Sida 14 av 21
Postat: tor sep 30, 2010 8:03 pm
av Roger Berglund
262 & 265 lådorna eller Volvo M50 ( 4 petad ) eller m51 ( 5 petad )
är ju inte så tvär lätt å hitta i dagens läge till rättkurs
Postat: tor sep 30, 2010 8:56 pm
av Stener
mattias skrev:Till dom som vet : Passar den adaptern till samma låda som sitter i min BMW 3.0?
Kolla slutnumret på lådan

Postat: tor sep 30, 2010 10:03 pm
av Nicke Nyman
I stort sett alla BMW-lådor med lös kåpa passar emot adapterplattan som finns mellan bmw-lådorna och volvosprängkåpan. Dock blir de förlängning eller kortning av kardan. Troligen förlängning, är de en 5-petad låda så skulle jag tro att 39mm förlängning på en 240-kardan från -87 och framåt blir bra.
// N.
Postat: fre okt 01, 2010 12:40 pm
av Jens Gustavsson
den passar både getrag och zf lådan från 70 talet med mindre modifierigar. jag säger dock imot nicke vad gällande mellanaxel. jag körde med samma med M45 och min ZF i 142:a om jag inte minns helt fel?
Postat: fre okt 01, 2010 1:41 pm
av j björk
mattias skrev:Härlig finish på Jonas adapter där

Till dom som vet : Passar den adaptern till samma låda som sitter i min BMW 3.0?
Den 5-växlade Getraglådan har ju lös kåpa på den här bilen..

Kan inte se bilden (kass dator/uppkoppling på jobbet) men du har nog en getrag 262. Det har det suttit på de manuella 3,0:or jag har iaf. Finns ju tydligen en zf också, ska väl vara sådana Jens kör i 140:in
Vad jag vet så är åtminstonde getragarna lika mot kopplingskåpan
Postat: fre okt 01, 2010 1:49 pm
av mattias
Dumma mig, glömde säga att det är troligen inte en låda från en 3.0a eftersom den är 5-växlad med lös kåpa, troligen från en E28. Min 3.0a var automat från början.
Nåja, den ska ner så småningom - då får man se var den passar.
Postat: fre okt 01, 2010 2:02 pm
av stecka
då är de en 265 satt i tidiga e28 samma som 262 fast en växel till.
Postat: fre okt 01, 2010 3:54 pm
av Nicke Nyman
Jens Gustavsson skrev:den passar både getrag och zf lådan från 70 talet med mindre modifierigar. jag säger dock imot nicke vad gällande mellanaxel. jag körde med samma med M45 och min ZF i 142:a om jag inte minns helt fel?
Då fick du väl byta medbringare på lådan? För ZF-lådan har väl hardyskiva och de har väl inte M45an?
Men jag hade iaf kardan från 240 -87 och framåt, den fick jag endast förlänga 39mm (vill jag minnas), med medbringaren var rätt.
Men de kan hända att M45 kardan är rätt längd, men man måste byta medbringare på kardan eller låda då.
// N.
Postat: fre okt 01, 2010 5:39 pm
av Jens Gustavsson
jag svarvade av och satt ihop en del ZF och en del volvo+ lite telwin sen anpasade jag den så den vart lite extra lång då passade det rakt av med mellanaxeln som jag kört M45 med.
Postat: fre okt 01, 2010 8:44 pm
av Nicke Nyman
Aha, de förklarar saken.
Trodde allting passade bolt-on.
// N.
Postat: fre okt 01, 2010 10:35 pm
av Jens Gustavsson
Nicke Nyman skrev:Aha, de förklarar saken.
Trodde allting passade bolt-on.
// N.
inget i denna värd är bolt-on

men det va ett jobb på ca 2 timmar att bygga om den i min hi-tec svarv från -20 talet så den passar.
Postat: lör okt 02, 2010 12:08 am
av Nicke Nyman
Jens Gustavsson skrev:Nicke Nyman skrev:Aha, de förklarar saken.
Trodde allting passade bolt-on.
// N.
inget i denna värd är bolt-on

men det va ett jobb på ca 2 timmar att bygga om den i min hi-tec svarv från -20 talet så den passar.
Hightech eller inte så är en svarv underlättande!
Men för att återgå till ämnet så bör Jens lösning eller den lösning jag använde fungera på din bil Erik. Och Getrag 262 finns som 5-växlad också.
// N.
Postat: lör okt 02, 2010 1:47 am
av stecka
Nicke Nyman skrev: Och Getrag 262 finns som 5-växlad också.
// N.
nä den heter 265 men många kallar den 262

Postat: lör okt 02, 2010 8:35 am
av Tidde
det finns ju 262 cr med som är fem växlad med 1.1 på femman
Postat: lör okt 02, 2010 10:23 am
av Nicke Nyman
stecka skrev:nä den heter 265 men många kallar den 262

Konstigt, för de 2 lådor jag använt på min Volvo tidigare hette 262 och var 5-växlade.
// N.