Sida 14 av 22
Postat: mån sep 24, 2007 4:21 pm
av Pitebo
avgastrycket uppmätt, 1.5bar vid 2bar laddtryck
har monterat ett tryckuttag i lambdamuttern så ska ut och mäta efter turbon nu så det inte är avgasröret som gör det....
Iaf trevigt att hitta sånt här på sätt och vis, då vet man ju att det finns mer att ta ju

Postat: mån sep 24, 2007 6:11 pm
av DanielW
Hur har det gått? Mötte dig vid annelund..
Postat: mån sep 24, 2007 7:10 pm
av larsat
är det inte ok att ha några hektos lägre mottryck än ladd?
vad har du för overlap & avgashusstorlek?
Postat: tis sep 25, 2007 9:57 am
av Pitebo
nu har jag testat trycket i avgasröret, är max 2hg, ska kolla mer med en bättre mätare....
Jens: har kollat pris på en differenstryckmätare på hydroscand i piteå, det var inte billigt, den billigaste de kunde få fram kostade närmare 3000
så racklar vidare med vanliga mätare
Nu ska turbon väck och sen ska en liten besiktningsturbo moddas så den passar, samt att den stora hx50:n ska monteras och testas, ev med E85 i tanken....
Avgashus är 16 och turbin 72mm på den befintliga turbon.... mitt korta grenrör behöver nog luftigare saker på turbinsidan....
Postat: tis sep 25, 2007 12:06 pm
av robban
hur funkar det med mcförgasare och e85?
Postat: tis sep 25, 2007 5:05 pm
av Pitebo
Jag vet ingen som testat E85 i mcgasare, men jag tror inte alls att det ska vara några problem, enda uxet är väl att få tillräckligt med sås på full mutter, kräver ju typ 30% mer ju, och jag har redan 200huvudmunstycken.... sen går min bil för fett i alla register utom låglast numera så det ska väl bara bli lättare att få till på mellanregister....
Blir iaf att testa en hx50 med större turbin och avgashus, tror detta ska locka ut ett gäng hästar ur den lille

Postat: tis sep 25, 2007 5:29 pm
av PelleW
Verkar bra att det lirar lite bättre nu. Hör av dig så ska vi nog kunna skaffa fram en väldigt billig diff.tryckgivare.
-Pelle
Postat: tor okt 04, 2007 6:18 pm
av PelleW
Har ett antal difftryckmätare nu om du är sugen på prova. En variant från 0-50kPa och de andra från 0-500kPa. Elektriska förståss.
-Pelle
Postat: fre okt 12, 2007 5:29 pm
av Pitebo
trevligt att du fixat mätare pelle, men tyvärr kommer den löstagbara fronten jag gjorde bättre till användning
Sist jag var ut och spöade hade jag lite hög tändning mot oktantal, vilket i kombination med skenende laddtryck(slangjäveln till wg smälte av) verkar ha gjort motorn lite lessen, det knackar fult i den, så nu ska motorn ut och ses över,ses kanske det blir en bromsning nu när den ändå ska ut lixom...
bilder på fiaskot kommer till veckan.......
Postat: fre okt 12, 2007 6:48 pm
av Gunnar
ojdå! men då är det ju som gjort för att trimma vidare
Funkar gasarna 100% nu eller strular dom fortfarande?
Postat: lör okt 13, 2007 9:03 am
av Pitebo
nja, trimma vidare vet jag inte, kanske ska ta en titt på kanalerna, men annars får den va, förgasarna funkar rätt bra nu förutom att den gick för snålt på låglast, men det är nog inga problem att få till....
annars känns den bra med nya intercoolern och tror mkt på den större turbon med stor turbin och avgashus.... finns nog förhoppning om att närma mig niorna till sommaren tror jag.....
målet är att åka en 9:a lagligt besiktad med turbo, sen troligtvis sälja till förmån för nya projekt...
Postat: ons okt 17, 2007 9:59 pm
av Pitebo
nu är motorn urlyft och inspekterad i vevpartiet, skiten har skurit på 2 st vevtappar, 2:an och 3:an åt helvete, tyvärr så är både vev och stakar kass, och jag har bara en extra M5 stake liggande, ska jaga efter en till, annars får jag renovera den minst dåliga.....
varför den skar vet jag inte, men troligtvis pga att det var lite för lite olja i motorn i kombination med höga varv...=(
I morgon river jag resten av motorn, återkommer med uppdate med bilder på raset...
Postat: ons okt 17, 2007 11:16 pm
av robban
verkar vara mycket vanligt syndrom på m10orna, min isbil gick ner sig på ett vevlager i veckan oxo.
Postat: ons okt 17, 2007 11:55 pm
av Jonas Ohlsson
hm en till? undras om oljan tar slut i tråget vid höga varv?
Postat: tor okt 18, 2007 11:10 am
av larsson
jag har 6st fräscha m5 stakar ligger