Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Ser bra ut detta, börjar inte bli aningens serös för en "busbil" :)
Lär vara svårt att sluta när man börjat dock.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ja, snart får jag väl skärpa mig :hihi: Men så var jag tvungen att skaffa en ny tank eftersom det var hål i den gamla och så var jag rätt trött på att behöva välja nästa avfart varje gång man skulle bromsa in från mer än 90km/h ;)

Hoppas bara växellådan och bakaxeln vill hålla ett tag till, blir förmodligen inte så mycket strippkörning och sådant, då måste allt byggas om.

Skulle däremot kunna tänka mig att köpa en riktigt fräsch norrlands-164 och bulta över godsakerna i den. Men det blir nog inte aktuellt förrän denna måste besiktigas igen. Hittade en klockren 164 i norrland då jag hittade denna, men den var för dyr just då...

Om någon vet av en helt rostfri och i största mån olagad 164 så kanske jag nappar ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Liten bilduppdatering..

Fick inte till någon fin bild på tanken, glömde ju ta bilder före monteringen och den sitter under bilen (orkade inte lyfta upp bilen heller...).

Däremot fick jag faktiskt tvättat bilen för första gången igår, diggar faktiskt den skarpt röda kulören :)
Sponsorsloggorna på!
(för den som undrar så är det sambons bil och grannens hus i bakgrunden)
Bild

Liten närmare bild på bromsarna igen...
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nu har väl tråden kanske dött av lite, men uppdaterar ändå med en liten bild på verkstaden, äntligen har man fått lagt färdigt och fogat all klinkers!

Bild

På bilfronten är det lugnt för tillfället, mer kommer det förmodligen att gå läsa i en viss Sävarpopulär tidning i Juninummret ;)

Snart blir det nog dags för utbygget, måste få färdigt det så att Camarobygget kan dra igång på allvar.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Alltså, klinkers i garaget.. det är rent av lite lyx, men när jag vet hur Simon jobbat så är det väl förtjänt! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Visst är det fint med klinkers :)

Kostar faktiskt mindre än man tror att lägga klinkers, men arbetet... Jag gör helst något mer klinkersgolv igen, blev många timmars läggande.

Tack Mattias för komplimangen :)

Har man bara viljan så går det mesta!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

hei simon,

veldig fint du har fått det i garasjen din og i gjennomført "marmander-stil" som vanligt :thumbright:

vilken plan har du med utbygget?størrelse og bruksområde?

har du film på bremsing av ditt siste B30turbo bygg? og/eller under kjøring av din nye 164? er nysjerrig som vanligt :lol:

mvh.Knut Åge
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej Knut Åge,

Tackar :)

Har tänkt bygga ut bakåt ca 7m med samma bredd som det nuvarande, där skall jag ha bläster, svetsbänk, kallbandsåg, plåtmaskiner, en del material, cnc-plasman (inte påbörjat än) etc. Som det är nu så blir det för trångt att ha ett stående projekt, samtidigt som det inte är roligt att göra smutsiga jobb i samma utrymme som svarv, fräs och bil..

Jag har film på bromsningen, anledningen att jag inte lagt upp den är att den är i vob-format och det kan man inte ladda upp på youtube utan att konvertera, så jag tröttnade. Sedan ska man väl helst klippa ihop något bra och det har jag inte intresserat mig för tillräckligt.

//SM
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Låter som att du har tänkt ha en projektbil framför lyften och maskinerna ännu längre "bort" från porten alltså.

Är minst sagt lätt avundsjuk på ditt garage som det är nu, du har mitt fulla förtroende att bygga garage åt mig :)
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Inlägg av Magoo »

hur går det här då?
ryktet gör gällande att det är mycket konstruktion av diverse saker i garaget mellan torestorp och öxabäck, samma rykte säger åxå att B30'n gör illa vid drivlinan i 164an :hihi: . Vad har du att säga till ditt försvar 8)
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jasså, nu fiskas det efter uppdateringar märker jag ;)

Har varit lite slö på att fota, får se om det blir några bilder imorgon.

Idag lyckades jag iaf. få ihop en "halvbur", krängt på slicks, amt modifierat stötdämparna till uniballs istället för gummibussning som glappade ca 1,5cm mm...

Förra veckan byttes den senast rasade M400:an ut mot en BMW ZF-låda, koppling byggdes om till hydraulisk och ett nytt "jätteluftfilter" krånglades dit.

Tänkte först åkt till Mantorp redan på fredag, men det lutar åt att det endast blir lördagen... väderutsikterna ser bättre ut på lördagen.

Imorgon skall sparco-stolarna i och launchctrl mm skall fixas och provas ut.

//SM
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Du vill inte tillverka 2st adapterplattor till brembo bromsarna och sälja? :lol:

mvh
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Var på mantorp och såg din räser idag! Fint den går! :)
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Får man fråga hur mkt effekt du hade när du smällde m400 lådan? :P

MVH ANdreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Det var fränt att se bilen idag :thumbright: Skönt ljud ur den gamla gjutjärns rovan :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Skriv svar