Sida 14 av 44
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: lör mar 12, 2011 8:18 pm
av Lindqvist Racing
Dags att väcka liv i den här tråden igen. Och definitivt dags att sätta fart med bilen, så det blir färdigt i tid. Förra årets motor är såld, förutom lustgassystemet. Det blir alltså helt ny motor i år, matad med gas igen. I år har jag kommit igång lite tidigare än dom två sista åren. Och det behövs nog, för årets maskin blir det lite mer jobb med. Planen var att börja i januari, men det sprack förstås. Men nu är jag igång i alla fall. Har börjat med toppen, insugskanalerna ska rätas ut. Lutningen blir 30 grader. Det kommer att se lite annorlunda ut jämfört med min förra topp med uträtade kanaler.
I övrigt kommer det att bli en hel del mumsigt i motorn. Återkommer med det.

Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: lör mar 12, 2011 9:43 pm
av Babs
du lever verkligen upp till "våga vägra OHC" stefan

//babs
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: lör mar 12, 2011 9:47 pm
av Kadett4wd
Om man tar bilden ur sitt sammanhang:
Äntligen funnit ett sätt att ta död på en B20,, totalt kväva ihjäl den...
För det är kanske enda sättet,, att köpa varje topp som finns o svetsa igen dem helt..

Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: lör mar 12, 2011 10:05 pm
av Lindqvist Racing
Babs skrev:du lever verkligen upp till "våga vägra OHC" stefan

//babs
Ja, än har man inte blivit så sinnesförvirrad så man överger B20..... eller så är det precis vad man är.
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: sön mar 13, 2011 12:46 pm
av Fredde Holmgren
Fränt som fan, kämpa på!

Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: sön mar 13, 2011 8:24 pm
av Lindqvist Racing
Har jobbat lite mer med toppen idag.
Ytan ovanför insugskanalerna frästes ner så det blev en plan yta där.
Göran på GMT hade fixat 2 alubitar till mig. Tack för hjälpen!
Efter lite hålborrande i dom så skruvades dom fast på toppen.
Fräste sen ytan för insugningsrören i 30 graders lutning.

Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: sön mar 13, 2011 9:31 pm
av Martin H
fränt, hur har du pluggat? blir det sprut på denna?
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: sön mar 13, 2011 9:33 pm
av volyota
(och jag som trodde att jag var ensam om att va galen) det ska bli kul och se när du är klar med fräsningen på toppen jag har sett några som gjort som du och vad jag vet så blir det stor skillnad på flödet jag har också sett en B20 topp som varrit liknande på utblåset men på den toppen hadde dom svetsat allt material vad jag hörde om den toppen så va problemet att den sprack hela tiden så jag tror att det aldrig blev någon seriös bromsning av den toppen men den skulle sitta på en 2 liters rallymotor
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: mån mar 14, 2011 9:43 am
av norrback
/Andre'
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: mån mar 14, 2011 12:06 pm
av Jens Gustavsson
detta kommer bli en frän motor
varför överge ett överlägsen motor? skulle jag bygga en 2.0liters 8v motor och fick välja mellan B20 och B23 skulle jag välja B20 direkt då den helt enkelt har mer potensial på "ventil rörelse" sidan.
mvh jens
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: mån mar 14, 2011 2:07 pm
av ris3t
finnt har tänkt göra så med en b30 topp skulle va finnt de
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: mån mar 14, 2011 7:25 pm
av Lindqvist Racing
Martin H skrev:fränt, hur har du pluggat? blir det sprut på denna?
Det är fräst rakt in fram till kröken, sen svarvade jag bara passande pluggar med lite lagom passning, och slog in.
Sprut blir det inte, det finns ju bra förgasare...
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: mån mar 14, 2011 7:47 pm
av dgyldmark
För er som aldrig träffat Stefan, De kommer ALDRIG bli förgasare tro mig

. En av få riktigt intressanta trådar detta.
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: tis mar 15, 2011 11:59 am
av pvmannen karlsson
kör du med b20 ämne? blir stort borr då va
ser fram imot mer info
Re: Jakten på Salt&Peppar
Postat: tis mar 15, 2011 8:16 pm
av Lindqvist Racing