Volvo 144 16v Turbo - 480whp 612Nm @ 1,7Bar
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Ja de blev den 
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
NU har ja fått ihop motorn efter ett litet haveri
Blev en portad topp denna gång , gjord av Luhr. Bytte även insug när ja ändå va i skruvinga. Vinklade om insugsflänsen på ett standard 16v insug. Passa riktigt bra tyckte ja. Ingen ide å dola med hemmabyggt när de finns saker som passar med "lite" modd
Slänger Med en bild på de färdiga motorrummet.

Nu väntar bara mappning, Lagom tills hösten
Blev en portad topp denna gång , gjord av Luhr. Bytte även insug när ja ändå va i skruvinga. Vinklade om insugsflänsen på ett standard 16v insug. Passa riktigt bra tyckte ja. Ingen ide å dola med hemmabyggt när de finns saker som passar med "lite" modd
Slänger Med en bild på de färdiga motorrummet.

Nu väntar bara mappning, Lagom tills hösten
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Va länge sen de blev nån uppdatering nu, Har haft lite fullt upp med bygge av altan på huset mm. Men nu har de hänt lite iaf.
Har krånglat med att få WG ventilen tät mot grenröret, Men de visade sig att WGn´s avgasdel var skev så ventilen gick inte rakt mot sätet. Fick ett annat hus skickat till mig av KL och nu tätar ventilen iaf. Men de är svårt att få tryckklockan tät mot underdelen och styrningen på dessa (HKS mod 2).
Tror jag har fått det tätt nu, med flänstätning mm. Hoppas bara de håller så den inte börjar läcka igen. Blir nog ingen mer sådan modell iaf
Sen har ja byggt om grenröret också, Tyckte de va lika bra att dra WGrören på rätt sätt, så man slipper ev skenladd mm.
såhär blev grenröret iaf



Såhär va rören dragna förut, inte direkt optimalt kanske

Sen har ja bokat tid för mappning "igen" bir den 5/11. Hoppas på hyffsade siffror då
Har krånglat med att få WG ventilen tät mot grenröret, Men de visade sig att WGn´s avgasdel var skev så ventilen gick inte rakt mot sätet. Fick ett annat hus skickat till mig av KL och nu tätar ventilen iaf. Men de är svårt att få tryckklockan tät mot underdelen och styrningen på dessa (HKS mod 2).
Tror jag har fått det tätt nu, med flänstätning mm. Hoppas bara de håller så den inte börjar läcka igen. Blir nog ingen mer sådan modell iaf
Sen har ja byggt om grenröret också, Tyckte de va lika bra att dra WGrören på rätt sätt, så man slipper ev skenladd mm.
såhär blev grenröret iaf



Såhär va rören dragna förut, inte direkt optimalt kanske

Sen har ja bokat tid för mappning "igen" bir den 5/11. Hoppas på hyffsade siffror då
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
fin bil. Hur gick det på mappningen.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Mappningen uteblev, Har ringde återbud och sen hade ja svårt att få en lucka till att åka. Så ja bestämde mig för att göra det till våren ist. Ska ju ändå inte åka nått i vinter så de ä ingen panik 
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: Volvo 144 Turbo
Kommer en liten uppdatering så ni inte tror att jag lagt ner bilen
Håller på att renovera framvagnen, och tar de lite lugnt och metodiskt,
Har även fräst av ett par 240 ok så ja får ventilerat fram. Har läst att man ska fräsa av 3mm på oken för att centrera över skivan.
Räckte inte på mina, fick ta 4mm på oken, och sen 1,6mm på spindeln för att centrera
Men men, de blev bra till slut iaf
lite bilder da så de blir lite kul å se




Har lyckats få tag på en ny "oanvänd iaf" styrsnäcka så nu blire inge mer glapp i ratten

Just nu funderar ja på vad ja ska ha för bussningar till framvagnen, SuperPRO kostar 3000kr för 8st till länkarmarna.
Original kostar 900kr, frågan ä om ja verkligen behöver SuperPRO när den bara ska gå på gata och kanske bana nån gång.
Nån som vet om man märker nått speciellt vid vanlig körning?
Håller på att renovera framvagnen, och tar de lite lugnt och metodiskt,
Har även fräst av ett par 240 ok så ja får ventilerat fram. Har läst att man ska fräsa av 3mm på oken för att centrera över skivan.
Räckte inte på mina, fick ta 4mm på oken, och sen 1,6mm på spindeln för att centrera
Men men, de blev bra till slut iaf
lite bilder da så de blir lite kul å se




Har lyckats få tag på en ny "oanvänd iaf" styrsnäcka så nu blire inge mer glapp i ratten

Just nu funderar ja på vad ja ska ha för bussningar till framvagnen, SuperPRO kostar 3000kr för 8st till länkarmarna.
Original kostar 900kr, frågan ä om ja verkligen behöver SuperPRO när den bara ska gå på gata och kanske bana nån gång.
Nån som vet om man märker nått speciellt vid vanlig körning?
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Re: Volvo 144 Turbo
ser ju riktigt bra ut
har också funderat på ventilerade skivor fram, men kan man inte använda original oken ?
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: Volvo 144 Turbo
Om du ska ha ventilerade skivor så går de inte med original oken. skivan går inte i då. Men 160 ok går att använda om man har sådana.
mvh
mvh
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Re: Volvo 144 Turbo
skaffa plast stavar ifrån bruket och få nån som svarvar till dom åt dej? 
skönhet med funktion
-
Tobias Fridberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 621
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
- Ort: Hagfors
Re: Volvo 144 Turbo
ville du ha bussningar svarvade? har ordnat material 
http://www.facebook.com/FridbergRacing
9,32 - 235 km/h @ 402
6,01 - 195 km/h @ 201
Sponsorer :
Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
9,32 - 235 km/h @ 402
6,01 - 195 km/h @ 201
Sponsorer :
Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: Volvo 144 Turbo
Jag har pressat i originalbussningar i länkarmarna nu, duger till gat åka 
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
-
Tobias Fridberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 621
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
- Ort: Hagfors
Re: Volvo 144 Turbo
okej. jo de duger ju på gatorna i munket 
http://www.facebook.com/FridbergRacing
9,32 - 235 km/h @ 402
6,01 - 195 km/h @ 201
Sponsorer :
Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
9,32 - 235 km/h @ 402
6,01 - 195 km/h @ 201
Sponsorer :
Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB