Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

mattias skrev:Är den där kombinationen av triggerhjul + givare testad på en annan motor?

Är det en GT1 Hall-givare så ska du inte bli förvånad om du plötsligt tappar varvtal vid typ 5000 varv för att sen återfå varvtal när motorn sjunkit rejält i varv.
Om du ger mig exakta mått på hjulet och tänderna kan jag räkna på om du har ett problem.

Sitter givaren skruvad i endast örat? Det brukar kunna gå av om det inte är press-passning på själva givare-kroppen i hållaren. Bäst är att hållaren har en slits och en bult som klämmer åt själva kroppen istället.

Blir det fördelar-tändning så skulle jag göra ett nytt hjul med endast 4 kraftigare tänder. Kör man separata spolar istället är det bara att lägga till kamsynk.
Körde med 36-3 triggerhjul på min förra Cheva sb motor, motorn varvades närmare 10.000rpm utan problem. :)
Dock så var det triggerhjulet större i diameter, funkar bättre då kan jag tänka mej.
Den var ca.8tum i diameter och denna är ca.5-6tum, ska ta och mäta dom.

Givaren är 17.80mm utvändigt, jag borrade till 15mm sedan pinfräste upp hålet så det är sugpassning.

Motorn kommer köras med dubbla Ford EDIS spolar.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Fräste till lite mer på triggerfästet. :)
Svarvade ner triggerskivan så jag fick 1mm mellan givare och tänderna.
Triggerskivan är 129mm i diameter.
Borrade tre försänkta M6 hål i kompressorhubben för att fästa triggerskivan med.
Bild

Tillverkade även en ny nollmarkering.
Målade sedan bröstkåpa och vattenpump. :)
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Mekade ihop bottendelen helt idag. :)
Var lite trixigt att få till oljestickans nedre rör.
Bild

Skruvade även i ARP topp-pinnbultarna och målade blocket.
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Pro-Mille skrev:Triggerskivan är 129mm i diameter.
Hur "långa" är tänderna i rotations-riktningen?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
tim gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
Ort: nyköping

Inlägg av tim gustavsson »

Snyggt spjäll till kompressorn!

Mvh
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Inlägg av Fast Templar »

Pro-Mille skrev:Fräste till lite mer på triggerfästet. :)
Svarvade ner triggerskivan så jag fick 1mm mellan givare och tänderna.
Triggerskivan är 129mm i diameter.
Borrade tre försänkta M6 hål i kompressorhubben för att fästa triggerskivan med.
Bild

Tillverkade även en ny nollmarkering.
Målade sedan bröstkåpa och vattenpump. :)
Bild
Tror du fästet till triggern håller! tycker det ser lite klent ut, det är viktigt med ett stadigt fäste seru :lol: sorry kunde inte låta bli 8) 8) :lol:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

mattias skrev:
Pro-Mille skrev:Triggerskivan är 129mm i diameter.
Hur "långa" är tänderna i rotations-riktningen?
Menar du längden på tänderna? Ska mäta dom.
tim gustavsson skrev:Snyggt spjäll till kompressorn!
Mvh
Tackar! :)
Fast Templar skrev:
Pro-Mille skrev:Fräste till lite mer på triggerfästet. :)
Svarvade ner triggerskivan så jag fick 1mm mellan givare och tänderna.
Triggerskivan är 129mm i diameter.
Borrade tre försänkta M6 hål i kompressorhubben för att fästa triggerskivan med.
Tror du fästet till triggern håller! tycker det ser lite klent ut, det är viktigt med ett stadigt fäste seru :lol: sorry kunde inte låta bli 8) 8) :lol:
Heh he.. blev lite väl kraftigt
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Jag och Henke tog och rensade ur bilen och tvättade av den.
Monterade sedan på rallywheelsen från BelAiren. :)
Bild


Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

mattias skrev:
Pro-Mille skrev:Triggerskivan är 129mm i diameter.
Hur "långa" är tänderna i rotations-riktningen?
Dom är 4mm långa och 3,7mm breda, 7.5mm mellan tänderna.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Började montera ihop topparna idag. :)
Bild

Mirade säten, kanalerna är inte portade bara tillputsade under sätet.
Bild

Lite större rostfria ventiler.
Bild

Ventilfjädrarna.
Bild

Ena toppen klar.
Bild

Monterade på den oxå, tar den andra imorrn. :)
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Pro-Mille skrev:
mattias skrev: Hur "långa" är tänderna i rotations-riktningen?
Dom är 4mm långa och 3,7mm breda, 7.5mm mellan tänderna.
Det fungerar ju om det gjort det på annan bil med samma diameter, men enligt vad jag beräknat så överskrider du givarens toleranser vid ca 4500 rpm (130 us lång tand).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Oki, ja det lär ju märkas om givaren inte hänger med, motorn ska varvas 6000rpm som mest.

Mekade ihop den andra toppen idag.
Henke kom och hjälpte till idag, vi fick meka isär lyftarna
och göra rent dom, var fullt med vattenblandat olja i dom.
Nu funkar lyftarna fint :)

Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Skvalpplåten under insuget glasblästrade jag av inatt, målade på det och monterade den.
Insuget glasblästrades oxå.
Insuget är lite omgjort för att passa till Dyers kompressorn.
Bild

HillBilly dump :hihi:
Bild

Kollade hur Edelbrock förgasaren passar på insuget, inte bra med denna glipa.
Bild

Fräste till en adapterplatta. :)
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Fick min nya fördelare idag som jag beställde på ebay, 720kr ink. frakt :)
Bild

Nu är motorn klar för att lyftas i bilen.
Blir nog på söndag, får växellådan då.
Bild
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Inlägg av Gregerr »

Satan vad du ligger i....
Skulle önska jag hade hälften av din energi, och bra blir det också :thumbright:
Skriv svar