190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?
Oj, jag vet faktiskt inte, finns ju två lite stöddigare lådor som passar bolt on på äldre mercor, getrag 717.404 och ZF 717.450
En del säger att getragen pallar mer stryk och en del tvärtom, men det återstår att se, det beror nog mycket på hur man hanterar låda och bil.
En del säger att getragen pallar mer stryk och en del tvärtom, men det återstår att se, det beror nog mycket på hur man hanterar låda och bil.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Blir nog inget mer kört på ett bra tag nu är jag rädd, var på race ikväll och en polare ville provåka, tyckte plötsligt det saknades kraft och kopplingen slirade till samtidigt som det luktade olja, polaren sneglade bakåt och såg ett gigantiskt rökmoln, jag stannade till vid vägkanten direkt och såg hur lågor slog ut genom scoopet i huven, grattis!
Ut som fan, slet upp huven och möts av lågor över 1m höga, och naturligtvis ingen släckare, polaren och jag springer runt som nackade höns och jag tänker att bilen kommer att vara totalt utbränd inom tre minuter, sliter av mig min luvtröja och börjar slå med den över elden, händer inte ett jota, känns bara som att det tar sig mer, jag fortsätter slå som en galning medans polaren ringer efter en annan polare som har släckare.
Till slut minskar flammorna och jag står svettig som en gris med brännskadad arm och en halvt uppbrunnen tröja i näven, elden slocknar helt när folk kommer med släckare..
Visar sig att den pressade tryckslangen till turbon lossnat från stolpen och sprutat olja överallt inklusive över turbo och grenrör, var för mörkt ikväll för att jag skulle kunna se omfattningen av skadorna men det lär väl visa sig
Är rädd för att turbon skurit då den gått kanske 30sek utan oljetryck, måste ev. riva tråget också för att undersöka lagren i motorn då all olja ligger på backen.
sedan är det fet oljesanering som gäller samt att försöka återställa allt som brunnit upp ..
Vet inte hur det går med kopplingen heller, går det att återanvända en sinterlamell som det hamnat olja på?
Ut som fan, slet upp huven och möts av lågor över 1m höga, och naturligtvis ingen släckare, polaren och jag springer runt som nackade höns och jag tänker att bilen kommer att vara totalt utbränd inom tre minuter, sliter av mig min luvtröja och börjar slå med den över elden, händer inte ett jota, känns bara som att det tar sig mer, jag fortsätter slå som en galning medans polaren ringer efter en annan polare som har släckare.
Till slut minskar flammorna och jag står svettig som en gris med brännskadad arm och en halvt uppbrunnen tröja i näven, elden slocknar helt när folk kommer med släckare..
Visar sig att den pressade tryckslangen till turbon lossnat från stolpen och sprutat olja överallt inklusive över turbo och grenrör, var för mörkt ikväll för att jag skulle kunna se omfattningen av skadorna men det lär väl visa sig

Är rädd för att turbon skurit då den gått kanske 30sek utan oljetryck, måste ev. riva tråget också för att undersöka lagren i motorn då all olja ligger på backen.
sedan är det fet oljesanering som gäller samt att försöka återställa allt som brunnit upp ..
Vet inte hur det går med kopplingen heller, går det att återanvända en sinterlamell som det hamnat olja på?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Det är jäv***t trist att läsa vad som hänt dig efter allt slit du har lagt ned på sista tiden för att få ihop bilen och få allt att lira...kan trygga dig att jag har råkat ut för samma 2ggr,första gången hade jag sån tur att det regna ute och sen offra en polare sin fristads jacka sen dess åker jag med släckare o brandfilt som räddade mig andra gången.
Kan jag resa mig o fixa min bil så kan du!!
Hoppas skadorna är av mindre omfattning..
Håller tummarna för det iaf!
Mvh Magnus
Kan jag resa mig o fixa min bil så kan du!!
Hoppas skadorna är av mindre omfattning..
Håller tummarna för det iaf!
Mvh Magnus
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Det var en koppling pressad av en hydraulfirma, snubben som pressade frågade vilka tryck det handlade om eftersom han inte hade presshylsor som passade på spåret i nippeln, så han pressade utanför spåret och garanterade att det skulle palla 10 bar utan vidare.
Antar att värmen vid turbon sänkte denna marginal ganska drastiskt
och jag som så länge tänkt skaffa en släckare, naturligtvis får man inte tummen ur.
Nån som har koll på vad som händer med en oljig sinter?, är det bara att skrota?
Antar att värmen vid turbon sänkte denna marginal ganska drastiskt

