det här stället så visste jag inte vad jag skulle ha så det fick bli att ändra lite på det nu i efterhand. Själva pedalerna sätter jag dit sen när jag kommer till sundsvall där jag har lite durk alu liggandes.

Bild


Sen provade jag även en annan utforming på defusorn så det blev mer venturitunnlar i stället.
Börjar med att gå från 0-8 grader på en sträcka av ca 7 dm och sen går den vidare i 8 grader tills en meter bakom hjulcentrumet. Totallängden av tunneln blir ca 2 meter nu. Blev tvungen att ha minnst 8 graders lutning för att den ska gå fritt för A-armarna.
I mitten blir det lika som tidigare.

Får se vilken design jag väljer sen när jag ska göra det riktigt.
Bild

Bild
Oskar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jun 27, 2007 6:39 pm

Inlägg av Oskar »

Du är duktig du :) :!:
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då var tentan gjord och det blev nog en snubbling på mållinjen, får se åt vilket håll jag faller.

Justnu väntar jag på lite grejer innen jag kan fortsätta så därför har jag börjat med grenrören i brist på annat att göra. Tyckte det var lika bra att göra det på en gång istället för att stressa ihop något när det börjar närma sig provstartning.

Det som blivit gjort är kolektorerna, bara för att dom är tråkigast att göra, förutom wg utgångarna. Resten gör jag när jag får tid.
Bild

Även gjort första delen på styrstången, iom. att det är styrningen vill jag veta vad det var för material i grejerna så jag tyckte det var bäst att göra den själv då.
Bild
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Ser fint ut :thumbright: Vad skrev du för tenta? såg dig ju när jag gick :)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Var matte1 tentan för 6e gången, fattar inte varför den ska jävlas när jag klarat de andra mattetentorna lätt.


Kvällens jobb har varit att punktat ihop båda grenrören och hunnit med att helsvetsa ett sen började det bli lite väl sent så jag fortsätter i morn.

Riktigt trevliga rör att göra, gått om platts så att alla rör kan vara lika långa och med bara långradie böjar.

Bild
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Kanske står nån stans, men vad blir de för turbosar??
Blir grymt! :thumbright:
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I och med att det är på det här forumet så måste jag väll säga dubbla hx40 för annars är man väll inge frän :roll:

Egentligen har jag inte bestämt än vad jag ska ha för turbonar för det är ett senare problem, justnu blir det bara att köra med krökar istället för turbona tills att allt är klart och den är besiktad.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser bra ut:)
Men hur kommer du åt att svetsa rören i kollektorn när du helsvetsar kollektorn först?
Blir inte det fruktansvärt mycket krångligare än att svetsa kollektorn sist?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

ett par 19T lr liknande måste ju räcka gott och väl.. vettig spol up med.

grymt bygge BTW :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Skriv svar