ivars e30 backhalf - 8s

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Svårt brutal motor!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Grattis! mycket trevliga siffror
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Menvaf :evil:
Vilka siffror!?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Sjukt brutal motor, vill se dig köra 1000rwhp innan vintern, ny koppling så lär det inte vara några problem? :D
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

j björk skrev:Menvaf :evil:
Vilka siffror!?
tips!
Surfa in på en känd svensk trimmarsida, känd för att vara duktiga på BMW ;)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

992whp med kopplingslir

717whp vid 1,4bar

respekt =)
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

bilen bromsad, självklart hos www.pure-pf.com !

Bild

Dagen började med att jag bankade i byxorna.. Ärtan skulle strobba tändningen och ser att det står käpp åt helvete, tankarna går iväg till om vanosen (som mitt triggerhjul kommer ifrån iår) har helt fel ställt alltning? För jag nollade efter markeringen på hjulet med kammarna (självklart nollar jag motorn innan jag lägger på toppen och drar tillbaks en liten bit, så då ser man ju OT märkningen och att allt är rätt)

Men man blir ju osäker vid såna tillfällen, så felsökningen fortsätte roch kammar ihop med vev står rätt.. Men hjulet fel, altså har krysskilen hoppat dän och in i tråget sista gången jag la på remskivan...

Ta lös strobba och sen bromsa järnet!

Bild

Producerar något helvetiskt med pulver på låga laddtryck...

1.4bar ( grund ladd ) = 717 på driven ! ! ! och superfin kurva då turbon sparkar på innan 5.

Sen drog vi ett par pull på 2bar och noterar 889 whp (TOTAL GLÄDJE).

Sen ska det roliga börja.. Ärtan ställer på laddventilen igen, muttrar lite om att det inte kommer gå att bromsa så mycket mer för bänken kommer bottna...
När väl pullen börjar drar laddmätaren iväg till 2.6 bar och Motorn fullständigt dödar!! Tyvärr inte effekt in i dynapacken utan åt skogen genom kopplingsslir...

Ställs ner till 2.3bar och dödar koppling även där...

Lägger laddtrycket progressivt och vi kan notera 992whp vid 2.3bar..

Bild

Maskinen känns brutal och motorgången är perfekt!

Dyno Pull 992whp
http://www.youtube.com/watch?v=H_p5S2A0iuw

Bild

kopplingen kommer jag inte labba något med än, så tiden får gå lite innan vi knäcker 1000whp gränsen åt skogen :)

Nu ska jag använda bilen... Utan att fega :)

min första promoddare på film :)

http://www.garaget.org/video/3yrd7zi17tz3

I sista börnen lägger bilen av, troligtivs kastade jag i 4an lite för snabbt... Men efter det startade inte bilen.. så den får stå och skämmas lite innan jag tar tag i den :)

Nu bär det av till norrköping på bilträff för att kika lite..
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Grymt!

Jag fattade inte riktigt, rev ni på plats och monterade krysskilen?
nicerpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 12, 2009 1:30 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av nicerpm »

djävlar i havet vad elakt den låter och verka gå.. grattis till att allt slit gett belöning...
onej inte igen
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Det fixade vi på 30 min :thumbright:
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

timmarna i garaget går fort som fan.. :(

men det ser realtivt ljus ut.. har iallafall sett värre ut.. tidsmässigt.


specen på kopplingen, inget mystiskt varför det inte höll i bara..

Till salu för hyfsade pengar, kan ta starkare i inbyte.. Leveranstid diskuteras då jag måste lösa något nytt innan jag kan göra mig av med den.

Bild

man kan inte annat än gilla gatdäcke-stilen...

Bild

en kväll i norrköping ifrån helgen som var.. med lite skön streetracing på kvällen som avslutning.

Bild

dagen efter började jag med att kolla ifall triggern skjutit sig, vilket den hade... krysskilen gått av och triggerhjulet flyttat sig.

Bild

Bild

sen har jag mätt och klurat som fan på hur jag ska lösa bromsbiten.. Efter många timmars letande och klurande kom jag fram till att jag skulle kapa av styrledsfästena och svetsa om dom.. precis som jag fick göra med kombin... Men senare den kvällen tipsade nån om m3 e30 skivor som verkade hålla dom måtten jag ville ha... dyr chansning då de beställdes utan möjlighet att skicka tillbaks..

Bild

kopplade in launchen här tills jag känner mig sugen på att köpa ett nytt rattnav.. prioriteringarna ligger lite annorlunda just nu ;)

Bild

leverans ifrån aros auto och bubbla garaget... ny hub 2st kilar och cylindrisk fastsättning

Bild

monterat och klart igen

Bild

Bild

Bild

sen vart dagen idag, och skivorna kom.. gick inte över naven men passade klockrent annars, enligt mått... Karel hjälpte mig dock svarva upp skivan 1mm så de gick över naven... thx

Bild

sen kvällsprojekt 2 när bromsarna var lösta med ok...

elektrisk vattenpump till laddluftskylsystemet..

fästen gjorda.. nu vankas det bara att ett slangpaket kommer dit.. inte helt lätt så jag hoppas bästa billy på swedol kan lösa biffen åt mig imorn.... isåfall kan jag andas ut innan helgens första riktiga test av kärran ;)

Bild

Bild

Bild

fick express leverans ifrån persson på fp engines.... beställde hand tänder så jag slapp åka dit och banka ut dom när han frågat om det gick bra med oljan i motorn ;) hade ju oljeläckage bromsningsveckan...

Bild

däck är beställda och kommer hem vilken dag som helst...

spretans nya 31-10.5w-15 :twisted:

kanske kan bli en 9a på emmaboda :)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Ska bli nice att se dig på Emmaboda tyvärr åker jag Fwd sug och inte Bmwturbo detta året =)

Ser sjukt bra ut och 9a lär ju sitta där om haverierna inte avlöser varandra=)
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Jag har en 2 skivig sinterkoppling ligger. Passar nog direkt mot din backplate. 26 splinsade lameller har jag för mig.

Allt är nysplipat, dock skulle jag nog byta lamellerna när den ännu inte är monterad.

Hojta till om du ska ha den.
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

Norbäck skrev:Jag har en 2 skivig sinterkoppling ligger. Passar nog direkt mot din backplate. 26 splinsade lameller har jag för mig.

Allt är nysplipat, dock skulle jag nog byta lamellerna när den ännu inte är monterad.

Hojta till om du ska ha den.
tror inte det passar då jag har 5.5" koppling, + vad tål din clutchare?
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

r.ivars skrev:
Norbäck skrev:Jag har en 2 skivig sinterkoppling ligger. Passar nog direkt mot din backplate. 26 splinsade lameller har jag för mig.

Allt är nysplipat, dock skulle jag nog byta lamellerna när den ännu inte är monterad.

Hojta till om du ska ha den.
tror inte det passar då jag har 5.5" koppling, + vad tål din clutchare?
1200Nm. Såg att ja skrivit fel dessutom. 3 skivig är den.

Nämen då passar de inte va fan. :lol: Meen, går ju att byta backplate. Karel svarvar!
Skriv svar