och jag som så länge tänkt skaffa en släckare, naturligtvis får man inte tummen ur.
Nån som har koll på vad som händer med en oljig sinter?, är det bara att skrota?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
fy fan vad tråkigt med motor brand, bara o ta sej i kragen o fortsätta.
jag hade gått till hydralfirman o berättat vad som skett och fråga hur dom tänker ställa sej till det , har du kvitto kvar så får dom punga ut. ( om det nu går att ställa dom mot väggen? det är trotts allt dom som sålt en "defekt" vara )
jag hade gått till hydralfirman o berättat vad som skett och fråga hur dom tänker ställa sej till det , har du kvitto kvar så får dom punga ut. ( om det nu går att ställa dom mot väggen? det är trotts allt dom som sålt en "defekt" vara )
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Det är ju aldrig fel att ha hårdrör närmast turbon där det är som varmast.
Stålspunna bromsslangar med teflonslang är annars bra eftersom teflon tål värme mycket bättre än gummi. Dessa går att få med många olika klämda anslutningar. Ska klara över 1000 bar och över 250 grader.
Om du tycker bromsledning känns klent finns det även större dimensioner stålspunnen teflonslang. Det är som alltid viktigt att rätt 'stolpar' och klämhylsor används.
Hydraulfirman jag brukar gå till har stålspunnen teflonslang på rulle och pressar anslutningarna efter önskemål.

Stålspunna bromsslangar med teflonslang är annars bra eftersom teflon tål värme mycket bättre än gummi. Dessa går att få med många olika klämda anslutningar. Ska klara över 1000 bar och över 250 grader.
Om du tycker bromsledning känns klent finns det även större dimensioner stålspunnen teflonslang. Det är som alltid viktigt att rätt 'stolpar' och klämhylsor används.
Hydraulfirman jag brukar gå till har stålspunnen teflonslang på rulle och pressar anslutningarna efter önskemål.

Jonas Bylund


inte? var har köparen gjort fel när han monterat dit den bara?Kristoffer Helle skrev:er ju inte deras fel..
släpper det hydral firman har pressat så tycker jag att dom har gjort fel, då gubben till och med gav en garanti på att det skulle hålla även om det var pressat med fel hylsa.
om slangen hade smält så hade jag förstått att det var ett handhavande fel men när själva pressningen lossnar så är det ju firmans fel och inte johans som bara har monterat dit slangen han köpt för hans enda mål.
edit: håller med joby angående teflon slangen, Den är grym ! kör själv med en sådan. tyckte dock att 980 kr/metern var lite väl dyrt så satte bara 40 cm sådan slang ( fick 50 % rabatt på den ) närmast turbon o resterande var vanlig slang då den inte var utsatt för värme den biten.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja vi får se vad hydraulfirman säger, är ju lite svårt att inspektera slangen då den är rätt svårt bränd, men hylsan sitter kvar i änden på slangen och stolpen är hel på turbon, så det känns rätt säkert att det är den kopplingen som släppt.
Men som någon sa blir det nog hårda rör från turbon i fortsättningen, kanske to.m hela vägen om de är lätta att kröka snyggt.
Men som någon sa blir det nog hårda rör från turbon i fortsättningen, kanske to.m hela vägen om de är lätta att kröka snyggt.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Usch, tråkig läsning, men det kunde ju vart betydligt värre !
Hoppas att du kommer igen under denna säsongen
Hoppas att du kommer igen under denna säsongen

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo