Volvo 144 16v Turbo - 480whp 612Nm @ 1,7Bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Låter prima de :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Gött! Blev de den vi prata om lr?
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Ja de blev den :thumbright:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

NU har ja fått ihop motorn efter ett litet haveri :thumbright:

Blev en portad topp denna gång , gjord av Luhr. Bytte även insug när ja ändå va i skruvinga. Vinklade om insugsflänsen på ett standard 16v insug. Passa riktigt bra tyckte ja. Ingen ide å dola med hemmabyggt när de finns saker som passar med "lite" modd :wink:

Slänger Med en bild på de färdiga motorrummet.

Bild

Nu väntar bara mappning, Lagom tills hösten :thumbdown:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
e30kalle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör jul 04, 2009 10:25 pm
Ort: Kinnekulle

Inlägg av e30kalle »

Jeevlar vad jag gillar detta bygget :thumbright:
Carl Harrysson
Mirafräser och renoverar topplock
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Va länge sen de blev nån uppdatering nu, Har haft lite fullt upp med bygge av altan på huset mm. Men nu har de hänt lite iaf.

Har krånglat med att få WG ventilen tät mot grenröret, Men de visade sig att WGn´s avgasdel var skev så ventilen gick inte rakt mot sätet. Fick ett annat hus skickat till mig av KL och nu tätar ventilen iaf. Men de är svårt att få tryckklockan tät mot underdelen och styrningen på dessa (HKS mod 2).
Tror jag har fått det tätt nu, med flänstätning mm. Hoppas bara de håller så den inte börjar läcka igen. Blir nog ingen mer sådan modell iaf :thumbdown:

Sen har ja byggt om grenröret också, Tyckte de va lika bra att dra WGrören på rätt sätt, så man slipper ev skenladd mm.

såhär blev grenröret iaf
Bild
Bild
Bild

Såhär va rören dragna förut, inte direkt optimalt kanske :doh:
Bild

Sen har ja bokat tid för mappning "igen" bir den 5/11. Hoppas på hyffsade siffror då :D
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

fin bil. Hur gick det på mappningen.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Mappningen uteblev, Har ringde återbud och sen hade ja svårt att få en lucka till att åka. Så ja bestämde mig för att göra det till våren ist. Ska ju ändå inte åka nått i vinter så de ä ingen panik 8)
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: Volvo 144 Turbo

Inlägg av Henrik Wessman »

Kommer en liten uppdatering så ni inte tror att jag lagt ner bilen 8)

Håller på att renovera framvagnen, och tar de lite lugnt och metodiskt,
Har även fräst av ett par 240 ok så ja får ventilerat fram. Har läst att man ska fräsa av 3mm på oken för att centrera över skivan.
Räckte inte på mina, fick ta 4mm på oken, och sen 1,6mm på spindeln för att centrera :roll:

Men men, de blev bra till slut iaf :lol:

lite bilder da så de blir lite kul å se :thumbright:

Bild
Bild
Bild
Bild

Har lyckats få tag på en ny "oanvänd iaf" styrsnäcka så nu blire inge mer glapp i ratten :thumbright:
Bild


Just nu funderar ja på vad ja ska ha för bussningar till framvagnen, SuperPRO kostar 3000kr för 8st till länkarmarna.
Original kostar 900kr, frågan ä om ja verkligen behöver SuperPRO när den bara ska gå på gata och kanske bana nån gång.

Nån som vet om man märker nått speciellt vid vanlig körning?
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 144 Turbo

Inlägg av MACKE142 »

ser ju riktigt bra ut :thumbright: har också funderat på ventilerade skivor fram, men kan man inte använda original oken ?
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: Volvo 144 Turbo

Inlägg av Henrik Wessman »

Om du ska ha ventilerade skivor så går de inte med original oken. skivan går inte i då. Men 160 ok går att använda om man har sådana.

mvh
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
sr_rallye
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:35 am
Ort: munkfors

Re: Volvo 144 Turbo

Inlägg av sr_rallye »

skaffa plast stavar ifrån bruket och få nån som svarvar till dom åt dej? :wink:
skönhet med funktion
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Re: Volvo 144 Turbo

Inlägg av Tobias Fridberg »

ville du ha bussningar svarvade? har ordnat material :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: Volvo 144 Turbo

Inlägg av Henrik Wessman »

Jag har pressat i originalbussningar i länkarmarna nu, duger till gat åka :thumbright:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Re: Volvo 144 Turbo

Inlägg av Tobias Fridberg »

okej. jo de duger ju på gatorna i munket :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Skriv svar